Vi ska göra ett buskhörn (söderläge) innanför häcken på vår tomt som ligger i zon 3-4. Som "ytterväggar" (fast innanför låg berberihäck) ska vi ha ädelcyren och forsynthia och framför det ska vi ha olika spireor har vi tänkt, bla björkspireor (Tor E), gulbladig och rödbladig smällspirea (Darts gold, Diable D'or och Diabolo) samt liten rönnspirea (Sem). Är lite osäker på hur de kommer att se ut när de växer upp, dvs vilken storlek de får, både höjd och bredd mässigt. Flera av dem finns med i hortogreens katalog där höjdangivelser står med men min erfarenhet är att dessa inte alltid stämmer och framför allt är det svårt att veta om de blir runda, långsmala eller korta o breda. Är det nåt speciellt som man bör tänka på för dessa buskar också? Är det förresten nån som har erfarenhet av att beställa dessa eller andra buskar från hortogreen? Själv har jag bara beställt perenner därifrån och det ahr funkat bra men generellt tycker jag att de ofta är lite mindre än vad man tänkt sig. Tacksam för allmänna tips och råd om dessa växter inför planteringen.
|