Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Solcellsbelysning, Någon som provat?
          Cilla
          Inlägg 18-11-2003, 22:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Ralf,
          Du har säkert rätt. Och det bästa är helt klart att elektrikern gör fasta och permanenta installationer. Det värsta, som säkert försäkringsbolagen har synpunkter på, är nog inte att avgöra om kabeln gick genom karmen eller via en glipa i fönstret/dörren - men att den inte var en fast installation utan gick till en vanligt uttag i väggen.

I en sommarstuga som är under ombyggnad blir det dock ett steg i taget... Först: Att inte nyttja så mycket av 1930-talsinstallationerna. Det blir kallt utan elelement, men det går en tid. Julslingorna får man vänta med och tvättar gör vi bara på nätterna när allt annat är avstängt. Sedan: Att rensa upp bland ormboet i 220V och 380Vkablarna utomhus...

Men nu är det bara 4 dagar kvar av elektrikerns jobb här, och då blir det proffsiga 2000-talsdragningar överallt! smile.gif

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-11-2003, 23:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag har kablar inklämda i nästan vart fönster tongue.gif
          Balkongen har ljusslingor och så har också altanen = 320 lampor och vid köksfönstret skall granens 100 lampor och tomtens lyktljus sladdar hitta väg till vägguttagen.
          Enl. expertis jag frågat så är det absolut tillåtet att "klämma sladdar" när det finns transformator däremellan.

Citera
          Ralf
          Inlägg 19-11-2003, 05:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Cilla @ 18-11-2003, 22:52)
          Det värsta, som säkert försäkringsbolagen har synpunkter på, är nog inte att avgöra om kabeln gick genom karmen eller via en glipa i fönstret/dörren - men att den inte var en fast installation utan gick till en vanligt uttag i väggen.

nix, det farliga är om kabel läggs på fel sätt, tex genom ett borrat hål genom karmträt!

Kabel är helt enkelt ej tillverkad för ett sånt användande.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          uno
          Inlägg 19-11-2003, 08:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

CITAT (Cilla @ 14-11-2003, 16:54)
          Det fanns en belysningesexpert här på forumet för en tid sedan som hade vettiga idéer om månskensbelysning utomhus och annat. Går säkert att hitta igen med sökning.

Ett tips om du ska gräva ned kablar i marken Ewa - använd extra elrör... Sådana som brukar vara gula och som fungerar som ett extra skydd för kablarna. I ett sådant rör kan man dra i ca 4 grövre kablar.

Jag har haft lätt nedgrävda elkablar i trädgården som ett provisorium under husbygget. Två gånger har jag lyckats få det att smälla till ordentligt - en gång med sekatören och en gång med spaden. 380 volt. Inte så bra med lösa elsladdar i en hobbyodlares trädgård...

Tok... helt vansinigt av Dig att inte använda jordfelsbrytare.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-11-2003, 14:44
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Uno, du skulle se hur lång tid det tog för mig och elektrikern att nysta upp här, och se vad som gick genom jordfelsbrytarna (2 stycken) och inte. Sommarkåkar som delvis använts också på vintern tenderar att bli ormbon med det elektriska...

Men nu kan vi väl sätta punkt för eltokerierna hos mig... tongue.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 00:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon