Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> övervintra pelargoner
          Nila
          Inlägg 27-08-2009, 18:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

All information jag hittar om hur man övervintrar pelargoner handlar om hur man sköter om dem till våren, när det är dags att "väcka" dem. Men... bör jag göra något särskilt nu? Skulle vilja plantera om dem i mindre krukor för att de ska ta lite mindre plats. Går det??

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          ylvahi
          Inlägg 27-08-2009, 18:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 10 191

Jag brukar sätta mina pelargoner i mindre krukor på hösten.
          Sen har jag dom står ute på inbyggda altanen över vintern.
          Tidigare stod dom i källaren.

--------------------

Citera
          rosita
          Inlägg 27-08-2009, 19:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jag tar in mina efter att ha "lövat av" dem, så det bara är stammarna kvar, de stora klipper jag ner en del också. Sen sätter jag alla i en låda och ställer dem svalt (5-10 grader) och mörkt. De får bara lite vatten någon gång under vintern. I februari sätter jag fram dem i ljuset och när jag ser att de börjar skjuta nya skott planterar jag om dem och börjar vattna igen (försiktigt i början och sedan mer och mer)

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Nila
          Inlägg 28-08-2009, 14:12
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för era svar!

CITAT (rosita @ 27-08-2009, 20:45) *
          ställer dem svalt (5-10 grader) och mörkt.

Har läst lite olika om hur man ska förvara dem under vintern. Har du dem helt mörker alltså? Hur länge? Behöver man vattna när de står i mörker? (Har en jordkällare nämligen, men blir inte det för mörkt?? Har annars inget ställe där de kan stå så svalt.)

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-08-2009, 20:01
          Länk hit: #5

Gäster

bara det är frostfritt så. ju mörkare desto mindre vatten, är det riktigt mörkt så räcker säkert en gång i månaden, kanske mer sällan ändå, varannan. en del lyckas övervintra genom att man rycker upp dem ur krukorna och hänger dem barrotade i en mörk källare, men det känner jag inte ens för att pröva.

Citera
          Nila
          Inlägg 29-08-2009, 17:23
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Meriona @ 28-08-2009, 21:01) *
          bara det är frostfritt så. ju mörkare desto mindre vatten, är det riktigt mörkt så räcker säkert en gång i månaden, kanske mer sällan ändå, varannan. en del lyckas övervintra genom att man rycker upp dem ur krukorna och hänger dem barrotade i en mörk källare, men det känner jag inte ens för att pröva.

Låter intressant, men det vågar jag nog mig inte på. wink.gif Får väl prova lite olika knep med mina olika plantor och se vad som passar bäst. Tack för tipsen!

Citera
          Meriona
          Inlägg 29-08-2009, 18:04
          Länk hit: #7

Gäster

Någon kanske man får räkna med går om intet, men kan du inte ta nån stickling av de du är mest rädd om och försöka förvara inomhus? Som backup?

Citera
          Nila
          Inlägg 29-08-2009, 18:57
          Länk hit: #8

Medlem

Jo, jag tänkte det. Då borde jag ju få någon som överlever iaf. smile.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 29-08-2009, 19:06
          Länk hit: #9

Gäster

Såklart du får! Annars får du göra som jag, dela ut sticklingar till vänner och bekanta, då kan man alltid få tillbaka sedan! biggrin.gif

Citera
          yvohel
          Inlägg 30-08-2009, 17:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 8 639

Hej.
          Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring.

mvh Wonnie rose.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 02-09-2009, 07:44
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (yvohel @ 30-08-2009, 18:36) *
          Hej.
          Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring.

mvh Wonnie rose.gif

tummenupp.gif Bra tips, det ska jag prova har ju några som "det inte gör något" om dom dör.

Svärmor har alltid haft sina i rumsvärmen på en fönsterbräda utan extra lyse, vintern har dom överlevt. Men så fula dom blir inge roliga att titta på!

Vilket sätt är SÄKRAST?... jag har några favoriter som jag INTE vill ska dö...

(Jag har hört att sticklingar klarar vintern bättre, så har man en eller flera favoriter ska man ta sticklingar på hösten.)

Citera
          Grå
          Inlägg 03-09-2009, 12:12
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Är det dags att ta in pelargonerna alla redan?? Jag brukar klippa ner mina och göra som Blomkronans svärmor, låta dem stå på fönsterbänken och vattna mycket sparsamt, men nu har jag inte plats för dem.
          Rosita, klipper du ner dina nu eller längre fram i höst?
          Yvohel, vart hänger du dina pelargoner? I rumstemperatur eller i uthus/ källare?

Citera
          Nila
          Inlägg 03-09-2009, 13:30
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (yvohel @ 30-08-2009, 18:36) *
          Hej.

mvh Wonnie rose.gif

Jag undrar oxå: var förvarar du dem någonstans??

Citera
          blomkronan
          Inlägg 03-09-2009, 13:58
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Grå @ 03-09-2009, 13:12) *
          Är det dags att ta in pelargonerna alla redan??

Nej det kan det väll inte vara??? Jag låter mina stå ute tills det nalkas frost... och den verkar ju dröja i år smile.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-09-2009, 17:40
          Länk hit: #15

Gäster

En del av mina börjar få grömögel av all j-a fukt! BLÄÄÄÄÄÄ! mad.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-09-2009, 18:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 18:40) *
          En del av mina börjar få grömögel av all j-a fukt! BLÄÄÄÄÄÄ! mad.gif

Jasså, du tillhör också de som fått mer än sin beskärda del av vatten "ovanifrån" denna sommar rtfm.gif .........

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-09-2009, 18:06
          Länk hit: #17

Gäster

Jaaaa ,det är bedrövligt! Ändå står de under tak (förutom när det regnar på tvären)! sos.gif sos.gif sos.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-09-2009, 18:08
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Grå @ 03-09-2009, 13:12) *
          Är det dags att ta in pelargonerna alla redan?? Jag brukar klippa ner mina och göra som Blomkronans svärmor, låta dem stå på fönsterbänken och vattna mycket sparsamt, men nu har jag inte plats för dem.
          Rosita, klipper du ner dina nu eller längre fram i höst?
          Yvohel, vart hänger du dina pelargoner? I rumstemperatur eller i uthus/ källare?

Absolut inte! De kan stå ute lääänge än och de kan tom tåla en frostknäpp till skillnad från Begonior som dör direkt om det så bara är vid 0-strecket!

Jag tar bara upp mina till övervåningen, ställer dem i ett fönster och ger dem vatten en eller två ggr under vintern ( om jag alls kommer ihåg det ). Skiftet jan/februari så väcker jag dem genom att både klippa och plantera om samtidigt! Har aldrig varit med om att nån har dött............tyvärr ibland

Jag tycker det är kul med alla dessa olika råd när det gäller pelargoner eftersom de flesta verkar fungera g.gif ...........finns det nåt som är helt fel?

Men Yvohel! Ditt tips var extra intressant! Kanske ska man våga testa tummenupp.gif

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 03-09-2009, 18:11
          Länk hit: #19

Gäster

mina står ute så länge det går, tar in dom innan första frostnatten och då placerar jag dom mörkt i sval rumstemp. alla mina har klarat detta. gör inget med plantorna bara placerar dom inne och ger dom lite lite vatten då och då.

andra vintrar har dom varit i en källare som håller ca +5c +10c och det har också funkar för mig. men nu bor jag i lägenhet så jag har ingen svalkällare att tillgå.

CITAT (Gillan @ 03-09-2009, 19:08) *
          Jag tycker det är kul med alla dessa olika råd när det gäller pelargoner eftersom de flesta verkar fungera g.gif ...........finns det nåt som är helt fel?

ja det finns många olika råd, man kanske skulle prova att frysa in dom ? eller förvara dom i en spann med vatten ?

dte är nog det ända som inte skulle funka. annars tycker jag dom är rätt så tåliga. jag själv har både vanliga och doft och art-pelargoner och alla tål min ''brutala'' skötsel under vintern.

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-09-2009, 18:27
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (flaxss @ 03-09-2009, 19:11) *
          mina står ute så länge det går, tar in dom innan första frostnatten och då placerar jag dom mörkt i sval rumstemp. alla mina har klarat detta. gör inget med plantorna bara placerar dom inne och ger dom lite lite vatten då och då.

andra vintrar har dom varit i en källare som håller ca +5c +10c och det har också funkar för mig. men nu bor jag i lägenhet så jag har ingen svalkällare att tillgå.

ja det finns många olika råd, man kanske skulle prova att frysa in dom ? eller förvara dom i en spann med vatten ?

dte är nog det ända som inte skulle funka. annars tycker jag dom är rätt så tåliga. jag själv har både vanliga och doft och art-pelargoner och alla tål min ''brutala'' skötsel under vintern.

Samma här flaxss, men jag tror jag låter bli att stoppa dem i frysen giggle.gif . Jag har dragit ner på min pelargonsamling, men jag har några rosenpellisar ( appleblossom och en helröd som jag inte vet namnet på ), en rosa tulpanpellis ( som jag heller inte vet namnet på ), vanlig mårbacka och zonalpellisen "Red Fox". Alla verkar de i alla fall tåla det mesta.

Red Fox har faktiskt sin egen speciella historia: Den hamnade i min ägo jan/feb 2008. Min son var ute och gick med sin vovve och fann en påse i en snödriva. Tog upp den och fann en pelargonstickling som han tog med till mig. Jag var väl inte så där överentusiastisk, men okej då....................satte den i vatten och glömde bort den..........................mars/april nån gång tog jag tag i den och gav den lite jord och en kruka..........................idag är den en av de finaste jag har, så tack till dig som tappade den i snödrivan wub.gif

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 15:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon