Hej
Helt ny här.

Helt nollställd i princip också när det gäller planeringar, växter etc även om jag börjar lära mig lite smått.
Har blivit helt såld på att sätta kärnor från frukter & se dem växa.
Köpt in ett par roliga växter som jag donar & pysslar om hela dagarna.
Jo i pricip är det i år jag totalt blivit helt såld när det gäller detta även om jag satt lite tomater, paprika, kryddor, citrusväxter tidigare år med.
Nu är det ju slutet av sommaren & ångrar så mycket att jag inte satte lite mer i våras. Kan inte heller vänta till nästa vår så vill hitta på lite mer redan nu om det går(?)
Har lite blandade frågor jag raddar upp här helt sonika:
1. Kärnor. Jag har börjat en liten samling som jag hade tänkt sätta till våren främst. Hur förvarar jag dem? Gäller hittills avokado, nektarin, kalamondin, fikon. Ska de vara i tät förpacking el tvärsom? Vilken temp? Vill undvika mögel också. Tips...
2. Om jag skulle sätta ngn av dessa kärnor nu, kan de tänkas funka & överleva vintern? Om inte just dessa funkar finns det några som kan gå & isf tips på hur jag ska göra tack.
Och går det månne enklare att sätta skott nu kanske? Isf vad kan vara lämpligt för mig?
3. Satte ett olivskott. El först; Hur ser ett skott ut från en växt? Vet inte vilken del av växten jag ska klippa av när jag tar skott. Hade ett 'olivskott' i vatten i 2 veckor men slog aldrig rot så det åkte över i en kruka ist. Kan det slå rot där ändå tro? El ska jag kanske plocka upp det igen & sätta tillbaka det i vatten? Ni ser, är så ivrig & har inte riktigt tålamod än.

Gjorde samma procedur med japanskt minikörsbärsträd.
4. Det jag är mest såld på hittills är citrusväxter. Har satt några sj & även köpt ngt. När jag senast köpte en Kalamondin så passade jag på att fråga lite i affären om mina egensatta kärnor. Han tipsade om att man, då det är svårt att få frukt på de växterna, ngt med att man kan sätta en ståltråd runt stammen för att den ska fortplanta sig. I ca ett halvår sade han. Sedan när den blommar tar man bort tråden.
Som vanligt var jag ivrig & glömde fråga vid vilket tillfälle det var bäst jag satte denna tråden. Är väl knappast aktuellt säsong 1-2 antar jag.

?
Förklara gärna detta lite närmare om ni vill & kan tack.
Måste inte ha frukt men vill såklart försöka. Växterna i sig är vackra bara de.
Ja min lgh är fullsmockad med krukväxter. Balkongen likaså även om en del slängts nu & åkt till landestället där de får hänga & se vad som händer med. Svårt att ha så mycket här & svårt att bara hiva dem.
Ge gärna alla tips & råd ni kan komma på & hjälp mig gärna med mina undringar så skulle jag bli glad.
Kommer nog hänga i forumet här framöver skulle jag tro...

Till våren har jag tänkt sätta en massa roliga saker så ös på med tips vad ni tror kan passa mig.
Mvh Marcus
Redigerat av BigDaddy: 06-08-2009, 23:09