Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp! Vad är fel?, Howea Forsteriana med rödaktiga blad
          lovwal
          Inlägg 28-07-2009, 12:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

Bifogad fil  palm_001.jpg ( 160.75k ) Antal nedladdningar: 57

Min älskade Howea Forsteriana har fått rödaktiga prickar/fläckar på några av dess nyaste blad. -cry-.gif Vad är detta? Den har stått i samma hörn hela tiden och trivts - nya bladpar kommer i parti och minut. Den står i självvattnande kruka och får näring (Blomstra) likt de andra krukväxterna - är det möjligen mängden näring som är för riklig?
          Bifogad fil  palm_002.jpg ( 132.78k ) Antal nedladdningar: 50

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 28-07-2009, 12:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Har du kollat så att det inte är spinn? För övrigt tycker jag att du ska ge den näring för gröna växter, inte för blommande, men jag tror inte att det är det direkta problemet här.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          lovwal
          Inlägg 28-07-2009, 12:49
          Länk hit: #3

Medlem

Tack GunnellF för snabbt svar. Jag sökte runt på forumet efter spinn - och du har säkert rätt. Dock kan jag varken hitta ludd/väv eller något som liknar skadedjur. Oavsett har jag nu sprayat halva vardagsrummet med såpvatten (vilket verkar fått blandade omdömen). unsure.gif

Är det Provadopinnar jag ska investera i för att bli av med ohyran?

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 28-07-2009, 12:56
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (lovwal @ 28-07-2009, 13:49) *
          Tack GunnellF för snabbt svar. Jag sökte runt på forumet efter spinn - och du har säkert rätt. Dock kan jag varken hitta ludd/väv eller något som liknar skadedjur. Oavsett har jag nu sprayat halva vardagsrummet med såpvatten (vilket verkar fått blandade omdömen). unsure.gif

Är det Provadopinnar jag ska investera i för att bli av med ohyran?

Det finns några varianter av Spinn och alla spinner inte nät. Provadopinnar är inte bäst mot spinn, däremot en variant av Provadospray, tror att den heter Provado plus (+). För att motverka spinn kan man se till att plantan inte torkar, står i drag eller mår dåligt på annat vis. Även näringen kan ju ha betydelse naturligtvis, för välmåendet hos växten.

Du kan även börja med att duscha din palm med kyligt vatten innan du går på med Provado, gör det några gånger under ett par veckor cirka, och se vad som händer. Ta bort de angripna bladen också.

--------------------
          Min hemsida

Citera
          lovwal
          Inlägg 28-07-2009, 12:57
          Länk hit: #5

Medlem

Återigen tack!

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 28-07-2009, 13:00
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (lovwal @ 28-07-2009, 13:57) *
          Återigen tack!

Många angrepp kan förhindras genom rätt skötsel av växter och krukväxter är kanske lite mer utsatta eftersom det inte finns några naturliga angripare, som det gör ute i naturen.

Lycka till med din palm!! Den ser ju väldigt fin ut annars... tummenupp.gif

--------------------
          Min hemsida

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-07-2009, 13:17
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

prova placera den lite soligare (nära ett öst eller västfönster) det kommer öka trivseln. tycker mig se lite näringsbrist på bladen men det kan det ju inte va om du ger den näring. jag ger mina ''inne palmer'' blomstra, guldvatten, blåkorn ca 2-4gånger i månaden beroende på vilken palm och på hur tillväxten är. under mars-juni får dom lite mer och under juli-okt får dom mindre. ett annat sätt är att du torkar av bladen på den med en fuktigtrasa en gång i veckan det kommer palmen må super av! och gör du det så kommer även ev ohyra att inte komma och palmen blir av med ev damm och smuts, då palmer inte gillar att bli täckta av skit.

har du spinn-angrepp (kan vara skadorna på bladen som spinnet gjort) så gör dom som Gunnel skrev. dock kan ibland bladen på palmerna vara känsliga för provado och bladglans m.m.

Citera
          lovwal
          Inlägg 29-07-2009, 13:25
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (GunnellF @ 28-07-2009, 14:00) *
          Lycka till med din palm!! Den ser ju väldigt fin ut annars... tummenupp.gif

thanks.gif
          Provadosprayen är inköpt, planerad attack under eftermiddagen.. smile.gif

CITAT (flaxss @ 28-07-2009, 14:17) *
          prova placera den lite soligare (nära ett öst eller västfönster) det kommer öka trivseln. tycker mig se lite näringsbrist på bladen men det kan det ju inte va om du ger den näring. [---] ett annat sätt är att du torkar av bladen på den med en fuktigtrasa en gång i veckan det kommer palmen må super av!

Palmen står redan bredvid ett fönster (därav gardinen på bilden) så mycket bättre läge kan den inte få. Och näringen, ja, där kan jag nog inte göra mycket mer heller. Ärligt talat är jag litet för lat för att torka bladen en gång i veckan. På den fronten finns alltså förbättringsmöjligheter. smile.gif

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 29-07-2009, 13:27
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (lovwal @ 29-07-2009, 14:25) *
          thanks.gif
          Palmen står redan bredvid ett fönster (därav gardinen på bilden) så mycket bättre läge kan den inte få. Och näringen, ja, där kan jag nog inte göra mycket mer heller. Ärligt talat är jag litet för lat för att torka bladen en gång i veckan. På den fronten finns alltså förbättringsmöjligheter. smile.gif

Det du kan göra när det gäller näring är att ge den nåt för gröna växter istället för Blomstra. Biobact är bra, likaså ICA's I love eco (samma tillverkare som Biobact). Eller köpa näringspinnar för gröna växter. tummenupp.gif

--------------------
          Min hemsida

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-07-2009, 16:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (lovwal @ 29-07-2009, 14:25) *
          thanks.gif

ljuset avtar redan efter 100-50cm från fönstret. palmen vill stå framför inte bredvid. så den kan få ett mycket bättre läge.

som det är nu står den bredvid ett fönster in i ett hörn plus gardin för. för oss kan det veraka ''ljust'' men inte för palmen. ja den tål att stå mörkt och få några blad men den trivs bättre i ett ljust läge.

Citera
          lovwal
          Inlägg 30-07-2009, 10:17
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (GunnellF @ 29-07-2009, 14:27) *
          Det du kan göra när det gäller näring är att ge den nåt för gröna växter istället för Blomstra. Biobact är bra, likaså ICA's I love eco (samma tillverkare som Biobact). Eller köpa näringspinnar för gröna växter. tummenupp.gif

Ska bli!

CITAT (flaxss @ 29-07-2009, 17:01) *
          ljuset avtar redan efter 100-50cm från fönstret. palmen vill stå framför inte bredvid. så den kan få ett mycket bättre läge.

som det är nu står den bredvid ett fönster in i ett hörn plus gardin för. för oss kan det veraka ''ljust'' men inte för palmen. ja den tål att stå mörkt och få några blad men den trivs bättre i ett ljust läge.

Okej. Eftersom palmen av utrymmesskäl inte kan stå mitt framför fönstret får den stå kvar i sitt hörn. Gardinen går att åtgärda.

Tack för era svar!

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon