Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Miniatyrmördare
          summer_snow
          Inlägg 30-07-2009, 19:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 25 157

Någon ettrig liten mini-bug håller på att ta kål på alla möjliga plantor hemma på balkongen och i lägenheten. Man ser den knappt eftersom den är så liten, har försökt ta en bild med förstoring. Vissa plantor skiter den fullständigt i, som mina klematis exempelvis. Andra saker verkar den älska, som min pipranka, smultron och fikonträd. Symptomen är att plantorna liksom "torkar ut" vilket är anledningen till att det tog rätt lång tid innan jag kom på att det var skadeinsekter det var frågan om. Tänkte helt enkelt att det var för soligt på balkongen. Sen insåg jag att smultronplantorna på andra sidan balkongen verkade trivas som handen i handsken :-)

Misstänker att jag fick samma sak på min pipranka förra året och då sprutade jag Pyrex på den vilket höll på att döda hela plantan :-(

Så här ser de ut
          Odjur i miniatyr

Och så här blir växterna, piprankan får små prickar och sedan torkar hela bladen ut som om de fått för mycket sol. Fikonträdet ser ut som om det bränts upp i kanterna och smultronplantornas blad krullar ihop sig.

IMG_1350.JPG

IMG_1358.JPG

IMG_1359.JPG

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon