|
Amarylis, Varför händer det inget??? |
|
|
|
11-11-2003, 19:34
|

Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 376

|
Jag planterade 3 amarylislökar i var sin kruka för ca 3 veckor sedan. Alla tre står i samma fönster (öst) ovanför varmellementet och vattnas sparsamt.
Två av dem växer fint, den tredje (dryggt dubbelt så dyr som de övriga!) visar inga livstecken, i alla fall inga knoppar mm som visat sig. Varför?
|
|
|
|
|
11-11-2003, 20:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 225
Medlem nr: 12

|
Varför är nog lite svårt att svara på, men jag tycker inte att du skall ge upp! Ge den tröga en extra vattning och håll tummarna.
Eventuellt kan du ju lyfta upp den och kolla om den har fått några rötter - om den inte har det kan du låta den vattendra en dag och sedan plantera den på nytt. Sätt den så att de torra rötterna sticker ner i vatten i en burk eller nåt annat lämpligt kärl - löken skall vara precis ovanför vattnet! Plantera igen efter ett dygn.
Lycka till!
|
|
|
|
|
15-11-2003, 16:30
|

Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 376

|
Ja, det verkar så, Emser. Jag har ökat något vattningen, men still nothing....  Kan det vara så att de dyrare sorterna är mer kräsna? De två lökarna jag köpte för 29,90 var mår utmärkt Ok, då, jag ska försöka att träna mitt tålamod. Undrar bara hur löken ska skötas under tiden (hur mycket vatten, temp., ljus). Tacksam för tips!
|
|
|
|
|
15-11-2003, 19:51
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Att öka vattningen, ökar inte chansen att knoppen ska visa sej. Ibland kan knoppbildningen avbrytas av för mycket vatten. Innan knoppen visar sej, ska löken stå mörkt och exempelvis täckas med en pappersstrut. Eller ställas under diskbänken.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
15-11-2003, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Kanske skall man inte göra som expertisen förordar. Jag köpte löken och planterade den i jord (lecakulor i botten) ställde krukan på fönsterbänk med varmt element under och fönsterbelysning som lyser dygnet runt. Den har fått lite vatten varje dag och nu efter ca 4 veckor ser den ut så här. Löken kostade 45Kr. Imorse såg jag på TV4 att den skulle ha hanterats på helt annat sätt men..... vi får väl se vad det blir av den till slut.
|
|
|
|
|
15-11-2003, 20:44
|

Medlem

|
Nyköpt lök med långt utveckad knopp, då är det perfekt att göra som Felix matte gjort. Mörker och värme är lämpligt, när knoppen inte syns ännu.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
15-11-2003, 21:23
|
Medlem

|
Det fanns ingen knopp på löken jag köpte Syntes absolut inget förrän närmare 3 veckor efter det den planterats och nu växer den med raketfart. Förresten... Kan det vara blomknoppen som gjort sig synlig idag det har kommit upp en lite "bulligare" grej som syns på löken till höger på bilden. Om det är blomknoppen ... skall jag då flytta bort krukan från "ljus och värme" in i rummet för att den inte skall bli lång och ranglig?
|
|
|
|
|
15-11-2003, 21:27
|

Medlem
Antal inlägg: 961
Medlem nr: 274

|
CITAT Ok, då, jag ska försöka att träna mitt tålamod. Undrar bara hur löken ska skötas under tiden (hur mycket vatten, temp., ljus). Tacksam för tips! Jag skötte mina precis som alla andra krukväxter, men jag vattnade den lite mer sporadiskt än de andra. Det du kan göra är att öka näringen i jorden. Jag tog och planterade om den och tillsatte Beijer långtidsgödsel som jag blandade ut i jorden och då kom de igen...
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
|
|
|
|
|
15-11-2003, 22:11
|

Medlem

|
När jag köper nya dyra amaryllislökar, tittar jag efter att det finns en antydan till knopp.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
17-11-2003, 17:50
|

