Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Frösådd purpurapel, Beskära? Plantera ut?
          hippo
          Inlägg 08-09-2009, 12:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 9 263

Sådde ett frö från min purpurapel för 3 år sen (tror jag) och den har nu vuxit till sig. (Den har fått stå i växthuset de senaste vintrarna). När kan det vara dags att plantera ut den mån tro? Den är nog ca 1,5 m hög nu, men stammen är inte så kraftig.
          Undrar också om jag ska beskära den så att den bara får en stam...? För den har ju liksom två... confused.gif

P9081013a.JPG

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-09-2009, 20:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Det är bättre tid för beskärning J A S ( JULI AGUSTI SEPTEMBER ) , men i norra sverige I vår före grönskar kommer , men man kan plantera hela året utan vinter .
          H : Bassam

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 09-09-2009, 08:56
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (hippo @ 08-09-2009, 13:01) *
          Sådde ett frö från min purpurapel för 3 år sen (tror jag) och den har nu vuxit till sig. (Den har fått stå i växthuset de senaste vintrarna). När kan det vara dags att plantera ut den mån tro? Den är nog ca 1,5 m hög nu, men stammen är inte så kraftig.
          Undrar också om jag ska beskära den så att den bara får en stam...? För den har ju liksom två... confused.gif

Om du vill att den ska ha en stam och inte utvecklas till en buske ska du ta bort det ena skottet, och det går alltså bra nu. Eftersom du säger att den är lite vek kanske du skulle skaffa en liten stödpinne för det kvarvarande skottet att binda den lite mot. Under ett år kanske eller så, så att den inte blir böjd av vind och snö. Vore det min planta skulle jag plantera ut den genast. Den kommer att utvecklas bättre nu om den slipper växthuset, för den är väl härdig där du bor.

Citera
          hippo
          Inlägg 09-09-2009, 11:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 9 263

Tack för svaren! rolleyes.gif
          Då ska jag nog ta och våga mig ut och beskära den genast och så ska jag försöka bestämma mig för en bra plats att plantera den på.... Och en stödpinne ska den absolut få, det borde jag ju ha tänkt på tidigare. Tack för tipsen!!! thanks.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon