Nu måste jag passa på att skryta lite om sommarens squashodling - den mest produktiva jag någonsin lyckats med. Vad var då knepet?
I våras fanns det massor med ris och halvförmultnad grov kompost i trädgården vid torpet. Av detta byggde la jag upp en avlång squashodlar-limpa. Bottnade med grovt ris och la sedan på lager med kompost, grästovor, gräsklipp, brunnen kogödsel och jord. Sedan vattnade jag det hela genomblött och la på en pressening. Squashplantorna satte jag i små gropar på toppen av limpan, efter att först skurit upp kryss i pressenningen.
Utbytet blev helt fantastiskt. Plantorna blev monstruöst stora, täckte helt limpan och rankade iväg i gräsmattan. För första gången någonsin lyckades både gul tefatssquash och Yellow croockneck, för att inte tala om de vanliga gröna och vintersquasharna. Då ska man också betänka att skötseln av odlingarna vid torpet blir lite sporadisk eftersom vi ofta inte har möjlighet att vattna mer än varannan vecka.
Trots den torra sommaren tycker jag att squashkullen höll vätan mycket bra. Fruktbildingen verkade också gynnas av det upphöjda läget. Och hela juli, augusti, september och oktober har vi frossat i squash! De sista plockades så sent som en bit in i oktober.
Nästa år tror jag nog materialet i squashkullen brutits ner tillräckligt för att kunna hamna i de andra grönsakslanden. Och det blir defintivt en ny squashkulle av gammalt skräp. Funderar på att komplettera det hela med plasttäckning av plantorna så att de kan sättas ut tidigare. Det vore ju inte dumt att utöka säsongen genom att kunna börja skörda lite tidigare.
/Jennyn gillar fortfarande att äta squash
|