Medlem

|
CITAT Det fanns ingen knopp på löken jag köpte Syntes absolut inget förrän närmare 3 veckor efter det den planterats och nu växer den med raketfart. Förresten... Kan det vara blomknoppen som gjort sig synlig idag det har kommit upp en lite "bulligare" grej som syns på löken till höger på bilden. Om det är blomknoppen ... skall jag då flytta bort krukan från "ljus och värme" in i rummet för att den inte skall bli lång och ranglig? Felix matte>> För att kolla om det är en knopp så kan du titta rakt uppifrån eller prova och vicka på bladet/knoppen. Är det en knopp så ser man att de omkringliggande bladen trycks undan, om inte - så är det bara ett blad till!:) Angående de blad du har fått runt om moderlöken så är det sidolökar. Låt de sitta kvar tills nästa år, då du bara kan bryta loss dem och plantera dem i varsin egen kruka. Det tar ca 3 år innan de också blommmoar så det tar sin lilla tid. De första 2 åren så ska man inte låta dem vissna ner, som man gör med "stora" lökar för då dör den! (Har provat det själv... )maudan>> För att få lökarna att komma igen nästa år så ska man sköta dem som en vanlig krukväxt hela året fram till i början av oktober då man börjar att minska ner på vattning för att i november inte vattna alls. När alla bladen har blivit gula (och avklippta...) så ställs krukan undan tills man ser att det kommit nya bladtoppar, då tar man fram den igen och planterar om den i ny jord; Som efter omplanteringen inte vattnas så ofta eftersom för ofta/mycket vattning hindrar knoppbildning. Det kan också hända att löken går i dvala, men oftast så kommer den igen till nästa år. Anledningen till att den dvalar är att den saknar vissa näringsämnen för att återbilda blad och knoppar.
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
|
|
|
|
|
17-11-2003, 19:55
|
Medlem

|
Tack Emser! Det är en knopp som har kommit upp Törs man ställa en ny fråga.... Skall den stå mörkt nu ? I min gamla blombok står det att den skall ställas ljust först när blomknoppen är 15-20 cm lång Den här har stått på fönsterbänken sedan den planterades i krukan.
|
|
|
|
|
22-11-2003, 16:06
|

Medlem

|
Hittade detta på plantagens hemsida: CITAT Så här lyckas du med din amaryllis:
1. Välj en lök som inte är skadad, den skall inte heller var angripen av ohyra eller verka mjuk.
2. Placera din nyinköpta lök med rötterna i vatten ett dygn. Då sväller rötterna och vaknar till liv.
3. Plantera löken i vanlig blomjord. Ta lite lecakulor i botten. När du väljer kruka, tänk på att blomman kommer på ca 50 cm höjd vilket lätt gör den ranglig.
4. Prova den nya trenden, sätt löken i ett amaryllisglas.
5. Om du planterar i kruka skall denna vara så stor att det finns ca 20 mm utrymme till krukkanten. En tredjedel av löken skall vara ovan jord.
6. Genomvattna jorden. Ställ krukan på varm plats t.ex på fönsterbänken ovanför elementet. Placera en huva över löken så kommer rotbildningen snabbare igång. Om din amaryllis växer dåligt står den antagligen för kallt.
7. Din amaryllis behöver nu inte vattnas innan blomstängeln kommer upp, det tar någon vecka.
8. När blomstängeln har kommit upp, vattna sparsamt och gärna på fatet. Amaryllisen kan vid riklig vattning lätt bli hög och gänglig.
9. När blomningen kommit igång, flytta din Amaryllis in i rummet till svalare plats så blommar den längre.
10. Skär bort överblommade stänglar. Det brukar finnas fler på gång då. Lycka till!
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
|
|
|
|
|
22-11-2003, 16:10
|

Medlem

|
 lycka till!
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
|
|
|
|
|
22-11-2003, 20:00
|

Medlem

|
Var så lite så...
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|