Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kärnor & skott, Kärnor, skott...
          BigDaddy
          Inlägg 06-08-2009, 23:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej

Helt ny här. smile.gif
          Helt nollställd i princip också när det gäller planeringar, växter etc även om jag börjar lära mig lite smått.
          Har blivit helt såld på att sätta kärnor från frukter & se dem växa.
          Köpt in ett par roliga växter som jag donar & pysslar om hela dagarna.

Jo i pricip är det i år jag totalt blivit helt såld när det gäller detta även om jag satt lite tomater, paprika, kryddor, citrusväxter tidigare år med.
          Nu är det ju slutet av sommaren & ångrar så mycket att jag inte satte lite mer i våras. Kan inte heller vänta till nästa vår så vill hitta på lite mer redan nu om det går(?)

Har lite blandade frågor jag raddar upp här helt sonika:

1. Kärnor. Jag har börjat en liten samling som jag hade tänkt sätta till våren främst. Hur förvarar jag dem? Gäller hittills avokado, nektarin, kalamondin, fikon. Ska de vara i tät förpacking el tvärsom? Vilken temp? Vill undvika mögel också. Tips...

2. Om jag skulle sätta ngn av dessa kärnor nu, kan de tänkas funka & överleva vintern? Om inte just dessa funkar finns det några som kan gå & isf tips på hur jag ska göra tack.
          Och går det månne enklare att sätta skott nu kanske? Isf vad kan vara lämpligt för mig?

3. Satte ett olivskott. El först; Hur ser ett skott ut från en växt? Vet inte vilken del av växten jag ska klippa av när jag tar skott. Hade ett 'olivskott' i vatten i 2 veckor men slog aldrig rot så det åkte över i en kruka ist. Kan det slå rot där ändå tro? El ska jag kanske plocka upp det igen & sätta tillbaka det i vatten? Ni ser, är så ivrig & har inte riktigt tålamod än. wink.gif
          Gjorde samma procedur med japanskt minikörsbärsträd.

4. Det jag är mest såld på hittills är citrusväxter. Har satt några sj & även köpt ngt. När jag senast köpte en Kalamondin så passade jag på att fråga lite i affären om mina egensatta kärnor. Han tipsade om att man, då det är svårt att få frukt på de växterna, ngt med att man kan sätta en ståltråd runt stammen för att den ska fortplanta sig. I ca ett halvår sade han. Sedan när den blommar tar man bort tråden.
          Som vanligt var jag ivrig & glömde fråga vid vilket tillfälle det var bäst jag satte denna tråden. Är väl knappast aktuellt säsong 1-2 antar jag. smile.gif ?
          Förklara gärna detta lite närmare om ni vill & kan tack.
          Måste inte ha frukt men vill såklart försöka. Växterna i sig är vackra bara de.

Ja min lgh är fullsmockad med krukväxter. Balkongen likaså även om en del slängts nu & åkt till landestället där de får hänga & se vad som händer med. Svårt att ha så mycket här & svårt att bara hiva dem.
          Ge gärna alla tips & råd ni kan komma på & hjälp mig gärna med mina undringar så skulle jag bli glad.
          Kommer nog hänga i forumet här framöver skulle jag tro... smile.gif

Till våren har jag tänkt sätta en massa roliga saker så ös på med tips vad ni tror kan passa mig.

Mvh Marcus

Redigerat av BigDaddy: 06-08-2009, 23:09

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-08-2009, 23:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Fröer förvaras bäst torrt och kallt. Egna fröpåsar kan man göra genom att lägga fröerna i ett kaffefilter (andas och håller dom lagom fuktiga utan risk för mögel) som man viker ihop och försluter med en bit tejp eller ett gem.

Kylskåpet funkar bra för förvaring av fröer.

Sätta en ståltråd runt stammen har jag aldrig hört talas om!? Låter mest som om man tvingar fram frösättning genom att strypa plantan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 07-08-2009, 08:45
          Länk hit: #3

Medlem

Ok tack för de svaren.
          Ska göra så. smile.gif

Hade ett par undringar till om ngn ville hjälpa mig att besvara dem(?)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-08-2009, 09:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (BigDaddy @ 07-08-2009, 00:05) *
          Hej

Helt ny här. smile.gif
          Helt nollställd i princip också när det gäller planeringar, växter etc även om jag börjar lära mig lite smått.
          Har blivit helt såld på att sätta kärnor från frukter & se dem växa.
          Köpt in ett par roliga växter som jag donar & pysslar om hela dagarna.

1. Kärnor. Jag har börjat en liten samling som jag hade tänkt sätta till våren främst. Hur förvarar jag dem? Gäller hittills avokado, nektarin, kalamondin, fikon. Ska de vara i tät förpacking el tvärsom? Vilken temp? Vill undvika mögel också. Tips...

- Nektarin - behöver en köldperiod, så den kan du så i höst ute i krukor. och sedan ta in och placera inne under extra ljus. även fikonet kan gro bättre efter köld.

Kalamondin, Avokado - kan du alla så åretrunt. bäst är dock tidig vår. extra ljus är bra.

2. Om jag skulle sätta ngn av dessa kärnor nu, kan de tänkas funka & överleva vintern? Om inte just dessa funkar finns det några som kan gå & isf tips på hur jag ska göra tack.
          Och går det månne enklare att sätta skott nu kanske? Isf vad kan vara lämpligt för mig?

- extra ljus är bra att ha om man sår under vintern, dock dom kärnorna/ fröna du skrev upp nu klarar sig utan extra ljus på vintern. och kan skötas som vanliga krukväxter. och som jag skrev går dom så åretom. skott är bäst att ta på våren eller på hösten.

3. Satte ett olivskott. El först; Hur ser ett skott ut från en växt? Vet inte vilken del av växten jag ska klippa av när jag tar skott. Hade ett 'olivskott' i vatten i 2 veckor men slog aldrig rot så det åkte över i en kruka ist. Kan det slå rot där ändå tro? El ska jag kanske plocka upp det igen & sätta tillbaka det i vatten? Ni ser, är så ivrig & har inte riktigt tålamod än. wink.gif
          Gjorde samma procedur med japanskt minikörsbärsträd.

- Olivsticklingar är svår att rota, du tar ett skott på 4bladpar. klipper ca 5mm under det sista bladparet. drar veck hälften av bladparen. plantera sticklingen i lucker och luftigjord, placera sedan allt ljust och varmt. olivsticklingar behöver värme och ljus för att rota sig. kan vara lättast att göra det på våren-försommaren. då kan du också ha krukan ute om det inte är för kallt. det är viktigt att du klipper rätt annars kommer den ruttna och du kan ta vilket skott som.

4. Det jag är mest såld på hittills är citrusväxter. Har satt några sj & även köpt ngt. När jag senast köpte en Kalamondin så passade jag på att fråga lite i affären om mina egensatta kärnor. Han tipsade om att man, då det är svårt att få frukt på de växterna, ngt med att man kan sätta en ståltråd runt stammen för att den ska fortplanta sig. I ca ett halvår sade han. Sedan när den blommar tar man bort tråden.
          Som vanligt var jag ivrig & glömde fråga vid vilket tillfälle det var bäst jag satte denna tråden. Är väl knappast aktuellt säsong 1-2 antar jag. smile.gif ?

- Citrus växter är fantastisk växter, det är inte svårt att få dom till att blomma om dom får rätt klimat och skötsel. så du behöver inte använda ståltråd runt stammen. sår du från kärnor så får du blommor inom 10-20år (kan ta längre och mindre tid). plus så kan juvenila plantor ''test blomma'' med få blommor andra eller tredje levnads-året och ockås ge frukt om man har väldigt tur och sedan efter det får man vänta jätte länge. plus citrusar ger från frösådd både plantor som liknar moderplantan och går tillbaka till någon av föräldrarena eller blir en ny hybrid. vill du ha frukt och blommor så är det säkrast att köpa citrus plantor. finns mycket till våren till salu både på matbutiker, plantskolor, blomsteraffärer och på nätet. och citrusväxter kan man övervintra inne i sval rumstemp och extra ljus ifall man har en balkong som dom kan vara ute på under den frostfria perioden.

Till våren har jag tänkt sätta en massa roliga saker så ös på med tips vad ni tror kan passa mig.

- menar du frösådder ?

finns mycket roligt du kan så- exempel trädtomat, granatäpple, banan, passiflora, guava, papaya, fikonkaktus, litchie, stjärnfrukt m.m.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 07-08-2009, 09:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

När det gäller frön är bästa förvaring i frysen, då behålls grobarheten allra längst.

Vilka andra frågor har du?

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 07-08-2009, 09:29
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (GunnellF @ 07-08-2009, 10:11) *
          När det gäller frön är bästa förvaring i frysen, då behålls grobarheten allra längst.

Vilka andra frågor har du?

Tusen tack för all hjälp! smile.gif
          Nu ska jag idag plantera ner några kärnor då. Ska bli kul.

Det kommer säkerligen dyka upp många fler frågor inom kort. Hehe
          Men jag är väldigt tacksam för de svar jag fått av er nu tv..
          Återkommer som sagt.

Mvh

Redigerat av BigDaddy: 07-08-2009, 09:29

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon