|
Fladdermöss?, Har några funderingar... |
|
|
|
19-08-2009, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
JAg har i några års tid vetat att vi har fladdermöss runt oss. De brukar alltid visa sig denna tiden på dygnet, när jag går ut för att ta mig ett bloss. På huset har vi några strålkastare som tänder sig vid rörelse och då kommer fladdermössan farandes förbi och jagar insekterna som dansar i strålkastarljuset. Tyvärr är de så snabba att jag hinner varken ta kort eller se hur de egentligen ser ut. Det enda jag vet, är att det nog finns flera kollonier och de har olika färger. En fladdermus kom in för några höstar sedan, den var kolsvart! Stor som en näbbmus ungefär i kroppen. Men nyss när jag var ute, kom det tre stycken på rad och de var definitivt ljusare, mer åt ljust grått... (Det går fort) och de försvann ner ute på åkern som ligger i träda utanför. En annan kolloni, bor på loftet av maskinhallen (mörkare i flykten) och de brukar sällan vara framme vid huset. Dessutom är jag säker på att inga fladdermöss bor i huset. Dels har vi lagt om stora delar av taket, efter att ha installerat solfångare och sen har vi målat om hela huset och därmed gått igenom alla nät, så vi vet att det finns inga bon där i alla fall. BAra ett humlebo i ett fönsterfoder har vi hittat Efter att ha försökt läsa på om fladdermöss, har jag förstått att det finns en rad olika arter i Sverige. Nyfiken som jag är (och mån om det vilda djurlivet) så undrar jag om det finns någon instans som kan kolla upp sånt åt en, eller om man ska anmäla att man har kollonier et.cet. Kan man göra något för att förbättra villkoren för fladdermössen, eller ska man bara låta dem vara eller....
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
19-08-2009, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Fladdermöss är vår artrikaste däggdjursordning! Som nummer två kommer gnagare. Vi har inte så många däggdjur i vår fauna men man tänker kanske på att fladdermössen är artrikast för man er dom så sällan. Jag vet inte hur det är med rödlistning och fridlysning när det gäller fladdermöss men tror att en del arter är rätt sällsynta. Länsstyrelsen är ytterst ansvarig för artskydd men ofta har de delegerat ansvar till kommunen. hör med kommunbiologen/ ekologen om de har någon inventering av kolonier. Jag tror att konsultfirman Naturcentrum i Stenungsund har jobbat med fladdermöss också?
--------------------
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
19-08-2009, 21:16
|
Gäster

|
Det stämmer, vi på Naturcentrum har en expert som jobbar mycket med att inventera fladdermöss. Han är sällan inne på kontoret nu på sommarhalvåret, men jag ska höra vad han säger när jag träffar honom.
Olle
|
|
|
|
Tulipanaros
|
19-08-2009, 21:20
|
Gäster

|
Minns en magisk upplevelse jag hade som liten: sov med öppet fönster när en natt en fladdermus flög in. Sedan flög den runt, runt, runt i det rätt stora rummet, alldeles tyst, tills den efter en stund hittade fönstret ut igen och försvann, lika tyst. Magiskt, som sagt.
|
|
|
|
|
20-08-2009, 20:49
|
Medlem

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 19-08-2009, 22:16)  Det stämmer, vi på Naturcentrum har en expert som jobbar mycket med att inventera fladdermöss. Han är sällan inne på kontoret nu på sommarhalvåret, men jag ska höra vad han säger när jag träffar honom.
Olle Ja gör det! Vore himla kul att få reda på mer om dessa små varelser.
|
|
|
|
|
20-08-2009, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
ALLA fladdermöss i Sverige är fridlysta. Fint att de får bo i fred hos er, MariaS! En mängd intressanta fakta finns här.Jag har designat en fladdermusholk, som en expert sa att han själv gärna skulle bo i ifall han var en fladdermus. Tyvärr blir den så dyr att tillverka, så det blev aldrig någon serieproduktion. Men det var spännande att sätta sig in i fladdermössens liv. Jag önskar att fler människor kunde se dem som nyttodjur, effektiva myggätare.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
20-08-2009, 21:23
|
Medlem

|
Spännande. Tänk om våra små skyddslingar får vara med också. Självklart värnar jag om mina små fladdermöss. Det är ju inte bara mygg de håller efter, det finns en massa andra insekter också, som tycks försvinna i deras väg. För inte så mpnga år sedan, vill jag minnas att fladdermössen ansågs utrotningshotade i Sverige, så jag är jätteglad över mina kollonier. Har du någon bra gissning på vilka arter det kan vara som bor hos mig då? Den jag kunde detaljstudera var helt svart, stor som en näbbmus i kroppen och vingspannet var nog uppåt 20cm. De som bor på (vad jag tror) åkern, verkar mer ljust bruna eller grå. Defenitivt klart ljusare än den som kom in i alla fall. Apropå näbbmus förresten. Är rädd om dom med. Verkar bo några på taket?!  Duktiga insektsätare de med och inte tar dig sig in i huset och knaprar på vad de kommer åt, som skogsmusen gör
|
|
|
|
|
20-08-2009, 22:04
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Det är inte ofta man ser dom,men en dag i sommras när en galen granne fick för sig att elda i det torra vädret lyckades han röka ut en fladermus ,den verkade helt förvirrad av dagsljuset och satte sig på ett träd här,men efter någon timma var den väck.Nu i kväll kom det en och flög förbi verandan här ,men vad man noterar så är de ganska små !som möss med vingar !Däremot hör man dom i bland ,det där högfrekventa ljudet som låter som El ledningar.
|
|
|
|
|
21-08-2009, 19:34
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Vi har tre sorter här: En är grå med stora öron. En är liten o ser svart ut. En är gråbrun med "hoptryckt" nos! Nå´n som vet vad de är för arter?
|
|
|
|
Meriona
|
21-08-2009, 19:37
|
Gäster

|
Oavsett vilka arter så är SNF:s fladdermusholk tydligen poppis, jag köpte en sån till exet och där är inneboende hela tiden! Tydligen har de förökat sig också i sommar!  Visst kan man snickra en själv, men om man är bekväm så är de köpta tydligen älskade också!
|
|
|
|
|
02-09-2009, 11:59
|
Medlem

|
CITAT (Lilla Birka @ 02-09-2009, 12:10)  I morse hittade jag en fladdermus på mattan i gästrummet! Fönstret har inte varit öppet i natt, däremot altandörren, men den har ett myggnät som visserligen kan glipa lite. Kan katten ha kommit in med den? Vi bar ut den och lade den i det öppna cykelförrådet (typ carport). Hoppas den inte är skadad bara, den levde och gapade lite när vi bar ut mattan med fladdermusen i.
DSCN7503.JPG ( 114.46k )
Antal nedladdningar: 74  Hoppas det går bra för det lilla livet.
|
|
|
|
|
02-09-2009, 21:55
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Börjar fladdermössen försvinna? Tycker det har varit väldigt lite av dom, dom sista åren.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|