Det här är ju en ganska smal och udda fråga men jag tänkte att det kanske finns någon odla-läsare som har erfarenhet av frågan.
Banverket håller nu på med sitt trädsäkringsprojekt vilket innebär att de ska ta ner alla träd som kan falla över järnvägen. Eftersom vi har järnvägen längs långsidan på vår tomt och en stor granhäck i gränsen så tror jag att de kommer att vilja ta ner alla granarna (vilket säkert är en 30-40 stora träd). Jag har inte så mycket mot att de tar ner dem om de inte bara kapar dem två meter upp och lämnar kvar allt trassel och rötter för den sidan av tomten är rätt trist och mörk och det blir mycket barr, kottar och myror där och granarna tillåter inte nåt annat att växa i närheten. Det jag undrar är över om banverket på något sätt ersätter en för detta, eller själva ersätter träden med nåt som dämpar insyn och buller. Vilket ansvar har de för markberedning om de kapar ner träden. Hittar ingen info på banverkets sida, bara att man har en individuell diskussion. Någon här som har varit i liknande situation?
|