Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> rönnsumak/rotskott så in i norden?, har du erfarenhet?
          *marjukka*
          Inlägg 03-11-2003, 00:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 2 513

Har planterat två st flikbladig rönnsumak (rhus typhina dissecta) i en ltn trädgård. Visste att de skjuter rotskott, men är det verkligen så farligt som det låter på en del insändare? Hade nämligen tänkt mig att rotskotten går att hålla efter, men frågan är om jag varit för optimistisk?
          Den som vet av egen erfarenhet, ett stort tack för svar! Det är inte än för sent att plocka upp dessa två spön i backen...

marjukka

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Louise i Götebor...
          Inlägg 03-11-2003, 11:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Det beror på hur dom står. Mitt på en gräsmatta (som klipps flitigt) funkar det nog/kanske.

Min erfarenhet av rönnsumak består av ett träd som den förre ägaren planterade, gissningsvis på 70-talet när dom var poppulära förra gången. Detta träd har totalförstört ett stort stenparti och en stentrappa. Rotskotten välter allt i sin väg och blir bara fler om man försöker döda dom - hydra!

Det tog mig fyra år och metoder jag helst inte vill tala om att få död på rackarn. Men nu står en vit skulptur av döda stammar som en varning för framtiden.

Jag skulle aldrig plantera en sådan igen.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Ewa L
          Inlägg 03-11-2003, 11:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Har en liknande erfarenhet. Föregående ägare hade planterat ca 1,5 m från husgrunden. Att här berätta om alla problem vi fick skulle ta för lång tid. I korthet kan jag säga att jag var glad när vi sålde och flyttade vidare!

Tycker att de är mycket vackra och på en stor tomt... Och som sagt på gräsmatta som klipps... wink.gif wacko.gif unsure.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          *marjukka*
          Inlägg 03-11-2003, 11:33
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svaret, det verkar oroväckande, synd då det är ett mkt vackert träd/buske. Såg i Hässelby Strand vid promenaden samma träd, vackert krokigt och ljuvlig i ´appearance´, inga rotskott synliga. Har precis anlagd en uteplats av tunga sten, vill nog hellre ha den otakt de närmaste årtionden. Det verkar blir alltså flytt för dessa plantor.
          Men, tänker mig ändå, är det inte bara att klippa av rotskotten allteftersom de kommer, om man är noga med det, vilket är lätt i en ltn trädgård, ett ögonsten, är det helt även då omöjligt?
          Ingen som har klarat av det? marjukka

Citera
          Ewa L
          Inlägg 03-11-2003, 13:06
          Länk hit: #5

Medlem

Visst kan du klippa rotskotten, men det blir ju bara de som går uppåt. Vi hade mer problem med de djupgående!

Har haft funderingar att skaffa en ny rönnsumak, men det blir definitivt inte i närheten av något som rötterna kan lyfta eller trassla in sig i.

Tycker mig läsa mellan raderna att du har liten tomt. Hur långt är det ex.vis till plattorna? Fler "fasta" objekt?

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera
          Charlotte V
          Inlägg 03-11-2003, 13:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 1 416

På ett tidigare jobb hade vi en liten gård framför huset. Betongplattor där vi hade trädgårdsmöbler och en liten rutan i mitten där vi hade rabatt med en jättevacker rönnsumak i mitten. Den sköt skott så att varenda platta åkte upp åt olika håll - hemskt! Mycket fin att titta på, men förstörde hela gården till slut. Jag avråder från denna vilde!

Charlotte

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-11-2003, 18:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har satt en rönnsumak på ett ställe där jag vill att den ska föröka sig, men det gör den inte. Däremot har jag sett trädgårdar där den sprider sig villigt inom radier på 5-10 m ifrån moderplantan.

På en gräsplan kan man ju gå över rotskotten med gräsklippare, men marken riskerar att bli småstubbig.

Har man stensättningar i närheten gäller det nog att undvika rotskottsbildande träd som rönn, plommon, robinia, rönnsumak mfl.

--------------------

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 03-11-2003, 20:09
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Jag har en bekant som har den Flikbladiga rönnsumaken och den är inte fullt så hysterisk med rotskott som den vanliga.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          *marjukka*
          Inlägg 03-11-2003, 21:45
          Länk hit: #9

Medlem

hej, tack alla som delgett sina erfarenheter. Min ögonsten till trädgård är väldigt litet, eh, och plantorna står bara 1 1/2 meter från den runda uteplatsen av ölandsk kalksten som jag slitit med att få på plats, inkl släpandet av fyra ton grus och sand. Det låter definitivt som kört, och är det de djupgående rötterna som är problemet, verkar det inte funka med gräsklipparen. Jag köpte plantorna på Ulriksdals trädgård, och då jag tom specialbeställt dom känner jag mig lite korkad...visste ju om rotskotten, men inte att kraften var så enorm! Snopet att göra en dylik felberäkning, så lång tid som det tog att välja träd, till våren har jag beställt halesia carolina (snödroppsträd) och ville ha rönnsumaken igång för dess vackra lite vilda utseende, samt höjd. Kanske bäst att hålla sig till japanska lönnar, men de ger väl inte samma insynsskydd, inte samma känsla. Christer skriver att den flikbladiga inte är fullt så hysterisk?

marjukka

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 04-11-2003, 05:14
          Länk hit: #10

Medlem

Den skall vara lugnare med rotskott, men å andra sidan är det nog samma kraft i skotten som väl kommer. Så det kan nog bli problem för dig ändå. Jag planterade rotskott av den i somras, men mitt i trädgården en bra bit från huset om ut i fall att.
          Christer.

--------------------

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 04-11-2003, 11:08
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Jag planterade min flikbladiga rönnsumak i ett uttjänt soptunneskåp för jag tog alla varningar här på forumet på allvar. Tycker trädet är så vackert men orkar inte bråka med det. Nu kanske det inte kan bli så stort men det gör ingenting - som en stor bonsai kanske?

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Tussi
          Inlägg 04-11-2003, 12:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 2 393

Tack för alla tips och förslag. Nu har jag varit ute och grävt upp min rönnsumak.Jag vågade inte ha den kvar, för den växte vid entren till huset Tror Ni att rötterna som är kvar överlever? Jag grävde och drog Men del rötter försvann ner under trappan.Jag får väl hålla koll. Lyssnade på radion när jag kom in. Det var ett program om trädgårdsfrågor. Där sa trädgårdsmästaren, att om ville bli av med en rönnsumak så skulle den ringbarkas 20 cm, så långt ner som möjligt. Sen tog det ett par år innan den dog.

Citera
          *marjukka*
          Inlägg 04-11-2003, 13:14
          Länk hit: #13

Medlem

RYKTET ÖVERDRIVET?

Har precis fått ytterligare en åsikt, som går ut på att det är skillnad på den vanliga och den flikbladiga rönnsumaken.
          Jag ringde upp i förmiddags upp Zetas trädgårdsmästare, som i korthet sa följande

´under mina fyrtio år som trädgårdsmästare har jag aldrig sett en flikbladig rönnsumak skjuta rotskott, om det blir något så kanske ett per decennium dvs det är ingen fara vad gäller just den flikbladiga varianten, dvs rhus typhina dissecta, till skillnad från den vanliga rhus typhina som har våldsam rotskottsutveckling´ enligt uppgifter från Zeta´s.

Han hänvisade bl a till trädet vid Bergianska, som han trodde var typ 70 år gammal, och som inte skjutit några rotskott.

Nu är frågan om man ska lita på honom men resultatet är sammantaget att jag lämnar mina småttingar kvar, kräver ner en barriär mot stenbeläggningen, och återkommer om ett par år, för att berätta om hur det går:-)

TACK ALLA!
          marjukka

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 04-11-2003, 13:17
          Länk hit: #14

Medlem

Rotskott skjuter den, jag har fått ett par själv. Men inte alls så som den vanliga.
          Christer.

--------------------

Citera
          Ewa L
          Inlägg 04-11-2003, 13:17
          Länk hit: #15

Medlem

Mitt "skräckexempel" jag skrivit om var Rhus Thypina. Vilket ökar dina chanser, förhoppningsvis. unsure.gif

Själv skall jag gräva ner ett Randgräs på ett liknande sätt till våren, för att försöka hålla den på plats.

Svårt gränsgång ibland mellan önskemål och risker.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-11-2003, 15:28
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Aha - rhus typhina dissecta skjuter inte rotskott, det är däför jag inte får min att föröka sig som jag vill. Det är Rhus Thypina jag ska ha för att få sumakbuskage! TACK Marjukka!

--------------------

Citera
          *marjukka*
          Inlägg 04-11-2003, 23:08
          Länk hit: #17

Medlem

Cilla. & Co..kul verkligen med ett forum som detta, där alla hjälper varandra. Strandgräset, som en annan medskribent nämner, håller förresten på att ge mina bambuplantor hut, så till våren har jag tänkt att flytta på den; invasiv, så det heter duga, men så läckert ljud, nästan bättre än bambun...
          får stå kvar över vintern, dock, för att skydda de vita japanska höstanemonerna och den markkrypande ´love child´ pagodklematisen, som nog behöver lite extra hjälp på traven, för att klara av vintern.
          jag älskar trädgård, finns inget sinnligare än den!

marjukka

Citera
          Mariann
          Inlägg 05-11-2003, 07:53
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Jag har mitt randgräs nergrävd i en spann utan botten. Funkar utmärkt. Lagom stor fin rugge! smile.gif

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Ewa L
          Inlägg 05-11-2003, 08:00
          Länk hit: #19

Medlem

Jag har funderat på ett cementrör, men kanske plasthink (utan botten) är frostsäkrare? Nåja, har vintern på mig för planering.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera
          Mariann
          Inlägg 05-11-2003, 08:09
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Min har stått ett par vintrar nu. no problem. Men min spann/hink är röd, så jag skulle nog valt en brun, syns liksom mindre då. Kanten måste sticka upp en aning, för minsta jord som ligger över kanten så passar den på att slänga sig ut ohmy.gif .

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon