Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Utebelysning ?, har ni tänt på natten
          CeciliaR
          Inlägg 21-08-2009, 23:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Vi har lågenergilampor med inbyggt skymningsrelä i våra utebelysningar, fungerar bra. Har en väldigt mörk baksida som är lite obehaglig, där skulle det behövas någon belysning med rörelsevakt.

Citera
          Motti
          Inlägg 21-08-2009, 23:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag tror att en del tror att det kostar skjortan att ha tänt på nätterna !det är väl okej om man bor i tätbebygt område men bor man ute på landet och det är kolsvart på kvällarna då är det inte så trivsamt,det är som att se in i en svart sopsäck.Just nu verkar det som gubben och jag ska lysa upp hela byn confused.gif alla vet här att vi har tänt på nätterna så då skiter grannarna i att tända sin utebelysning !i kväll har gubben och jag dragit kablar till utebelysningen mot sjön !så kallat Pollare.,sen ska vi sätta fasadbelysning också på huset !det ska vara tänt när det är mörkt ute ,höstkvällar och vinterkvällar.Ja som sakt Grannarna rider på vår belysning !

Citera
          Trampendal
          Inlägg 22-08-2009, 01:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Motti @ 22-08-2009, 00:42) *
          Jag tror att en del tror att det kostar skjortan att ha tänt på nätterna !det är väl okej om man bor i tätbebygt område men bor man ute på landet och det är kolsvart på kvällarna då är det inte så trivsamt,det är som att se in i en svart sopsäck.Just nu verkar det som gubben och jag ska lysa upp hela byn confused.gif alla vet här att vi har tänt på nätterna så då skiter grannarna i att tända sin utebelysning !i kväll har gubben och jag dragit kablar till utebelysningen mot sjön !så kallat Pollare.,sen ska vi sätta fasadbelysning också på huset !det ska vara tänt när det är mörkt ute ,höstkvällar och vinterkvällar.Ja som sakt Grannarna rider på vår belysning !

Vi bor också på landet och när vi flyttade hit (för länge sen) var det just mörkret och tystnaden vi längtade efter. Vår ytterbelysning är tänd så länge vi är vakna, men sen finns det ju ingen anledning till att den lyser. För mig handlar det inte om kostnad, det känns bara helt naturligt att det ska vara släckt när man inte behöver ljus. Däremot har vi en lampa i trappan som lyser hela natten, för att man inte ska slå ihjäl sig vid akuta toalettbesök o.dyl.
          Alla häromkring har haft släckt på natten och det tycker jag är helt naturligt när man bor som vi gör.

För några år sedan såldes huset som är vår närmaste granne och de har så jäkla mycket belysning överallt som lyser hela natten. Vi kallar det för cirkusen (med en rysning) och jag kan inte se vilken nytta man skulle kunna dra av att grannens lampor brinner hela natten. Det är ju bara irriterande!
          Om man är mörkrädd ska man kanske inte bo på landet! ;-)

Redigerat av Trampendal: 22-08-2009, 02:03

Citera
          Gillan
          Inlägg 22-08-2009, 06:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag är nog inne på samma spår som Trampendal. Varför ha tänt när man sover? Det ligger liksom innbyggt i generna att man släcker när man går och lägger sig. Vi bor också på "vischan" och här är verkligen becksvart på natten och så ska det ju vara. Vi har en massa solcellsbelysning som lyser så länge de kan, och också andra belysningar som vi släcker när vi går till sängs. Det har inte ett dugg med att vara "snål" att göra. Däremot skulle jag inte ha nåt emot att ha rörelsedetektor på de belysningar som vi nu släcker manuellt tummenupp.gif

Sen undrar jag hur man kan ha belysning för 10-tusentals kronor!? Då måste man väl ha lampor i stort sett överallt? Eller köper man det dyraste man hittar?

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Berith
          Inlägg 22-08-2009, 08:22
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag är så mörkrädd så jag är lite kluven i den här frågan... g.gif Vill gärna ha tänt på natten på framsidan av huset så ingen vågar sej fram för dom kan bli sedda. Sovrummet ligger på baksidan och jag blir jätterädd när lampan tänder sej där på natten. Vem var det som tände den?? crying.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-08-2009, 08:28
          Länk hit: #26

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

För många handlar nog inte detta om pengar, utan snarare miljön. Visst, en liten lampa motiverar väll inte driften av ett kolkraftverk, men om alla måste ha det ljust dygnet runt så hoppas jag dom inte bråkar om hur uttjänt kärnbränsle hanteras och liknande.

Citera
          Berith
          Inlägg 22-08-2009, 08:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Kom att tänka på den här tråden - Earth Hour - från i våras. Vet inte om det är samma som sparar ena gången men inte andra, eller sparar alla gånger. (Har alltså inte kollat, kom bara att tänka på tråden... rolleyes.gif )

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          AnneMysan
          Inlägg 22-08-2009, 08:58
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 22 915

Jag har skymningsrelä på mina 2 utebelysningar. Men när det är mörkt även dagtid, som idag, så släcks dom inte alls. Är jag hemma, eller när jag går hemifrån, så släcker jag på morgonen, men annars får dom lysa. Jag tycker det ser trevligt ut att det finns lite ljus, dessutom är det en liten säkerhet vid ev inbrott. Bor i radhus och man SER iaf om man HÖR något konstigt, när det är kolsvart ute.

Citera
          henriks
          Inlägg 22-08-2009, 20:44
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Här är det lågenergilampor med timer som utebelysning.

Vi har lågenergi överallt utom sänglampan - har ännu inte hittat en som inte LÅTER!!!

Det blir nog till att prova LED - någon som har det?

--------------------

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 22-08-2009, 21:09
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Här på landet är det svart om natten. Inte tänder jag utebelysningen för det. JAG tror inte att tjuvarna ser i mörkret, och med två katter och många vilda djur runt knuten skulle en rörelsevakt tändas ideligen. Jag tänder ibland utebelysningen om jag vet att vi ska komma sent hem och annars enbart om vi väntar gäster.
          Vi bor ju i skogen, med närmaste granne 100 m längre bort och en massa träd emellan. Nattlampa har vi vid sängarna om vi skulle behöva gå upp, annars finns ett litet ledljus i hallen med lampa som börjar lysa om strömmen går.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Motti
          Inlägg 22-08-2009, 21:23
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

För min del tycker jag som Berit !det är ju för att hålla ifrån sig potentsiella tjyvar och banditer som man har tänt på natten !plus att det är tryggt att kunna se om det rör sig folk runt knutarna eller ute på vägen som inte hör hit.Har man kolsvart runt huset så är det ju lätt för någon illasinad person att ta sig in !han syns ju inte varken uteifrån elle inneifrån så då är det ju fritt fram !För min och gubbens personliga del så gilla vi att ha utelampan tänd på natten det känns tryggt.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 22-08-2009, 21:36
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Så du tror alltså att tjyvar och banditer kan se i mörkret?

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-08-2009, 21:43
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag vet att det är ett fasligt smygande i skogen runt våra knutar här. Grannungarna var faktiskt inte sämre, än att de klättrade upp i stolpen och drog ur spottarna, för att obemärkt kunna smyga sig ner i vår vinkällare. Men sorry grabbar, det var larmat även där giggle.gif

När man bor så långt ute på landet som vi gör, är det faktiskt tryggt att ha detta spottar som tänder sig vid rörelser. Även om det är räven eller ett rådjur som tänder dom. Efter att ha haft två inbrott, med sönderslagna dörrar och fönster, så vill man faktiskt ha en liten förvarning om något händer. Av larmfirman fick vi faktiskt tipset att det är bättre att ha rörelsedetektor än timerstyrda lampor. Med rörelsedetektorn, kan faktiskt inte personer med ont uppsåt, vara helt på den säkra sidan, även om bilar saknas på gården.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon