Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver hjälp med Bonsai!, Har lindat en Benjamin Fikus.
          matwal23
          Inlägg 27-07-2009, 22:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 25 100

Hej jag är ny här på forumet och även ny i konsten Bonsai.

Jag köpte en Benjamin Fikus för 49kr på en affär, som jag tänkte använda som Bonsai.

Jag har läst upp mig relativt mycket om Bonsai men jag undrar fortfarande om jag har lindat rätt/bra?
          Har även klippt ner den ganska mycket. Men har hört att fikusar ska tåla en del.

Krukar den sitter i just nu är bara till för tillväxten, kommer byta senare när den blivit lite grövre.

Funderar också på hur man får fram synliga rötter längst ner på stammen? Har sökt men hittar inget vettigt svar.

Jag tänkte om det fanns någon erfaren där ute som kan ta en titt, jag laddar upp en bild här.

Jag är tacksam för alla svar.

mvh Mattias.

Bifogad fil  fikus.JPG ( 72.07k ) Antal nedladdningar: 110

Citera
          pebblelake
          Inlägg 27-07-2009, 23:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Här kommer några länkar,Det är enklare att börja med en utomhus bonsai,tex Tall.
          http://www.internationalbonsaiforum.com/index.php
          http://norwegianbonsai.blogspot.com/
          http://walter-pall.de/super_shots_conifers....dir/index.html
          http://www.bonsai4me.com/Basics.html
          lycka till!

Citera
          matwal23
          Inlägg 28-07-2009, 00:12
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (pebblelake @ 27-07-2009, 22:22) *

Okej! Tack ska kolla igenom länkarna. Men som jag fattar det så är just fikus den lämpligaste trädet för nybörjare?

Skulle gärna ha en utomhusväxt, men det får nog vänta tills jag har flyttat till något större med utegård eller balkong.

Citera
          matwal23
          Inlägg 28-07-2009, 09:10
          Länk hit: #4

Medlem

Jag vill gärna ha fler tips / svar, så ni som tittar in här kan ju kanske skriva en rad =) Tack på förhand!

Citera
          GunnellF
          Inlägg 28-07-2009, 09:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (matwal23 @ 28-07-2009, 10:10) *
          Jag vill gärna ha fler tips / svar, så ni som tittar in här kan ju kanske skriva en rad =) Tack på förhand!

Jag tänker på det du skriver om synliga rötter... Tror du inte att det tar ett tag innan du kan få till det? Rotsystemet måste ju växa till sig ganska rejält, innan din fikus har fått dessa grövre rötter. Jag har läst en del om Bonsai tidigare och som jag uppfattat det så tar det TID att få fram en fin Bonsai. Både rotsystemet och kronan ska beskäras propertionellt till varandra i flera omgångar...

Jag tycker annars att du har en fin form på din fikus och tror nog att det är en bra växt att starta med. Min son försökte för några år sen med en Benjaminficus 'Natasha' och det gick bra rätt länge... kommer inte ihåg nu varför det inte lyckades fullt ut.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          matwal23
          Inlägg 28-07-2009, 09:26
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (GunnellF @ 28-07-2009, 08:22) *
          Jag tänker på det du skriver om synliga rötter... Tror du inte att det tar ett tag innan du kan få till det? Rotsystemet måste ju växa till sig ganska rejält, innan din fikus har fått dessa grövre rötter. Jag har läst en del om Bonsai tidigare och som jag uppfattat det så tar det TID att få fram en fin Bonsai. Både rotsystemet och kronan ska beskäras propertionellt till varandra i flera omgångar...

Jag tycker annars att du har en fin form på din fikus och tror nog att det är en bra växt att starta med. Min son försökte för några år sen med en Benjaminficus 'Natasha' och det gick bra rätt länge... kommer inte ihåg nu varför det inte lyckades fullt ut.

Tack för svar Gunnel!

Jo vist tar det nog tid alltid, men jag tänkte om man skulle börja linda dem små rötterna som redan finns ganska tidigt för att få rätt "form" så att säga, mja jag vet inte ja =) Men är tacksam för alla svar!

Citera
          GunnellF
          Inlägg 28-07-2009, 09:37
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (matwal23 @ 28-07-2009, 10:26) *
          Tack för svar Gunnel!

Jo vist tar det nog tid alltid, men jag tänkte om man skulle börja linda dem små rötterna som redan finns ganska tidigt för att få rätt "form" så att säga, mja jag vet inte ja =) Men är tacksam för alla svar!

Ja, alltså... det är väl bara att testa?

--------------------
          Min hemsida

Citera
          matwal23
          Inlägg 28-07-2009, 11:11
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (GunnellF @ 28-07-2009, 08:37) *
          Ja, alltså... det är väl bara att testa?

Jo jag för väl ta och göra det, mejlade med Lennart Cöster som skrivit boken "Börja med bonsai" och han sa att Benjamin Fikus inte var så lätt att göra, om det ens går. Han tyckte jag skulle ta en Ficus retusa, känner mig ganska vilsen nu faktist..

Citera
          GunnellF
          Inlägg 28-07-2009, 11:30
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (matwal23 @ 28-07-2009, 12:11) *
          Jo jag för väl ta och göra det, mejlade med Lennart Cöster som skrivit boken "Börja med bonsai" och han sa att Benjamin Fikus inte var så lätt att göra, om det ens går. Han tyckte jag skulle ta en Ficus retusa, känner mig ganska vilsen nu faktist..

Men det kan ju vara värt ett försök ändå, för 49 kr! Du lär dig säkert en hel del även om du inte lyckas hela vägen.

--------------------
          Min hemsida

Citera
          pebblelake
          Inlägg 28-07-2009, 14:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Köp en större Ficus retusa och kapa den på våren, så har du redan fått en grövre stam och rötter.Sedan kan du forma dom nya skotten.(du tjänar år....) tummenupp.gif Skall du tex göra ännu mer synliga nebari(rötter) så fyller du helt enkelt inte på lika mycket jord nästa omplantering.

Citera
          matwal23
          Inlägg 28-07-2009, 22:15
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (pebblelake @ 28-07-2009, 13:21) *
          Köp en större Ficus retusa och kapa den på våren, så har du redan fått en grövre stam och rötter.Sedan kan du forma dom nya skotten.(du tjänar år....) tummenupp.gif Skall du tex göra ännu mer synliga nebari(rötter) så fyller du helt enkelt inte på lika mycket jord nästa omplantering.

Jo jag får ta och titta på en retusa! men ärligt talat ser jag faktist ingen skillnad på benjamin och retusa tongue.gif kollade på en prisvinnande bonsai som var benjamin, den var riktigt fet.

Är det någon som vet vilken prisklass retusan ligger på? 1.5 meter hög eller så bör räcka tror jag.. Vad tror ni?

mvh Mattias

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon