| |
|
  |
Svininfluensan - hur tänker ni? |
|
|
|
|
09-09-2009, 10:01
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag är inte rädd för vaccinet, inte heller för influensan. Tänker nog inte vaccinera mig, men har möjligheten att verkligen isolera mig ifall jag blir sjuk. Jag har inga planer på att smitta ner halva stan.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2009, 23:09
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Nu har dom börjat här också. Min svärdotter blev vacsinerad i måndags, och mår skit just nu. En spruta till ska hon få. (riskgrupp p.g.a. graviditet) men lillekillen blir inte vaccinerad, då det inte finns för barn??? Personligen avstår jag, men tycker det är viktigare att få fram vacsin för barnen som går på dagis och i skolor. Tror dom är mer utsatta för smitta än vuxenfolk som har koll på handhygien. Tvätta händer och ge fan i att peta näsan/ögonen, så kommer man långt. Men hur får man småttingarna till det????
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 06:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Hustrun äter Waran och hon måste ha ett färskt blodprov så att hon inte har för "tunt" blod när hon vaccineras. Nu har de skjutit uppt vaccineringen två gånger... hon har ju ett jobb att sköta och kan ju inte ränna på vårdcentralen varje dag...
Redigerat av Aqvakul: 23-10-2009, 17:00
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 06:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Jag vaccinerade mig i tisdags och hade riktigt ont i hö arm samt huvudvärk hela onsdagen, sov mest hela dagen , men nu mår jag bra. Jag fick vacciera mig trots att jag äter Varan( har snart ätit det i 1 år nu)jag vet ju vad PK värdet har varit sista tiden, det skall liggapå 2,5-3 för att man ska få sprutan(man får inte ha för tunnt blod) Här skall man börja vaccinera övriga i slutet av november har jag hört
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 07:32
|

Medlem

|
Glömde säga att om drygt 3 veckor skall jag få 2:a sprutan och sedan skall jag ta den vanliga influensasprutan. Jag hoppas att alla som vill umgås med mig tar sitt ansvar och vaccinerar sig, jag vill inte bli sjuk pga av att inte dom tar sitt ansvar för att förhindra smittspridningen.Har haft nog av sjukdom! Just nu är det inte så många sjuka men.....när en andra våg av "svininfluensan" kommer hur blir det då? Kanske bara dom modiga i riskgrupperna och sjukvårdpersonalen som vaccinerat sig som klarar sig??? Alla arbetslösa som vill ha jobb kanske ska ta sprutan, ni kommer nog att behövas när alla andra ligger däckade Tänk om både den nya och den vanliga influensan slår till samtidigt, vem ska då hålla samhället i rullning
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 09:15
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Eftersom jag tillhör riskgrupperna och egentligen borde vaccineras (fast jag tål inte vaccinet...) så måste jag alltid uppsöka läkare vid influensasymptom. Får då i regel alltid ett gäng olika extra luftvägsmediciner, som skydd (ej antibiotika/penecilin)
I fredags började jag få influensasymptom, som feber huvudvärk och torrhosta och ringde som vanligt för extra medicineringen. Denna gången fick jag åka in för provtagning också. VAr sen lite hängig över lördag och söndag, men inget alarmerande. VAr mer som om det bara var känning utan utbrott. I måndags var jag helt återställd igen.
Idag kom provsvaret på posten. Det VA svininfluensan jag hade! Är den inte värre än så här, kan man ju undra hur många som haft den, utan att ens veta att det är svinis?!
Tre dagar före mig hade gubben lite torrhosta, men han var inte heller sämre än att han fortsatte köra sin lastbil utan problem, så hur många har han smittat i sin tur?
VAccineringen här börjar nästa vecka med riskgrupperna. Övriga först vecka 50.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 09:32
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Här är vaccinationen i full gång - äldre sonen vaccinerades i tisdags (dagisbarn), men den lille är under 3 så han får avstå. Egentligen därför vi vaccinerade storkillen - mindre risk att lillen ska drabbas. Funderade fram och tillbaka på om vi skulle vaccinera, och blev speciellt fundersamma när han förra veckan fick hög feber, hosta och kräktes. Men eftersom han inte har blivit dålig av vaccinationen var det med största sannolikhet inte influensan han hade förra veckan.
Om man vaccineras när man är gravid för man över antikropparna till barnet - alltså kommer de barn som föds av kvinnor som vaccinerats under graviditeten ha ett mycket bättre skydd än de barn som fötts i år av kvinnor som inte vaccinerats......
Fundera på om jag ska vaccinera mig själv, men jag tror jag skickar iväg både mig och maken om några veckor (tror det blir v 48 eller något sådant), igen eftersom det minskar risken att smitta lillen som är för liten för både vaccination och tamiflu.
Vill dock bara varna alla som vaccinerar sig - att man SJÄLV inte blir sjuk betyder inte att man inte kan sprida smittan vidare. Du kan fortfarande vra BÄRARE av smittan, även om du är helt symptomfri. Men risken minskar naturligtvis att smitta vidare eftersom man själv inte blir ordentligt infekterad!!!
Redigerat av KRT: 23-10-2009, 09:35
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 09:44
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
En liten fråga.
Hur många av er som har fått biverkningar av vaccinet, har rapporterat till vården? Det är visst obligatoriskt har jag förstått, eftersom det är ett helt nytt läkemedel.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 09:57
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (MariaS @ 23-10-2009, 10:44)  En liten fråga.
Hur många av er som har fått biverkningar av vaccinet, har rapporterat till vården? Det är visst obligatoriskt har jag förstått, eftersom det är ett helt nytt läkemedel. Japp! Fick sprutan i måndagsmorse och blev jättedålig under dagen, hög feber och ont i kroppen, lika illa nästa dag så jag ringde företagshälsovården där vi fick sprutan och informerade. På tisdagkvällen började jag piggna på mig och på onsdagen var jag som vanligt igen. ANki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 10:28
|

Medlem

|
Det är bara om man får andra biverkningar än dom som redan finns upptagna på Läkemedelsverkets lista som man behöver rapportera. Jag hade dom vanligaste , muskelvärk i armen och huvudvär och har därför inte rapporterat. Vårdcentralen skulle ju bli nedringd om alla ringde och sa att dom har ont i huvet, värk eller feber
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 11:09
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (MariaS @ 23-10-2009, 10:15)  I fredags började jag få influensasymptom, som feber huvudvärk och torrhosta och ringde som vanligt för extra medicineringen. Denna gången fick jag åka in för provtagning också. VAr sen lite hängig över lördag och söndag, men inget alarmerande. VAr mer som om det bara var känning utan utbrott. I måndags var jag helt återställd igen.
Idag kom provsvaret på posten. Det VA svininfluensan jag hade! Är den inte värre än så här, kan man ju undra hur många som haft den, utan att ens veta att det är svinis?! Det var ungefär samma för mig, det var som influensa men väldigt mild. Man kunde nästan fortsätta som vanligt, fast man kände att man inte riktigt var på topp
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 15:37
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (MariaS @ 23-10-2009, 10:15)  ...Det VA svininfluensan jag hade! Är den inte värre än så här, kan man ju undra hur många som haft den, utan att ens veta att det är svinis?! ... Ja, det undrar jag också. Tur att du inte blev sjukare än så. Det verkar som om man blir sjukare av vaccinet än av influensan. Jag är sjuk nu, hur vet jag vad det är för något? Det är min mamma som har smittat mig som i sin tur har fått det av deras kroatiska granne som precis kommit tillbaka från sin semester i Split. Det tog nästan en vecka innan jag blev sjuk, men jag har inte träffat någon annan än mina föräldrar. Konstigt med så lång inkubationstid, finns det? Kroatisk slow-motion-influensan.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 16:37)  Ja, det undrar jag också. Tur att du inte blev sjukare än så. Det verkar som om man blir sjukare av vaccinet än av influensan. Jag är sjuk nu, hur vet jag vad det är för något? Det är min mamma som har smittat mig som i sin tur har fått det av deras kroatiska granne som precis kommit tillbaka från sin semester i Split. Det tog nästan en vecka innan jag blev sjuk, men jag har inte träffat någon annan än mina föräldrar. Konstigt med så lång inkubationstid, finns det? Kroatisk slow-motion-influensan. Krya på dig myosotis - från vad det nu är du har
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 16:32
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Finns här någon som retar sej på rökare för att de utgör ett hälsoproblem för andra...och som dessutom själv inte tänker vaccinera sej??? Har ni tänkt på att det osar dubbelmoral så det skriker om det? Vissa ska visst visa hänsyn men inte andra....hmmm...  (nej, jag är inte rökare själv)
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 16:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Cacki @ 23-10-2009, 17:32)  Finns här någon som retar sej på rökare för att de utgör ett hälsoproblem för andra...och som dessutom själv inte tänker vaccinera sej??? Har ni tänkt på att det osar dubbelmoral så det skriker om det? Vissa ska visst visa hänsyn men inte andra....hmmm...  (nej, jag är inte rökare själv) Hur vet du att rökare inte vaccinerar sig? Har du gjort en undersökning? Jag är rökare och jag skall vaccinera mig. Jag tycker nämligen att man skall ta sitt ansvar och gå och tar sprutan. Inte kan jag inte förvänta mig att alla inom sjukvården skall ta biverkningar för att kunna vårda oss. Likadant med alla som üpprätthåller ett samhälle. Cacki vad vinner du på att försöker att hetsa upp folk mot en grupp? Mår du bättre av det?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Skulle man inte kunna tolka det så att de som väljer att tacka nej till vaccin även tackar ner till vård om/när de blir sjuka?
Vaccination – en självklarhet
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 17:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Anki V @ 23-10-2009, 18:30)  Skulle man inte kunna tolka det så att de som väljer att tacka nej till vaccin även tackar ner till vård om/när de blir sjuka?
Vaccination – en självklarhet
/Anki Anki precis så tycker jag med, mycket bra sagt Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|