Hej!
Jag är helt ny här och är helt vilsen med blommor och trädgård.
Min mamma höll ordning i mitt föräldrahems lilla trädgård eller uteplats, men nu ett år efter hennes död så ser det allt mer visset ut där, vilket jag tycker är jättesynd. Min far tycker att det hela blir lite mycket och det hela har blivit rätt eftersatt och vill knappt gå dit längre.
Och eftersom jag knappt vet hur en vitsippa ser ut, så skulle jag behöva lite hjälp för att på ett enkelt sätt få hennes gamla trädgård att se acceptabel ut.
Såhär ser den lilla utplatsen ut itifrån:

Här är ena sidan, som har vuxit lite väl mycket. Lite hallon och så:

En liten undran: Är dessa hallonbuskar bara att klippa ner med en sekatör? Är det bara att tuta och köra?

Här är några rosenbuskar som har blivit lite väl yviga. Är dessa bara att klippa, eller är det något särskilt man ska tänka på?

Är detta en del av rosenbuskarna eller vad är detta? Är dessa bara att klippa bort?

Såhär ser uteplatsen ut åt andra hållet:

Så alla tips och tricks är varmt välkomna! Både vad det gäller nuet och kanske också hur jag ska göra för att uteplatsen ska bli fin, men lättskött även till nästa sommar. Själv är jag knappt där under våren alls.
Men som sagt - jag kan inte ett spår om trädgård, men jag vore hemskt tacksam om några vänliga själar vill hjälpa mig!