Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Myrstack inne i äppelträd, Skadligt för trädet?
          Fågelvägen
          Inlägg 12-08-2009, 16:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Vårt Åkeröträd är troligen 70-80 år gammalt och ihåligt upp till ca 1,5 m över marken. Det har beskurits klantigt för länge sedan, med oläkta snittytor på upp till 20 cm. Trots det växer det ut nya friska grenar och vissa år har trädet MASSOR med äpplen.

Problem: stackmyror (vanliga skogsmyror) håller på att flytta in genom hålet där en tjock gren kapats. Myrorna släpar pinnar och annat stackmaterial 1 m upp för stammen och in i hålet. Ibland försöker de gena in i mindre hål längre ner. Lyckligtvis verkar de undvika det nedersta hålet, där talgoxen brukar bo.
          Visst är det trevligt med allmännytta i ett träd, men tror ni myrorna kan skada trädet? g.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-08-2009, 19:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Förmodligen skadar dom det inte mer än vad det redan är, möjligen kan dom gnaga lite lite mer. Fast rent entomologiskt blir jag nyfiken för vanliga stackmyran, Formica rufa-gruppen, brukar inte bygga så. Därför undrar jag lite om dom ser rödare ut än normalt och om det även finns mindre svarta myror bland dom?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 12-08-2009, 20:19
          Länk hit: #3

Medlem

De ser precis ut som myrorna som bygger stora stackar i skogen och som anfaller en om man råkar stå för länge på deras väg: svart bakkropp, rödbruna på mitten. (Inser att beskrivningen är amatörmässig!) Alla jag sett ser likadana ut, samma storlek, inga svarta. Idag verkade de mindre ivriga än i går, lite desorienterade, inga 3 cm pinnar släpades upp för trädet!
          Jag googlade på Formica rufa, som såg likadana ut, tyckte jag.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-08-2009, 20:57
          Länk hit: #4

Medlem

Hmm, Googla på Formica sanguinea också. rolleyes.gif Dom är nära släkt men sanguinea håller sig oftast med slavar och kallas därför för Blodröd rövarmyra. Den kan dock klara sig utan slavar till skillnad från vår andra rövarmyra, Amazonmyran. Man skiljer sanguinea från rufa genom att den förra är helt röd på ovansidan av mellankroppen, ruforna har alltid lite svart där. Sanguinea bygger inga stora stackar och samhällena är inte så stora heller. Under barken på nån stubbe, just i hål i träd, i nån klippskreva eller så. Boet syns ofta bara som några barr eller kvistar instuckna i ingångshålet. Kan även bygga ute på plan mark och då är det bara ett hål i marken. När du skriver uppe i träd säger det pling i skallen och sanguinea dyker upp. Annars är dom ganska lika till humöret, bits gärna och så där.

Redigerat av Gossen Ruda: 12-08-2009, 20:58

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 13-08-2009, 12:19
          Länk hit: #5

Medlem

Myrorna blev ganska upprörda över mitt förstoringsglas, så det var svårt att se deras färg. På huvudet är de i alla fall svarta, mellankroppen ser inte så röd ut som på F. sanguinea. Idag såg jag ingen materialtransport, men lik av samma sort fraktas ut. När jag sträckte fram förstoringsglaset var det flera myror som hoppade ner från trädet, ca 1 m till marken.
          Inga små svarta slavar syntes till. Något bo att tala om syns inte heller i trädhålet.
          Vad håller de på med???

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-08-2009, 11:05
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 13-08-2009, 13:19) *
          Myrorna blev ganska upprörda över mitt förstoringsglas, så det var svårt att se deras färg. På huvudet är de i alla fall svarta, mellankroppen ser inte så röd ut som på F. sanguinea. Idag såg jag ingen materialtransport, men lik av samma sort fraktas ut. När jag sträckte fram förstoringsglaset var det flera myror som hoppade ner från trädet, ca 1 m till marken.
          Inga små svarta slavar syntes till. Något bo att tala om syns inte heller i trädhålet.
          Vad håller de på med???

Myrornas liv är ibland underligt att skåda. Förmodligen trillade dom ner, inga självmordshopp här. Kan vara svårt att särskilja rufa och sanguinea utan att lägga dom under en stereolopp eller mikroskop, det var mest en tanke som slog mig.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-08-2009, 11:41
          Länk hit: #7

Gäster

Vilken bisarr teaterföreställning du har i trädgården, Fågelvägen! giggle.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-07-2025, 15:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon