Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dåligt forum?, inte innehållet från er, utan struktur och skötsel
          skogstroll
          Inlägg 06-09-2009, 14:25
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Grå @ 06-09-2009, 10:23) *
          Man kanske bör se hela bilden innan man gapar om VEM det är som beter sig illa.
          Dessutom gällde inte mitt inlägg om bjäbbande er som står bredvid och gölar, men det förstod du nog redan.

*s* du är säkert jättego som person

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Chamomille
          Inlägg 06-09-2009, 14:36
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (henriks @ 06-09-2009, 11:39) *
          Om ni bara visste hur förtjusande hon är! blush.gif

biggrin.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Cacki
          Inlägg 06-09-2009, 15:00
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Mina reflektioner om Odla. (vilka torde vara lika intressanta som vem som helst av er andra eftersom jag också är medlem):

Jag tycker att det är alltför präglat av betydelsen om man känner någon här irl eller ej. Att man skulle vara mer trovärdig för det. För min del tycker jag att det räcker med att man känner igen signaturen och vet var den vanligtvis står i sakfrågor och hur personen bakom signaturen framför dem, för att man ska få ett hum om hur seriös signaturen verkar.
          Jag tror t.o.m kan vara lite av ondo ibland faktiskt. Dels finns det risk för att man blir alltför lojal med dem man känner antingen vederbörande klantar sej lite eller inte. Självklart ställer man upp för sina vänner! Men i.o.m att inte alla känner alla så kan det bli lite konstigt ibland. Jag kan tycka mej se att här förekommer vissa grupperingar stundtals. Jag kan givetvis ha fel men jag har lagt märke till att det ofta (inte alltid) verkar finnas en viss irl-vänskap som gör att grupperingar uppstår. Det kan vara jättesvårt att hålla sej opartisk när en person man gillar och umgås lite med råkar i dispyt. Man kan förstå om vissa kan känna sej lite utsatta om man får en hel grupp på sej bara för att man har en lite avvikande åsikt och om någon annan dessutom endast skriver i tråden för att backa upp sin kompis, utan att ens ha några åsikter i själva sakfrågan.
          Nya medlemmar är nytt blod och behövs överallt i alla sammanhang om det ska ske någon slags utveckling. (Förhoppningsvis till det bättre). Att man ska "ta seden dit man kommer" tycker jag är förkastligt. Visst ska man som nykomling respektera att forumet fungerar på ett särskilt vis och inte tro att man kan komma och vända upp och ner på saker som visat sej vara till belåtenhet för de flesta, men då kan kanske "gamlingarna" kosta på sej att presentera argumenten som gjorde att det här sättet fungerar bäst just här istället för att bara säga typ "passar det inte så stick". Får nykomlingen bara reda på vad det är som gör att vi tycker att det funkar bra så är chanserna goda att nykomlingen också köper sättet om den bara begriper vad åsikterna grundar sej på.
          Dessutom tycker jag att även om man haft "julafton" när det skett en större omstruktuering av forumet och fått vara med och lämna önskemål vid det tillfället så är det väl inget som säger att man inte kan få lämna önskemål allt eftersom man kommer på något? Det finns väl inget mer destruktivt än att man har inställningen att "så här har det alltid varit så försök inte att komma här och ändra på något". Nej fram för mer åsikter tycker jag!
          OCH...för att någon burit sej illa åt och uppträtt falskt, så är det inte rätt att nya medlemmar ska ta få skiten för det och ifrågasättas. inte alls konstigt om någon skräms bort.

Ni skriver om att det är nyttigt med hetsiga diskussioner med högt i tak. Visst, skriver jag också under på...till en viss gräns! Men rannsakar jag mej själv så händer det ganska ofta att jag sitter här och läser något intressant och som jag har egna åsikter om, men väldigt ofta väljer jag att avhåller jag mej från att skriva i tråden ändå. Varför? För att jag är konflikträdd? Nej, absolut inte. Men här kan jag ibland tycka att folk är lite väl hämningslösa och stingsliga och jag orkar helt enkelt inte lägga ner en massa energi på att försvara mej och mina åsikter sida upp och sida ner, så som det faktiskt förekommer här ibland. Säger man att man är nöjd och tackar för sej och lämnar diskussionen, så händer det inte alltför sällan att man blir kallad fegis. Ganska orättvis beskyllning om man helt enkelt bara tröttnat på tjafset. Vem har förmågan att bara ta emot en massa orättvisa beskyllningar och bara svälga och tiga?? Inte jag med mitt temprament i alla fall. Bättre att bara skita i att skriva då. Tråkigt...om vi är många som känner som jag så utarmar det ju intressanta ämne på åsiktsmångfald. Så lite mer visad respekt för varann och försök att låta bli personliga påhopp skulle jag önska.

Men om jag trivs här?? Självklart, annars hade jag ju inte varit här. Skulle bara vilja ha allt det "braiga" ännu lite bättre om det bara finns möjlighet till det.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-09-2009, 15:06
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Mkt bra skrivet Cacki tummenupp.gif
          Odla.nu är ovanligt familjärt forum eftersom många har mötts på trädgårdsmässor, marknader och studiebesök därför blir det ett "innegäng" som ibland upphöjer sig självt lite väl mycket och tycker att de är någon stomme i detta forumet och vet hur det ska vara.

Jag tycker det är tråkigt att nya medlemmar allt för ofta möts med misstänksamhet.

Sen tycker jag faktiskt att man även som gäst på ett forum får ha åsikter om admin och moderatorer och den (o)ordning som råder på ett forum.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 06-09-2009, 15:12
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Cacki @ 06-09-2009, 16:00) *
          Så lite mer visad respekt för varann och försök att låta bli personliga påhopp skulle jag önska.

tummenupp.gif bra talat

jag tycker att om man absolut måste vara otrevlig kan man skicka en PM och bespara vanliga trädgårdsmänniskor sånt omoget trams. Ser verkligen inte bra ut för nya medlemmar när det finns en massa bråk-trådar

Redigerat av skogstroll: 06-09-2009, 15:12

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          pejori
          Inlägg 06-09-2009, 15:18
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Mina reflektioner om Odla. (vilka torde vara lika intressanta som vem som helst av er andra eftersom jag också är medlem):

Jag tycker att det är alltför präglat av betydelsen om man känner någon här irl eller ej. Att man skulle vara mer trovärdig för det. För min del tycker jag att det räcker med att man känner igen signaturen och vet var den vanligtvis står i sakfrågor och hur personen bakom signaturen framför dem, för att man ska få ett hum om hur seriös signaturen verkar.
          Jag tror t.o.m kan vara lite av ondo ibland faktiskt. Dels finns det risk för att man blir alltför lojal med dem man känner antingen vederbörande klantar sej lite eller inte. Självklart ställer man upp för sina vänner! Men i.o.m att inte alla känner alla så kan det bli lite konstigt ibland. Jag kan tycka mej se att här förekommer vissa grupperingar stundtals. Jag kan givetvis ha fel men jag har lagt märke till att det ofta (inte alltid) verkar finnas en viss irl-vänskap som gör att grupperingar uppstår. Det kan vara jättesvårt att hålla sej opartisk när en person man gillar och umgås lite med råkar i dispyt. Man kan förstå om vissa kan känna sej lite utsatta om man får en hel grupp på sej bara för att man har en lite avvikande åsikt och om någon annan dessutom endast skriver i tråden för att backa upp sin kompis, utan att ens ha några åsikter i själva sakfrågan.
          Nya medlemmar är nytt blod och behövs överallt i alla sammanhang om det ska ske någon slags utveckling. (Förhoppningsvis till det bättre). Att man ska "ta seden dit man kommer" tycker jag är förkastligt. Visst ska man som nykomling respektera att forumet fungerar på ett särskilt vis och inte tro att man kan komma och vända upp och ner på saker som visat sej vara till belåtenhet för de flesta, men då kan kanske "gamlingarna" kosta på sej att presentera argumenten som gjorde att det här sättet fungerar bäst just här istället för att bara säga typ "passar det inte så stick". Får nykomlingen bara reda på vad det är som gör att vi tycker att det funkar bra så är chanserna goda att nykomlingen också köper sättet om den bara begriper vad åsikterna grundar sej på.
          Dessutom tycker jag att även om man haft "julafton" när det skett en större omstruktuering av forumet och fått vara med och lämna önskemål vid det tillfället så är det väl inget som säger att man inte kan få lämna önskemål allt eftersom man kommer på något? Det finns väl inget mer destruktivt än att man har inställningen att "så här har det alltid varit så försök inte att komma här och ändra på något". Nej fram för mer åsikter tycker jag!
          OCH...för att någon burit sej illa åt och uppträtt falskt, så är det inte rätt att nya medlemmar ska ta få skiten för det och ifrågasättas. inte alls konstigt om någon skräms bort.

Ni skriver om att det är nyttigt med hetsiga diskussioner med högt i tak. Visst, skriver jag också under på...till en viss gräns! Men rannsakar jag mej själv så händer det ganska ofta att jag sitter här och läser något intressant och som jag har egna åsikter om, men väldigt ofta väljer jag att avhåller jag mej från att skriva i tråden ändå. Varför? För att jag är konflikträdd? Nej, absolut inte. Men här kan jag ibland tycka att folk är lite väl hämningslösa och stingsliga och jag orkar helt enkelt inte lägga ner en massa energi på att försvara mej och mina åsikter sida upp och sida ner, så som det faktiskt förekommer här ibland. Säger man att man är nöjd och tackar för sej och lämnar diskussionen, så händer det inte alltför sällan att man blir kallad fegis. Ganska orättvis beskyllning om man helt enkelt bara tröttnat på tjafset. Vem har förmågan att bara ta emot en massa orättvisa beskyllningar och bara svälga och tiga?? Inte jag med mitt temprament i alla fall. Bättre att bara skita i att skriva då. Tråkigt...om vi är många som känner som jag så utarmar det ju intressanta ämne på åsiktsmångfald. Så lite mer visad respekt för varann och försök att låta bli personliga påhopp skulle jag önska.

Men om jag trivs här?? Självklart, annars hade jag ju inte varit här. Skulle bara vilja ha allt det "braiga" ännu lite bättre om det bara finns möjlighet till det.

Mycket bra skrivet. bravo.gif bravo.gif blomma.gif

CITAT (Markus_H @ 06-09-2009, 16:06) *
          /.../

Jag tycker det är tråkigt att nya medlemmar allt för ofta möts med misstänksamhet.

Sen tycker jag faktiskt att man även som gäst på ett forum får ha åsikter om admin och moderatorer och den (o)ordning som råder på ett forum.

Håller med om det också.
          Visst får man ha åsikter om ordning och moderatorer, men inte bara när man inte får som man vill.

Redigerat av pejori: 06-09-2009, 15:19

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 06-09-2009, 15:20
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Suveränt skrivet, Cacki!!!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          pejori
          Inlägg 06-09-2009, 15:21
          Länk hit: #128

Medlem

Den markerade raden i ditt inlägg är för att hur god vän jag än är med någon, så håller jag varken tyst eller med, om jag anser att personen har fel. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-09-2009, 15:31
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Markus_H @ 06-09-2009, 16:06) *
          Odla.nu är ovanligt familjärt forum eftersom många har mötts på trädgårdsmässor, marknader och studiebesök därför blir det ett "innegäng" som ibland upphöjer sig självt lite väl mycket och tycker att de är någon stomme i detta forumet och vet hur det ska vara.

Självklart tycker jag också att alla ska få ha åsikter men man måste ju också tåla att andra kan tycka tvärtemot.

Lustigt hur olika man ser på hur människor är på forumet. Var håller "innegänget" hus?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 06-09-2009, 15:44
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 951

Hej,

För mig är det här två olika forum, ett Trädgårdsforum och ett Allmänt forum. Som relativ nybörjare läser jag mycket i trädgårdstrådarna, och lär mig massor. Det måste vara tröttsamt ibland för alla proffs att svara på samma frågor om och om igen, men jag är imponerad över att alla visar sånt tålamod. Många här har ju så mycket kunskap att de lätt skulle kunna ta betalt för att ge råd, men istället väljer de att dela med sig av sina erfarenheter alldeles gratis thanks.gif.

Det allmäna forumet däremot verkar vara till för folk som känner varandra irl och/eller folk som tycker illa om varandra. Jag har följt några diskussioner men inte lyckats lista ut vem som är the bad guy och vem som är the good guy och skulle aldrig klara av att välja sida.

/Helen

Redigerat av Paeonia Lactiflora: 06-09-2009, 15:45

Citera
          pejori
          Inlägg 06-09-2009, 15:52
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (Paeonia Lactiflora @ 06-09-2009, 16:44) *
          Hej,

För mig är det här två olika forum, ett Trädgårdsforum och ett Allmänt forum. Som relativ nybörjare läser jag mycket i trädgårdstrådarna, och lär mig massor. Det måste vara tröttsamt ibland för alla proffs att svara på samma frågor om och om igen, men jag är imponerad över att alla visar sånt tålamod. Många här har ju så mycket kunskap att de lätt skulle kunna ta betalt för att ge råd, men istället väljer de att dela med sig av sina erfarenheter alldeles gratis thanks.gif .

Det allmäna forumet däremot verkar vara till för folk som känner varandra irl och/eller folk som tycker illa om varandra. Jag har följt några diskussioner men inte lyckats lista ut vem som är the bad guy och vem som är the good guy och skulle aldrig klara av att välja sida.

/Helen

Det behöver du inte göra heller. Det räcker bra med att vara ärlig. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-09-2009, 16:56
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (*Stintan* @ 06-09-2009, 16:31) *
          Självklart tycker jag också att alla ska få ha åsikter men man måste ju också tåla att andra kan tycka tvärtemot.

Lustigt hur olika man ser på hur människor är på forumet. Var håller "innegänget" hus?

Det finns ju ett gäng här vars gillande man måste förtjäna för att inte hela tidens misstänkas för att vara troll. Har du missat att man i flera sidor i en tråd har analyserat allt som skrivits och diskuterat över huvudet på folk om en använder är den h*n är eller inte? Det känns som om vissa sätter upp en standard här hur folk ska vara , skriva och bete sig, eller har jag fattat det helt fel?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-09-2009, 17:22
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Markus_H @ 06-09-2009, 17:56) *
          Det finns ju ett gäng här vars gillande man måste förtjäna för att inte hela tidens misstänkas för att vara troll. Har du missat att man i flera sidor i en tråd har analyserat allt som skrivits och diskuterat över huvudet på folk om en använder är den h*n är eller inte? Det känns som om vissa sätter upp en standard här hur folk ska vara , skriva och bete sig, eller har jag fattat det helt fel?

Jag har nog bara inte uppfattat det som att det är ett "gäng". Däremot tycker jag mig ha märkt att det finns ett fåtal som tyvärr verkar ytterst misstänksamma mot andra men jag tror uppriktigt inte att dessa personer har annat gemensamt än just misstänksamheten.

Jag håller helt med om det du säger i den sista meningen men det är andra personer som "sätter standard" än de som är misstänksamma.

Kan inte påstå att jag gillar något utav dessa beteenden men det har väl tydligt framgått i tidigare inlägg jag skrivit.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Magdis
          Inlägg 06-09-2009, 17:29
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Konstigt nog är jag inte ett dugg misstänksam mot nya medlemmar. Jag har blivit grundlurad en gång och det kommer aldrig mer att hända, jag är inte ett dugg orolig för det.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-09-2009, 21:18
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Mina reflektioner om Odla....

smiley_small_hug.gif Håller med, mycket bra skrivet!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          ABCiV
          Inlägg 18-05-2010, 20:38
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 30 314

ABCiV är tillbaka.

Jag lämnade forumet i september av flera orsaker, några av er har gissat rätt och några har helt fel. (Rätt kul att nu läsa den här tråden så långt efter). Vet inte om det är någon som är intresserad av att höra min historia nu när det är så länge sedan. Vill ni det så berättar jag självklart, men det är inget jag har behov av att diskutera.

Anledningen till att jag hamnade här igen kanske är mer intressant?
          De främsta orsakerna är:
          1) vill inte vara en som bara läser på ett forum, jag vill delta!
          2) större kunskapsbank i odling finns inte!

Droppen blev:
          3) skulle sälja lite plantor på lördag här i bygden, men den marknaden blev inställd. Behöver ju tömma lite i mitt växthus och googlade efter andra marknader. Hittade Surte växtmarknad och vet ju att ni hade en lyckad marknad förra året (då jag ju fortfarande var aktiv här). Har idag anmält mig som säljare och dyker alltså upp på lördag. jag kör alltid med raka rör och vill kunna stå rakryggad på lördag och säga vem jag är.

Lite otrygg på okänd mark, klickar jag nu på "skicka"

/Anna

--------------------
          ☀ Det var ju tur att man bidde som man bidde,
          när man inte bidde som man skulle. ❀

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 18-05-2010, 20:43
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Välkommen tillbaka Anna! Jag blev glad när jag såg ditt nick!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2010, 20:46
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Hej igen! Numera finns det en tråd där man kan skriva vad man skulle vilja förbättrades på odla HÄR alla inlägg läses och många besvaras, men det har inte hjälpt mycket. Åtminstone finns det nu ett fungerande spamfilter tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-05-2010, 20:59
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Välkommen tillbaka Anna, man ska aldrig ge upp!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-05-2010, 21:03
          Länk hit: #140

Gäster

Nämen så härligt, då ses vi på lördag! smiley_small_hug.gif Du har fattats oss!

Citera

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-12-2025, 23:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon