| |
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
|
27-08-2009, 18:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 10 191

|
Jag brukar sätta mina pelargoner i mindre krukor på hösten. Sen har jag dom står ute på inbyggda altanen över vintern. Tidigare stod dom i källaren.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2009, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
Jag tar in mina efter att ha "lövat av" dem, så det bara är stammarna kvar, de stora klipper jag ner en del också. Sen sätter jag alla i en låda och ställer dem svalt (5-10 grader) och mörkt. De får bara lite vatten någon gång under vintern. I februari sätter jag fram dem i ljuset och när jag ser att de börjar skjuta nya skott planterar jag om dem och börjar vattna igen (försiktigt i början och sedan mer och mer)
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2009, 14:12
|

Medlem
Antal inlägg: 278
Medlem nr: 8 662

|
Tack för era svar! CITAT (rosita @ 27-08-2009, 20:45)  ställer dem svalt (5-10 grader) och mörkt. Har läst lite olika om hur man ska förvara dem under vintern. Har du dem helt mörker alltså? Hur länge? Behöver man vattna när de står i mörker? (Har en jordkällare nämligen, men blir inte det för mörkt?? Har annars inget ställe där de kan stå så svalt.)
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
28-08-2009, 20:01
|
Gäster

|
bara det är frostfritt så. ju mörkare desto mindre vatten, är det riktigt mörkt så räcker säkert en gång i månaden, kanske mer sällan ändå, varannan. en del lyckas övervintra genom att man rycker upp dem ur krukorna och hänger dem barrotade i en mörk källare, men det känner jag inte ens för att pröva.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2009, 17:23
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 28-08-2009, 21:01)  bara det är frostfritt så. ju mörkare desto mindre vatten, är det riktigt mörkt så räcker säkert en gång i månaden, kanske mer sällan ändå, varannan. en del lyckas övervintra genom att man rycker upp dem ur krukorna och hänger dem barrotade i en mörk källare, men det känner jag inte ens för att pröva. Låter intressant, men det vågar jag nog mig inte på.  Får väl prova lite olika knep med mina olika plantor och se vad som passar bäst. Tack för tipsen!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
29-08-2009, 18:04
|
Gäster

|
Någon kanske man får räkna med går om intet, men kan du inte ta nån stickling av de du är mest rädd om och försöka förvara inomhus? Som backup?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2009, 18:57
|

Medlem

|
Jo, jag tänkte det. Då borde jag ju få någon som överlever iaf.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
29-08-2009, 19:06
|
Gäster

|
Såklart du får! Annars får du göra som jag, dela ut sticklingar till vänner och bekanta, då kan man alltid få tillbaka sedan!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2009, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 51
Medlem nr: 8 639

|
Hej. Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring. mvh Wonnie
|
|
|
|
|
|
|
|
02-09-2009, 07:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (yvohel @ 30-08-2009, 18:36)  Hej. Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring. mvh Wonnie   Bra tips, det ska jag prova har ju några som "det inte gör något" om dom dör. Svärmor har alltid haft sina i rumsvärmen på en fönsterbräda utan extra lyse, vintern har dom överlevt. Men så fula dom blir inge roliga att titta på! Vilket sätt är SÄKRAST?... jag har några favoriter som jag INTE vill ska dö... (Jag har hört att sticklingar klarar vintern bättre, så har man en eller flera favoriter ska man ta sticklingar på hösten.)
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2009, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
Är det dags att ta in pelargonerna alla redan?? Jag brukar klippa ner mina och göra som Blomkronans svärmor, låta dem stå på fönsterbänken och vattna mycket sparsamt, men nu har jag inte plats för dem. Rosita, klipper du ner dina nu eller längre fram i höst? Yvohel, vart hänger du dina pelargoner? I rumstemperatur eller i uthus/ källare?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2009, 13:30
|

Medlem

|
CITAT (yvohel @ 30-08-2009, 18:36)  Hej. Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring. mvh Wonnie  Jag undrar oxå: var förvarar du dem någonstans??
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2009, 13:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (Grå @ 03-09-2009, 13:12)  Är det dags att ta in pelargonerna alla redan?? Nej det kan det väll inte vara??? Jag låter mina stå ute tills det nalkas frost... och den verkar ju dröja i år
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
03-09-2009, 17:40
|
Gäster

|
En del av mina börjar få grömögel av all j-a fukt! BLÄÄÄÄÄÄ!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2009, 18:00
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 18:40)  En del av mina börjar få grömögel av all j-a fukt! BLÄÄÄÄÄÄ!  Jasså, du tillhör också de som fått mer än sin beskärda del av vatten "ovanifrån" denna sommar  .........
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
03-09-2009, 18:06
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2009, 18:08
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 03-09-2009, 13:12)  Är det dags att ta in pelargonerna alla redan?? Jag brukar klippa ner mina och göra som Blomkronans svärmor, låta dem stå på fönsterbänken och vattna mycket sparsamt, men nu har jag inte plats för dem. Rosita, klipper du ner dina nu eller längre fram i höst? Yvohel, vart hänger du dina pelargoner? I rumstemperatur eller i uthus/ källare? Absolut inte! De kan stå ute lääänge än och de kan tom tåla en frostknäpp till skillnad från Begonior som dör direkt om det så bara är vid 0-strecket! Jag tar bara upp mina till övervåningen, ställer dem i ett fönster och ger dem vatten en eller två ggr under vintern ( om jag alls kommer ihåg det ). Skiftet jan/februari så väcker jag dem genom att både klippa och plantera om samtidigt! Har aldrig varit med om att nån har dött............tyvärr ibland Jag tycker det är kul med alla dessa olika råd när det gäller pelargoner eftersom de flesta verkar fungera  ...........finns det nåt som är helt fel? Men Yvohel! Ditt tips var extra intressant! Kanske ska man våga testa
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-09-2009, 18:11
|
Gäster

|
mina står ute så länge det går, tar in dom innan första frostnatten och då placerar jag dom mörkt i sval rumstemp. alla mina har klarat detta. gör inget med plantorna bara placerar dom inne och ger dom lite lite vatten då och då. andra vintrar har dom varit i en källare som håller ca +5c +10c och det har också funkar för mig. men nu bor jag i lägenhet så jag har ingen svalkällare att tillgå. CITAT (Gillan @ 03-09-2009, 19:08)  Jag tycker det är kul med alla dessa olika råd när det gäller pelargoner eftersom de flesta verkar fungera  ...........finns det nåt som är helt fel? ja det finns många olika råd, man kanske skulle prova att frysa in dom ? eller förvara dom i en spann med vatten ? dte är nog det ända som inte skulle funka. annars tycker jag dom är rätt så tåliga. jag själv har både vanliga och doft och art-pelargoner och alla tål min ''brutala'' skötsel under vintern.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2009, 18:27
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 03-09-2009, 19:11)  mina står ute så länge det går, tar in dom innan första frostnatten och då placerar jag dom mörkt i sval rumstemp. alla mina har klarat detta. gör inget med plantorna bara placerar dom inne och ger dom lite lite vatten då och då.
andra vintrar har dom varit i en källare som håller ca +5c +10c och det har också funkar för mig. men nu bor jag i lägenhet så jag har ingen svalkällare att tillgå.
ja det finns många olika råd, man kanske skulle prova att frysa in dom ? eller förvara dom i en spann med vatten ?
dte är nog det ända som inte skulle funka. annars tycker jag dom är rätt så tåliga. jag själv har både vanliga och doft och art-pelargoner och alla tål min ''brutala'' skötsel under vintern. Samma här flaxss, men jag tror jag låter bli att stoppa dem i frysen  . Jag har dragit ner på min pelargonsamling, men jag har några rosenpellisar ( appleblossom och en helröd som jag inte vet namnet på ), en rosa tulpanpellis ( som jag heller inte vet namnet på ), vanlig mårbacka och zonalpellisen "Red Fox". Alla verkar de i alla fall tåla det mesta. Red Fox har faktiskt sin egen speciella historia: Den hamnade i min ägo jan/feb 2008. Min son var ute och gick med sin vovve och fann en påse i en snödriva. Tog upp den och fann en pelargonstickling som han tog med till mig. Jag var väl inte så där överentusiastisk, men okej då....................satte den i vatten och glömde bort den..........................mars/april nån gång tog jag tag i den och gav den lite jord och en kruka..........................idag är den en av de finaste jag har, så tack till dig som tappade den i snödrivan
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|