Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ska ni rösta den 20september?
          andersen
          Inlägg 08-09-2009, 18:13
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Snöflinga @ 08-09-2009, 18:24) *
          Kan någon förklara varför medborgarna överhuvudtaget skall rösta confused.gif Jag menar att kyrkan är ju skild från staten och med det avpolitiserad. Varför ska man då rösta på ett politiskt parti och vad har de för inflytande på kyrkan ?

Hur menar du nu? avpolitiserad? kyrkoval Länken är gammal men innehållet är det samma.

Redigerat av andersen: 08-09-2009, 18:15

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Anma
          Inlägg 08-09-2009, 18:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Ralf @ 08-09-2009, 19:12) *
          Nu är det så att bara rösta är inte att ta ansvar, att rösta medvetet på det partiet som man anser är bäst för den lokala kyrkan, det är att ta ansvar. Jag läste om en grannförsamlig där dom som arbetade i församligen ansåg att dom som styrde inte visste vad som skedde i församligen och de flesta av beslut var mera av partipolitisk karaktär, än för kyrkan o församligsmedlemmarnas bästa.

Ja men det är väl självklart att i att rösta ingår att man röstar på det parti man anser vara bäst. Finner man inget part man kan sympatisera med ens till hälften kan man rösta blankt. Har man gjort det har man visat sitt missnöje och tagit ansvar. Min poäng är att jag avskyr när folk klagar och inte röstat alls, inte ens blankt.
          För mig är det att ta ansvar när man röstar och visar vad man tycker.

Citera
          Meriona
          Inlägg 08-09-2009, 19:30
          Länk hit: #23

Gäster

Jag får inte heller rösta, och inte skulle jag gjort det om jag fått heller. Intresserar mig inte ett jota vem som styr i kyrkan.

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 08-09-2009, 19:57
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

CITAT (Meriona @ 08-09-2009, 20:30) *
          Jag får inte heller rösta, och inte skulle jag gjort det om jag fått heller. Intresserar mig inte ett jota vem som styr i kyrkan.

Samma här. Har gett upp allt vad svenska kyrkan och dess prästerskap håller på med.

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 08-09-2009, 20:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (herkules @ 08-09-2009, 18:54) *
          här finns det alternativ till politiska partier att rösta på om man så vill.
          ja, jag ska rösta - kyrkovalet är viktigt, det finns mycket att tycka om kyrkans diakoni, barnverksamhet mm.

Vill gärna veta vilka alternativ du menar unsure.gif och hur kan politikerna påverka diakonin och barnverksamheten ?

CITAT (andersen @ 08-09-2009, 19:13) *
          Hur menar du nu? avpolitiserad? kyrkoval Länken är gammal men innehållet är det samma.

Länken är fyra år och är bara valpropaganda som inte har med min fråga att göra. Jag vill bara veta vad skillnaden är före och efter skilsmässan från staten ...

Citera
          Cathis
          Inlägg 08-09-2009, 20:54
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Ja, jag ska rösta smile.gif

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-09-2009, 21:20
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Snöflinga @ 08-09-2009, 21:42) *
          Vill gärna veta vilka alternativ du menar unsure.gif och hur kan politikerna påverka diakonin och barnverksamheten ?
          Länken är fyra år och är bara valpropaganda som inte har med min fråga att göra. Jag vill bara veta vad skillnaden är före och efter skilsmässan från staten ...

Kyrkan är väldigt decentraliserad. Varje församling har väl något kyrkoråd som beslutar i frågor och så finns det stift och domsaga..? eller vad det heter och kyrkomöte varje år som är högsta beslutande organ. Svenska kyrkan är en av de största ägarna till skog och jord i Sverige och omsätter miljarder. Dessa tillgångar säljer man ofta ut nu då det är "omodernt" med prästgårdar och jordbruk och torp och gårdar som församlingsmedlemmar har testamenterat till församlingen, sedan placerar man sina pengar i vapenindustri, kemiteknik, fossil energi och andra tveksamma verksamheter med god avkastning innocent.gif Om jag hade betalat kyrkoskatt så hade jag velat påverka hur pengarna hanteras.

Många politiska partier avstår från nationella kampanjer i kyrkovalet men i vissa så går man ändå till val med partilistor i de församlingar där de får ihop folk eller så ställer kandidaterna upp för tvärpolitiska listor.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          herkules
          Inlägg 08-09-2009, 23:03
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Snöflinga @ 08-09-2009, 21:42) *

det finns öppen kyrka, frimodig kyrka, partipolitiskt obundna i svenska kyrkan, kanske finns fler?

såklart politikerna som finns i kyrkofullmäktige påverkar diakonin, iaf här, de bestämmer ju om exvis det daghärbärge som finns för hemlösa och missbrukare ska få vara kvar. de bestämmer ju också vilken sorts barnverksamhet som ska få finnas och hur mycket, allt handlar ju om pengar.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Ralf
          Inlägg 09-09-2009, 06:29
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Anma @ 08-09-2009, 19:37) *
          Ja men det är väl självklart att i att rösta ingår att man röstar på det parti man anser vara bäst. Finner man inget part man kan sympatisera med ens till hälften kan man rösta blankt. Har man gjort det har man visat sitt missnöje och tagit ansvar. Min poäng är att jag avskyr när folk klagar och inte röstat alls, inte ens blankt.
          För mig är det att ta ansvar när man röstar och visar vad man tycker.

Problemet är att många följer partilinjen och tex röstar på Moderaterna som bedriver en politik som går ut på att hålla skatterna nere och spara.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          embees
          Inlägg 09-09-2009, 08:40
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Anma @ 08-09-2009, 17:14) *
          Är inte med i svenska kyrkan så ska inte rösta. Om jag var med skulle jag rösta av princip.
          Hatar när folk gnäller om det ena och det andra och sedan inte röstar. Då har man ingen rätt att gnälla för då har man inte gjort ett smack för att försöka ändra.

Är inte heller med

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          pejori
          Inlägg 09-09-2009, 10:08
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Jag personligen tycker kyrkan står för fördömmande och trångsynthet.
          Hur dom nu tolkar guds ord, (bibeln) vet jag inte, men jag saknar ödmjukheten inför andra mäniskors öden och livsval.

Något sådant kan jag inte med bästa vilja i värden gå in och ha en åsikt och rösta i ett val så jag avstår, men klagar heller inte på vad dom pysslar med, när dom tex anser att lucia och tomtetåg inte får vara i kyrkan. (kyrkans barntimmar)
          För mej är kyrkan en sluten värld, och med det är det inget jag vill ta del av.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2009, 10:22
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Ralf @ 09-09-2009, 07:29) *
          Problemet är att många följer partilinjen och tex röstar på Moderaterna som bedriver en politik som går ut på att hålla skatterna nere och spara.

Hur menar du nu? Visst är det ett problem för mig, och kanske också för dig, men för de som röstar på dem gör förhoppningsvis det för att de anser att moderaterna är bäst i deras ögon, de vill ha en demolera folkhem men lägre skatter. Det är inget problem, det är demokarti.

Och ja, jag har röstat i förra valet och har all rätt i världen att gnälla på dagens politik. flirting.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 07:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon