| |
60 tals fest, behöver lite idéer |
|
|
|
|
14-09-2009, 16:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (netaave @ 14-09-2009, 12:53)  Flower power o hippierörelsen är mer 70 än 60-tal Flower power-rörelsen hade väl sin kulm i slutet av 60-talet? Det är vad jag har fått för mig i alla fall. Förmodligen till stor del p.g.a. Johnny Depps beskrivning av det i slutet av "Fear and loathing in Las Vegas", men ändå
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2009, 16:34
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Nauti @ 14-09-2009, 17:19)  Flower power-rörelsen hade väl sin kulm i slutet av 60-talet? Det är vad jag har fått för mig i alla fall. Förmodligen till stor del p.g.a. Johnny Depps beskrivning av det i slutet av "Fear and loathing in Las Vegas", men ändå  Flower power-rörelsen startade definitivt på 60-talet. Kritiken mot Vietnamkriget, 68-rörelsen, Californiapopen och Woodstockfestivalen är alla förknippade med tiden 1965-69. Att den sen levde kvar en bra bit in på 70-talet är naturligtvis också ett faktum.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2009, 18:40
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Ok då, ger mig  men för mig är det 70-tal. Va inte så inne i utländska trender på den tiden heller, och på tok för ung för att lägga märke till woodstock, det va ju bara Mascots som gällde då
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2009, 18:42
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 14-09-2009, 19:40)  Ok då, ger mig  men för mig är det 70-tal. Va inte så inne i utländska trender på den tiden heller, och på tok för ung för att lägga märke till woodstock, det va ju bara Mascots som gällde då  Vi är ju lika gamla - såg du inte Woodstockfilmen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2009, 20:51
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Aqvakul @ 14-09-2009, 19:42)  Vi är ju lika gamla - såg du inte Woodstockfilmen? Den har jag sett men många år efteråt, hade nog inte dom intressena då
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2009, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
När det gäller musiken så hade vi ju Donovan och Bob Dylan som var sextiotalets protest sångare,vet att jag köppte en så kallad Donovan skjorta och den var småblommig  låga brallor med utsvängda ben Basketkängor i vit tyg som man ritade på,men ett måste på sextiotalet var ju den obligatoriska Röda halsduken en jätte lång stickad sådan och Armejacka,gärna med kulhål i.Fanns ett svenskt tjejpopband som hette Plomons och de hade en svans just bara uppe uppe på huvudet med en roset resten av håret skulle hänga,ja så vi körde liten toffsvans med roset vi också  Det var också inne med brallor sydda i maddrass tyg ja ni vet det där blå och vitmönstrade med stjärnor på.Angående musiken fanns det en uppsjö av popband ju tex Tages, Hounds, Fabolus four,Shanes Hepstars ,Ola and the Janglers mm Lycka till med festen !hoppas ni får kul
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2009, 19:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Oj så många svar !!
Hääääärligt..
Många bra svar...
Fortsätt gärna ... och även om det är undertecknad som kommer att leka musikant tillsammans med en namne och vi faktiskt är begränsade i vårt urval av 60tals låtar s¨är det alltid bra med nya ideer.
Någon tidigare trodde att det fanns folk som inte kommer ihåg Beatles' musik... och jag misstänker att jag om jag skulle lista ner vilka låtar vi tänker spela kommer många att fråga sig: "Vad är det för låt" och andra- " Jomen det var ju (ex) Hep Stars 1965 då Svenne uppträdde med gipsat ben och HS hade 4 låtar samtidigt på Tio i topp."
MEN jag är 100% säker på att de alla känner igen låten NÄR de får höra den. Förutsättningen är ju att man antingen var med då eller har ett intresse för 60tals musik. VEM går annars på en sån fest!! ????
Någon Mascots låt blir det INTE- inte för att jag inte gillar dem - men de var outstanding med sin stämsång- SVERIGEBÄST- och det är svårt att göra dem rättvisa. Hep Stars kan det nog bli och kanske Tages (Jag vet att min medspelare har vissa invändningar mot Sleep Little Girl) "Musiken va ju alla dom stora pop-banden, Shanes, Tages, Mascots, Hepstars o allt va dom hette. Beach boys, Niel Sedaka, Alma Cogan, Kinks, sen förstås Beatles va mina idoler. Man gick på popgalor o tjuvdrack mellis. Arméjackor som var fullskrivna, duffel o basketkängor." En shaneslåt (fast de var ju coverband innan de började skriva eget material) BeachBoys-- nja- se Mascots Neil Sedaka dyker upp minst två ggr, Alma skall nog få valsa och Kinks får nog berätta om den vackra soliga aftonen...
b
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2009, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Gammelnalle !på tal om Svenne Hedlunds Gipsade ben !Det var popgala på Elmia i Jönköpingtror det va 67 med Hepstars Shanes Tages och jag tror det var Schamerocks också,i alla fall min bästis pappa körde in oss till Galan i sin röda bubbla och massor av tjejer från min kommun Vaggeryd åkte dit bara för att se Svenne i Hep Stars men ve och fasa !konfransieren gick ut och talade om att Svenne Hedlund tyvär inte va med den kvällen för han hade brutit benet  så det måste ju varit ungefär sammtidigt ju ! Då myste vi Tages fans lite  Och sen skrek vi för fulla muggar fast vi sakt att vi inte skulle skrika  Men kul va det  Oj vad musikanter det fanns på den tiden !de bara popade upp ju !en del var dagsländor som gjorde en hittlåt och inget mer.Många av de här banden träffade jag för mammas kusin höll i folkparken hemme och då fick vi sopa dansgolvet och slänga ut krita och så fick vi gå in gratis som tack  Man borde starta en tråd för gammla sextiotals minnen här så folk här fick berätta om sina upplevelser av sextiotalet
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2009, 20:17
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 15-09-2009, 20:58)  Man borde starta en tråd för gammla sextiotals minnen här så folk här fick berätta om sina upplevelser av sextiotalet  Gör du det!  Jag lovar att bidra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2009, 20:38
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
HÄR är en länk med massor från 60-talet! Jösses vilken nostalgitripp! Massor med musikinformation Gammelnalle!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2009, 20:45
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Oj, kollade inte din tråd Biggan, men jag kom just på att en hit som vi alltid sjöng på, var väl Little Gerhards "Den siste Mohikanen". Sen var väl Rock-RAgge i ropet liksom Rock-Olga... Vilka minnen.
Ville man vara lite finklädd, skulle man ha vita ballerinaskor, vita korta strumpor och klockad kjol. På vintern var det marinblå anorak som gällde om man inte hade armejackan.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-09-2009, 22:09
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Hemmagjord "saftis" i iskubslådan och med tandpetare som pinne. Blaskigt, men det sög vi på. På längden halverade bananer med skalet kvar, grillade eller i ugn, med farinsocker på och glass till. Radiokaka hade vi ofta, men den kom väl 50-talet, men var populär hos oss när jag var barn på 60-talet. Plastremsor i olika färger och till allt: draperier, virkade eller knutna mattor, virade runt konservburkar eller på lampor av stringtyp mm. Sven-Ingvars
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2009, 19:47
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Man bugar igen och tackar för alla idéer och länkar.... det lär nog bli en roliger fest.... jag börjar få ihop ett "program" och folk är inbjudna (fast egentligen är det en lokal-pub-fest bara för medlemmar...) Några kläder för min del blir det inte... nudism var väl populärt?? skämt å sido- inga 60tals kläder- det är ju trots allt 20....... kg sedan... har dessutom engagerat en del bekantingar i letandet efter vissa detaljer... ALLA verkar mycket positiva. b
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2009, 10:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Du behöver inte näcka Gammelnalle. Har du inte någon gammal storrutig skjorta, gärna med rött i och gärna i flanell. Musiken till skjortan har du här http://www.youtube.com/watch?v=QNczeP33Yk0&feature=fvst
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|