| |
|
  |
Ibland kan jag bli lite rädd för inlägg!, Vad är det som händer på vårt forum? |
|
|
|
|
08-09-2009, 08:27
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Jaa du Ralf, den tråden väckte upp en massa minnen...  13 sidor med lite av varje...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 08:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2009, 09:24)  /..../ (Sen har jag väl inte alltid själv levt upp till detta, men jag försöker...) det har inte jag heller, kan vara både elak och dumdryg. men det är slut med det nu, raka puckar (utan elakheter) rätt i nyllet på den det berör och så får den människan handskas precis som h*n vill med det.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 08:30
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (herkules @ 08-09-2009, 09:28)  det har inte jag heller, kan vara både elak och dumdryg. men det är slut med det nu, raka puckar (utan elakheter) rätt i nyllet på den det berör och så får den människan handskas precis som h*n vill med det. låter som en alldeles utmärkt målsättning...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 10:35
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Tycker också att det är en bra målsättning. Jag är inte den som är den i disskusioner, men har nog lärt mej, att den enda som mår dåligt av bråken är jag själv. Så numera låter jag bli att kommentera personliga påhopp på mej själv. Däremot är jag inte tyst om någon är "rent elak" mot någon annan, för ingen ska behöva stå ensam med "mobbare" Visst kan jag vara "förbannad" om något inte är riktigt uppgjort, men det är mitt problem, inte odlas, Så bråken lämnar jag i den tråd dom hör hemma, och vänliga och sakliga inlägg, där jag tycker jag har något att säja, besvarar jag.
Man är bara mäniska och kan bara försöka så gott det går, övertramp gör vi alla. Tycker också att forummet känns "renare" och friskare efter upprensningen.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 11:26
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
CITAT (Grå @ 08-09-2009, 08:46)  Det hände att det skickades ut pm till andra forummedlemmar som de trodde stod på "inkräktarens sida", där de förbjöd medlemmarna att prata med eller kommentera inlägg från "inkräktaren". Wow, ja det låter ju som något från lågstadiets skolgård.... Håller Med det som sagts av andra i tråden. Bäst att vara rak, vore ju hemskt om folk ska behöva oroa sig för att det "talas bakom deras ryggar" på ett trädgårdsforum. Å andra sidan tror jag det går att vara rak utan att vara otrevlig. Jag tycker det verkar som om flera gånger när "bråk" startats i trådarna kan den som "börjat" ha uttryckt sig...oturligt...men lika ofta verkar det som om de som nappar gör det med glädje och grälsjuka istället för att försöka föra en rak diskussion. Sen är det kanske lite olika från person till person vad som uppfattas som otrevligt. Det som är vänskaplig jargong eller kanske milda kraftuttryck för en person kanske uppfattas mkt hårt av nästa
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 13:02
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag har lite svårt att förstå sånt här återkommande klagande på hur det skrivs och hur folk uttrycker sig (eller för all del hur forumet sköts). Är det inte så att forumet återspeglar verkligheten ganska så bra. En samling människor som alla är olika med olika bakgrunder, olika åldrar, olika levnadssätt, olika livserfarenheter, olika utseende, olika yrken och olika språk. Det är inte ens säkert att alla är intresserade av att odla. Inte tror jag heller att det finns en massa onda medlemmar på Odla som vi behöver vara rädda för. Varför bryr man sig när någon man inte känner för fem öre kläcker ur sig något man tycker är grovt i överkant? Varför tar man åt sig av att någon man inte känner uttrycker sig plumt? Och varför drar man ideligen upp gamla oförrätter även om det inte är relevant för den diskussion man är i utan enbart för att man inte gillar någons nick?
Jag är ingen bättre kålsupare än någon annan och kanske en del tror att jag är iskall och okänsligt men inget kan vara mer fel. Dock har livet lärt mig att verkligheten är långt ifrån någon skyddad verkstad och forumvärlden är likadan. I den värld vi alla faktiskt befinner oss finns det många sätt att uttrycka sig och jag är nog ganska luttrad vid det här laget. Därför bryr jag mig inte så värst. Det bästa vore nog att inte bemöta elakheter men det är säkert lättare sagt än gjort. Det är ju knappast ens bästa vän som sitter och häver ur sig elakheterna utan okända människor.
Jag tycker Odla är ett kul, intressant och trevligt forum just för att det finns så många människor som snällt delar med sig av sina olika erfarenheter, kunskapsområden och intressen.
Jag väljer alltså att plocka fram det jag tycker är positivt istället för att leta efter det som eventuellt är negativt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 855
Medlem nr: 18 334

|
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 14:02)  Är det inte så att forumet återspeglar verkligheten ganska så bra. En samling människor som alla är olika jovisst är det så, fast i verkligheten väljer vilka man adresserar sina frågor till, det gör man inte på ett forum. Det är ju fördelen med forum, att man pratar med folk man inte känner och kan få nya perspektiv på saker, men ibland får man bara en plump kommentar som gör en ledsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 15:12
|

Medlem

|
CITAT (Malin_MeL @ 08-09-2009, 15:51)  jovisst är det så, fast i verkligheten väljer vilka man adresserar sina frågor till, det gör man inte på ett forum.
Det är ju fördelen med forum, att man pratar med folk man inte känner och kan få nya perspektiv på saker, men ibland får man bara en plump kommentar som gör en ledsen. Åjo nog kan man få plumpa kommentarer även ute i verkligheten, dessutom ibland utan att ens ha frågat något. På många arbetsplatser, skolor ja på en hel massa ställen är det ju knappast så att man alltid själv kan välja.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
08-09-2009, 16:39
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 16:12)  Åjo nog kan man få plumpa kommentarer även ute i verkligheten, dessutom ibland utan att ens ha frågat något. På många arbetsplatser, skolor ja på en hel massa ställen är det ju knappast så att man alltid själv kan välja. Editerar bort min kommentar
Redigerat av Rihane: 08-09-2009, 17:08
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 16:47
|

Medlem

|
Rihane, jag vet inte ens om jag begrep det där fast jag läste om det tre gånger
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 16:50
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 17:47)  Rihane, jag vet inte ens om jag begrep det där fast jag läste om det tre gånger  Då är vi två. Ser inte påhoppen i inlägget, och förstår inte vad som är fel, men jag kan ha missat någon övergång i tråden. Sorry i så fall.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
08-09-2009, 17:16
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 08-09-2009, 17:50)  Då är vi två. Ser inte påhoppen i inlägget, och förstår inte vad som är fel, men jag kan ha missat någon övergång i tråden. Sorry i så fall.  Stintan och Pejori. Inget fel i Stintans kommentar.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 17:19
|
Medlem

|
CITAT (Rihane @ 08-09-2009, 17:39)  Editerar bort min kommentar Nä, varför det? men jag fick inte ihop det, med "plumpna komentarer" bara.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
08-09-2009, 17:22
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 08-09-2009, 18:19)  Nä, varför det? men jag fick inte ihop det, med "plumpna komentarer" bara.  Drog in ett annat forum. * Ajabaja mig. *
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 17:23
|
Medlem
Antal inlägg: 155
Medlem nr: 6 593

|
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 14:02)  Jag har lite svårt att förstå sånt här återkommande klagande på hur det skrivs och hur folk uttrycker sig (eller för all del hur forumet sköts). Är det inte så att forumet återspeglar verkligheten ganska så bra.....
Varför bryr man sig när någon man inte känner för fem öre kläcker ur sig något man tycker är grovt i överkant? Varför tar man åt sig av att någon man inte känner uttrycker sig plumt? Nu hoppas jag alla ser att jag klippt i citatet. Jag tycker att om ett klagomål är återkommande så måste man nog lyssna på det och respektera att somliga faktiskt har den åsikten. Man kan inte ändra på andra människor hur mycket man än försöker men sin egen inställning kan man jobba på, inte övertyga utan förstå. Om man bryr sig eller inte om vad andra tycker är personligt. Att somliga människor som inte har förmågan att inte ta illa upp ska måsta lotsa sig runt bland trådarna för att inte hamna i sånt som berör dom illa tycker jag är ofint mot sina medmänniskor.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 17:23
|
Medlem

|
CITAT (Rihane @ 08-09-2009, 18:22)  Drog in ett annat forum. * Ajabaja mig. * Äsch. du sa ju inte namnet på forummet, så det kan väl inte göra nått? Man måste väl få säga att det finns flera forum än odla ju.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
08-09-2009, 17:25
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 08-09-2009, 18:23)  Äsch. du sa ju inte namnet på forummet, så det kan väl inte göra nått? Man måste väl få säga att det finns flera forum än odla ju.  Nä, men personen jag beskrev skulle kunnat känna igen sig. Världen är bra liten.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 17:27
|
Medlem

|
CITAT (bejron @ 08-09-2009, 18:23)  /.../ . Att somliga människor som inte har förmågan att inte ta illa upp ska måsta lotsa sig runt bland trådarna för att inte hamna i sånt som berör dom illa tycker jag är ofint mot sina medmänniskor. Men man kan väl inte heller begära att ett helt forum ska ändra sig, för att en medlem är extra känslig? Eller har jag missuppfattat dej? CITAT (Rihane @ 08-09-2009, 18:25)  Nä, men personen jag beskrev skulle kunnat känna igen sig. Världen är bra liten. Ok...Då är jag med. Är lite trögfattad ibland, jag
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 17:32
|
Medlem
Antal inlägg: 155
Medlem nr: 6 593

|
Nej, inte kan man det. Men jag tycker att man måste förstå dom som klagar och faktiskt inse att det är deras åsikt dom säger. Det kan ju inte vara kul att varje gång man kommer in i en tråd och tycker stämningen är otrivsam eller hård få höra att så är det inte alls. Alla måste ha rätt till ett inlägg på ett fritt forum utan att få höra att dom har fel. Dom tycker väl bara annorlunda.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 17:33
|
Medlem

|
CITAT (bejron @ 08-09-2009, 18:32)  Nej, inte kan man det. Men jag tycker att man måste förstå dom som klagar och faktiskt inse att det är deras åsikt dom säger. Det kan ju inte vara kul att varje gång man kommer in i en tråd och tycker stämningen är otrivsam eller hård få höra att så är det inte alls. Alla måste ha rätt till ett inlägg på ett fritt forum utan att få höra att dom har fel. Dom tycker väl bara annorlunda. Då förstår jag, hur du menar och håller naturligtvis med.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|