Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          andersen
          Inlägg 24-10-2009, 06:18
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Cacki @ 24-10-2009, 01:57) *
          Nu missuppfattade du mej. Jag menar att om man gnäller över att rökare inte visar hänsyn mot sina medmänniskor så ska man rannsaka sej själv om man inte tänker vaccinera sej. Det var väl att visa hänsyn mot andra vi skulle göra eller?? Sensmoralen är alltså:
          Tänker man inte vaccinera sej så ska man inte klaga på rökarnas hänsynslöshet heller. Man är inte ett dugg bättre själv oavsett om man råkar vara ickerökare eller ej.

Nej dom raderna som du skriver går inte ihop.Man kan inte säja om någon låter bli, att den påtvingar andra sjukdom eller död. Men det gör rökare med passivrökning.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Berith
          Inlägg 24-10-2009, 07:04
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Kan man kolla i efterhand om man haft svininfluensan eller måste proverna tas under tiden man är sjuk?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          herkules
          Inlägg 24-10-2009, 07:12
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 22:51) *
          Definitivt ska man inte chansa att vaccinera sig om riskerna är större än det man vill undvika. Ingen kan veta utgången av en allergisk reaktion.

jag skulle ha svarat ngt liknande, jag törs inte chansa, visst jag kan bli sjuk i influensa, men förhoppningsvis inte då jag haft influensa tidigare. skulle jag få en allergisk reaktion blir jag också dålig och måste använda mig av det jag betalar skatt för, dvs sjukvården.

CITAT (ängsvädd @ 23-10-2009, 23:11) *
          Oavsett om man är vaccinerad eller inte är det mycket viktigt att man är noggrann med handhygienen och nyser i armvecket för att minska smittspridningen.

jag läste det en läkare skrivit att man INTE ska nysa och hosta i armvecket utan i händerna istället OM man har möjlighet att tvätta/sprita händerna tämligen omgående efteråt, i kläderna sprids influensaviruset flera timmar efter nysningen. det låter rätt vettigt kan jag tycka.
          sen om det är det är en annan sak.

CITAT (Monaxe @ 24-10-2009, 00:09) *
          Är du allergisk mot ägg? Kan du äta ex sockerkaka med ägg i eller bullar penslade med ägg?

helst inte, det kliar som f-n i halsen.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 08:10
          Länk hit: #224

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Biggan_ @ 24-10-2009, 00:33) *
          Därför att det kan komma en andra våg av influensa i vinter som kan vara mycket allvarligare än den som går nu!

Då är det väll bättre att genomlida influensan nu, så man har antikropparna redo?

Citera
          andersen
          Inlägg 24-10-2009, 08:13
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Kopierat ifrån blockets nyheter.

Misstänkt dödsfall efter vaccin
          Sverige 24 okt 08:02

En 90-årig kvinna har avlidit i samband med vaccinering mot influensa A, även kallad svininfluensan. Läkemedelsverket utreder nu om dödsfallet kan kopplas till vaccineringen. Det är i så fall det fjärde dödsfallet i Sverige med koppling till vaccinet.

Kvinnan tillhörde riskgrupperna för vaccinet eftersom hon bland annat led av KOL och hjärtsjukdom, skriver Expressen.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 08:21
          Länk hit: #226

Moderator

Och därmed har väll vaccinet skördat fler offer än influensan?

Citera
          Monaxe
          Inlägg 24-10-2009, 08:26
          Länk hit: #227

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (andersen @ 24-10-2009, 09:13) *
          Kopierat ifrån blockets nyheter.

Misstänkt dödsfall efter vaccin
          Sverige 24 okt 08:02
          En 90-årig kvinna har avlidit i samband med vaccinering mot influensa A, även kallad svininfluensan. Läkemedelsverket utreder nu om dödsfallet kan kopplas till vaccineringen. Det är i så fall det fjärde dödsfallet i Sverige med koppling till vaccinet.

Kvinnan tillhörde riskgrupperna för vaccinet eftersom hon bland annat led av KOL och hjärtsjukdom, skriver Expressen.

Om man är såpass gammal som 90 år och har KOL och hjärtsjd så är risken att avlida redan tämligen stor, sannolikheten på att det beror på vaccinationen är inte känns inte överhängande tycker jag...
          ALLA som har rapporterats avlidit efter vaccinationer har tillhört riskgrupperna, alltså har det varit människor som redan varit svårt sjuka. Är man svårt sjuk kan komplikationer snabbt tillstöta. Om friska människor dör några dagar efter vaccinationen, då börjar jag att fundera...

CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 09:21) *
          Och därmed har väll vaccinet skördat fler offer än influensan?

Ja men snälla du!!!
          Hur vet du att det är vaccinet som orsakat det? Är väl snarare kombinationen av 2 svåra sjukdomar och hög ålder!

Redigerat av Monaxe: 24-10-2009, 08:26

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 08:32
          Länk hit: #228

Moderator

CITAT (Monaxe @ 24-10-2009, 09:26) *
          Ja men snälla du!!!
          Hur vet du att det är vaccinet som orsakat det? Är väl snarare kombinationen av 2 svåra sjukdomar och hög ålder!

Borde man inte kunna säga samma sak om dom som dött av influensan då?

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-10-2009, 08:33
          Länk hit: #229

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Cacki @ 24-10-2009, 01:57) *
          Nu missuppfattade du mej. Jag menar att om man gnäller över att rökare inte visar hänsyn mot sina medmänniskor så ska man rannsaka sej själv om man inte tänker vaccinera sej. Det var väl att visa hänsyn mot andra vi skulle göra eller?? Sensmoralen är alltså:
          Tänker man inte vaccinera sej så ska man inte klaga på rökarnas hänsynslöshet heller. Man är inte ett dugg bättre själv oavsett om man råkar vara ickerökare eller ej.

Det där ligger det ju faktiskt logik i! och jag håller fullständigt med.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 24-10-2009, 08:50
          Länk hit: #230

Medlem

CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 09:32) *
          Borde man inte kunna säga samma sak om dom som dött av influensan då?

Alltså, man kan ju inte vaccinera sig mot riskgruppssjukdomar...men man kan förhindra att redan sjuka bör ännu sjukare, vilket jag tycker är ett fullgott argument.
          Att dessutom H1N1 innfluensan riskaerar att drabba unga FRISKA vuxna väldigt hårt om det vill sig illa, tycker jag är ett lika fullgott argument.

Alla som smittats av influensa dör ju inte, men en del kan bli väldigt sjuka och kräva sjukhusvård, det finns en viss logik i att man vill undvika detta. Inte heller jättekul om livnödvändiga funktioner slås ut, som sophämtning, dagis, polis räddningstjäst...whatever. Vi behövs ju alla i vårt samhälle. Stäng ner sverige under några veckor och se hur många som dör då...för att folk INTE vaccinerat sig.

Att inte vilja vaccinera sig för att personer ur riskgrupper dör, då behöver man nog göra ett studiebesök på ett sjukhus el liknande för att se hur sjuka en del riskgruppspersoner är.

Redigerat av Monaxe: 24-10-2009, 08:51

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 08:52
          Länk hit: #231

Moderator

CITAT (Monaxe @ 24-10-2009, 09:50) *
          Inte heller jättekul om livnövändiga funktioner slås ut, som sophämtning, dagis, polis räddningstjäst...whatever. Vi behövs ju alla i vårt samhälle. Stäng ner sverige under några veckor och se hur många som dör då...för att folk INTE vaccinerat sig.

Att ha ett samhälle som är så sårbart skrämmer mig mer än influensan

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-10-2009, 09:01
          Länk hit: #232

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

De som hitintills dött i både influensa och eventuellt av vaccinet, är väl ändå människor som egentligen inte hade haft så mycke tid kvar i alla fall. Dock har ju dessa personers frånfall uppmärksammats av media just på grund av influensan. Utan influensa hade väl ingen brytt sig, mer än de närmaste.

Det som däremot skrämmer mig mer, är väl ändå att just unga fullt friska blir så fruktansvärt sjuka! Jag har ju ändå två döttrar i den ålder där man blir som sjukast och jag hoppas verkligen att de och deras omgivning kommer vaccinera sig! För sen har jag också förstått, att bara för att man haft svinis en gång, så är man inte immun och dessutom kan man vara smittbärare

Citera
          Monaxe
          Inlägg 24-10-2009, 09:05
          Länk hit: #233

Medlem

CITAT (MariaS @ 24-10-2009, 10:01) *
          De som hitintills dött i både influensa och eventuellt av vaccinet, är väl ändå människor som egentligen inte hade haft så mycke tid kvar i alla fall. Dock har ju dessa personers frånfall uppmärksammats av media just på grund av influensan. Utan influensa hade väl ingen brytt sig, mer än de närmaste.

Det som däremot skrämmer mig mer, är väl ändå att just unga fullt friska blir så fruktansvärt sjuka! Jag har ju ändå två döttrar i den ålder där man blir som sjukast och jag hoppas verkligen att de och deras omgivning kommer vaccinera sig! För sen har jag också förstått, att bara för att man haft svinis en gång, så är man inte immun och dessutom kan man vara smittbärare

Håller helt med dig Maria! som sjukvårdpersonal får jag min vacc nästa vecka, men jag skulle hellre ge den till mina barn, som är just unga vuxa....

--------------------

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 24-10-2009, 11:46
          Länk hit: #234

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Som varande i riskgrupp (diabetes) så tog jag första sprutan igår....
          Har tidigare några år vaccinerat mig mot vanlig influensa, några år missat detta eftersom jag varit förkyld lååååååång tid vid erbjudandeperioden.
          Har just nu väldigt ont i armen dom stack i men mår för övrigt väldigt bra....
          anledningen till att jag tog vaccinet är §1. Mina barn och barnbarn, 2. Jag är i kontakt med en väldigt massa människor varje dag i mitt jobb. 3. Jag vill inte smitta ner människor, jag hade influensa som barn., men litar inte på det "skyddet".... 4. mm mm

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 24-10-2009, 12:24
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Konstigt att någon tar upp fall där människor dött i samband med vaccinering. När så många människor vaccineras är det statitiskt sannolikt att människor dör både före och efter de fått sprutan.

Jag hade en vän som var drygt tjugo och helt frisk. Han var ute och cyklade tillsammans med sin sambo. Plötsligt känner han sig lite yr, kliver av cykeln och lägger sig och dör. Ska jag undvika cykling eftersom det är livsfarligt?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 12:32
          Länk hit: #236

Moderator

Man kan dra det ytterligare en bit och säga att influensa är ett av naturens sätt att begränsa befolkningsökningen. Skall vi verkligen kämpa mot naturens gång med onaturliga vaccin?

Citera
          Monaxe
          Inlägg 24-10-2009, 12:40
          Länk hit: #237

Medlem

CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 13:32) *
          Man kan dra det ytterligare en bit och säga att influensa är ett av naturens sätt att begränsa befolkningsökningen. Skall vi verkligen kämpa mot naturens gång med onaturliga vaccin?

Varför ska vi försöka bota cancer,hindra aids, TBC, varför har vi utrotat smittkoppor?

För att bespara mänskligheten lidande!

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 24-10-2009, 15:14
          Länk hit: #238

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Har ni tänkt på att de flesta verkar ju vaccinera sig ,så att vi som inte gör det sprider ju så klart inte smittan till de som har gjort det, bara till dem som låtit bli. Så då ska man väl få låta bli vaccinet utan att bli anklagad för att inte ta ett samhällsansvar. Alla får ta eget ansvar istället.

Eller tänker jag fel?

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 24-10-2009, 17:24
          Länk hit: #239

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag tänker inte vaccinera mig. Jag känner flera som har blivit jättesjuka av vanligt influensavaccin. Detta vaccinet är starkare än det vanliga vaccinet. Att de skyndade på och fick ett förtida godkännande innan det var prövat låter mycket oroväckande.

Att de som utvecklat vaccinet inte vaccinerar sig själva och avråder sina närmaste säger ju en hel del

http://www.youtube.com/watch?v=B4SmFxyust0...mp;feature=fvwp

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 24-10-2009, 17:33
          Länk hit: #240

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Anma @ 24-10-2009, 16:14) *
          Har ni tänkt på att de flesta verkar ju vaccinera sig ,så att vi som inte gör det sprider ju så klart inte smittan till de som har gjort det, bara till dem som låtit bli. Så då ska man väl få låta bli vaccinet utan att bli anklagad för att inte ta ett samhällsansvar. Alla får ta eget ansvar istället.

Eller tänker jag fel?

Helt rätt tänkt. Att inte ta sitt ansvar är att gå till jobbet när man är sjuk, nysa rätt ut i luften, slarva med handhygienen etc.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

30 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 00:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon