Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äldre behandlas värre än djur
          Hej igen
          Inlägg 11-09-2009, 21:25
          Länk hit: #1

Gäster

Förb på sjukvården ... skicka hem 76 åring den här tiden på dygnet ... 21.50 ...
          en som haft hjärtinfarkt och har hjärtsvikt och njursvikt ... skicka hem sen kväll efter dialys .. 12 mil resa m taxi... fy f...n ... inte ens djur behandlas på detta sätt sad.gif

Pratade nyss med honom ... flåsig och trött och orolig var han ... min svåger. wub.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          MariaS
          Inlägg 11-09-2009, 21:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Inte ett dugg förvånad! Var väl bara för någon dag sedan en dam blev nekad akutvård för bröstsmärtor, som vackert fick åka hem och dö några timmar senare. Typisk svensk äldrevård....

Citera
          pejori
          Inlägg 11-09-2009, 21:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Är inte heller förvånad faktist. unsure.gif
          Tyvärr är klimatet i samhället sådant, att är du inte produktiv, får du heller ingen service.
          prematurbarn vårdas bland smittbärande barn och dör.
          Sjukskrivna och dom med tidsbegränsad pension, straffas ut.
          Gamla skickas hem eller får ingen vård alls.
          Skuldsatta (sjuk eller utförsäkrade) med kronofogden i hälarna får leva på 400 kr/veckan.

Sådant är klimatet idag i landet. crying.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 11-09-2009, 23:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om man ska bli sjuk måste man vara frisk för att orka med allt !

Citera
          KURT
          Inlägg 12-09-2009, 04:06
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Äveb inom sjukvården tillämpas arbetslinjen.

Citera
          Nauti
          Inlägg 12-09-2009, 06:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor. Våran djursyn spelgas väldigt ofta i vårat tal. Där många helt omedvetet klassificerar djur som mindre värda.

För det andra så är det nog inte jämförbart. Djuren kan transporteras i flera dygn utan att få lämna det trånga utrymme de står inträngda med andra djur i. En hel del djur skadas och en del dör i transporterna, även inom EU.

Att du jämför en tolv mils taxiresa på kvällen med djurtransporter är bara sjukt. Hade du jämfört det med transport av judar till fånglägren hade det varit en mer riktig jämförelse. Nu har det här inte så mycket med ämnet att göra men jag kan inte låta bli att reagera när folk skriver på det här viset.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2009, 06:32
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Problemet är förstås ekonomiskt. Vi blir allt färre som arbetar, medan dom som skall försörjas blir allt fler. Det är en omöjlig ekvation, och kan inte leda till annat än sämre service.

CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:27) *
          För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor.

Det är okej att behandla djur sämre än människor. Man kan vända på det så låter det bättre och i stället säga att människor skall behandlas bättre än djur.

Citera
          Nauti
          Inlägg 12-09-2009, 06:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 07:32) *
          Det är okej att behandla djur sämre än människor. Man kan vända på det så låter det bättre och i stället säga att människor skall behandlas bättre än djur.
          Varför skulle det vara det? Låter ganska sjukt i mina öron. Speciellt när det gäller högre utvecklade djur och t.ex. djurtransporter, där man tydligt märker att de lider. Det är ju helt sjukt att behandla djur på det viset och att du sedan tycker det är okej att behandla dem så bara för att de är djur gör mig väldigt ledsen :/ Enda gången man brukar höra sådant är när folk vill provocera och det antog jag att du inte var ute efter. Men nu låter jag bli tråden, det är bara deprimerande att prata med folk som inte bryr sig i någonting sad.gif

Redigerat av Nauti: 12-09-2009, 06:39

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2009, 06:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:27) *
          För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor. Våran djursyn spelgas väldigt ofta i vårat tal. Där många helt omedvetet klassificerar djur som mindre värda.

För det andra så är det nog inte jämförbart. Djuren kan transporteras i flera dygn utan att få lämna det trånga utrymme de står inträngda med andra djur i. En hel del djur skadas och en del dör i transporterna, även inom EU.

Att du jämför en tolv mils taxiresa på kvällen med djurtransporter är bara sjukt. Hade du jämfört det med transport av judar till fånglägren hade det varit en mer riktig jämförelse. Nu har det här inte så mycket med ämnet att göra men jag kan inte låta bli att reagera när folk skriver på det här viset.

Håll du inne med dina taskiga kommentarer eller välj åtminstone rätt tillfälle att slänga ur dig dom. Förvånar mig dock inte att just du inte kan se och förstå att rubriken säger precis tvärtom mot hur du tolkatr den.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2009, 07:08
          Länk hit: #10

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:38) *
          Varför skulle det vara det? Låter ganska sjukt i mina öron. Speciellt när det gäller högre utvecklade djur och t.ex. djurtransporter, där man tydligt märker att de lider. Det är ju helt sjukt att behandla djur på det viset och att du sedan tycker det är okej att behandla dem så bara för att de är djur gör mig väldigt ledsen :/ Enda gången man brukar höra sådant är när folk vill provocera och det antog jag att du inte var ute efter. Men nu låter jag bli tråden, det är bara deprimerande att prata med folk som inte bryr sig i någonting sad.gif

Jag säger inte att det är okay att behandla djur illa, men det är mer okay än att behandla människor illa. Det finns trots allt en viss skillnad där, även om många människor inte tycker det. Folk kan sitta och se svältande barn, bortsprängda ben och lemlästade krigsoffer på TV utan att reagera, men sedan visar dom bilder från en hönsfarm och då rör folk upp himmel och helvete.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2009, 07:20
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Nauti!
          Jag respekterar dina åsikter, men uppskattar en saklig diskussion där andras åsikter inte fördöms.

CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 08:08) *
          Jag säger inte att det är okay att behandla djur illa, men det är mer okay än att behandla människor illa. Det finns trots allt en viss skillnad där, även om många människor inte tycker det. Folk kan sitta och se svältande barn, bortsprängda ben och lemlästade krigsoffer på TV utan att reagera, men sedan visar dom bilder från en hönsfarm och då rör folk upp himmel och helvete.

Huggorms analys och tonläge är i mina ögon föredömligt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Grå
          Inlägg 12-09-2009, 07:32
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Aqvakul @ 12-09-2009, 08:20) *
          Nauti!
          Jag respekterar dina åsikter, men uppskattar en saklig diskussion där andras åsikter inte fördöms.
          Huggorms analys och tonläge är i mina ögon föredömligt.

Alltså, jag önskar verkligen att ni kan sluta med era privata studiecirklar i "Hur man skriver på odla". Jag håller inte med dig i din "proffessoriska analys" Aqvakul.

Huggorms inlägg var precis lika provocerande som Nautis, men var mer politiskt korrekt och faller därför fler människor i smaken.
          Jag tycker inte heller att det är mer ok att behandla djur sämre än människor, - har vi företagit oss att ha djur så ska de också skötas och hållas på bästa sätt och på intet vis behöva betala med vare sig liv eller bekvämlighet för att människan är girig av naturen.
          Däremot anser jag att vi yngre fanimej ska behandla äldre med respekt och hjälpa sjuka så mycket vi kan, men det beteendet har också ramlat ut någonstans mellan pinnarna i ekorrhjulet.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 12-09-2009, 07:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Alla arter på denna planet har rätt till ett drägligt liv. Ja, ja - fästingar har jag ingen medkänsla med.

Jag blir upprörd både när människor och djur blir illa behandlade.

Min mor som nu har avlidit bodde de senaste åren på ett äldreboende. Det hade både fördelar och nackdelar. Fördelar var den sociala biten och att få lagad mat. Men jag vill säga till alla som har sina föräldrar på äldreboende: håll koll, ta inget för givet att det sköts - som utevistelse, gåträning mm. Min syster o jag förlitade oss tyvärr för mycket på att allt sköts bra på äldreboendet - det tog tid för oss att vakna.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 12-09-2009, 10:12
          Länk hit: #14

Medlem

Då är det min tur att sticka ut hakan då.
          whistling.gif
          Rubriken heter "mäniskor behandlas sämre än djur"
          Det betyder inte att det är okay att behandla djur illa. mad.gif
          Det betyder inte att mäniskor och djur är likvärdiga på något sätt. nono.gif
          För mej personligen betyder det, att djur behandlas illa och mäniskor också.

Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi.

Folk mördas, lemlestas, misshandlas, våldtas och plågas varje dag jorden runt.
          Så är det med djur också.
          Alla varelser, både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så.

Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa. mad.gif
          Men inget rättfärdigar misskötseln av våra djur heller. nono.gif

Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre. nono.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Uggi
          Inlägg 12-09-2009, 10:52
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

CITAT (pejori @ 12-09-2009, 11:12) *
          whistling.gif

Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi.

Alla varelser, både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så.

Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa. mad.gif

Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre. nono.gif

Bra skrivet, pejori!! thumbdown.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 12-09-2009, 11:36
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Fast det står faktiskt Äldre behandlas värre än djur. Petitesser kanske...

Och visst är det väl typiskt Netha att dra igång en tråd med ett diskussionsämne som det lätt kan bli bråk av, och sen inte visa sej igen förrän på sidan 14 eller nåt? (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.)

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 12-09-2009, 11:39
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Berith @ 12-09-2009, 12:36) *
          ....

Och visst är det väl typiskt Netha att dra igång en tråd med ett diskussionsämne som det lätt kan bli bråk av, och sen inte visa sej igen förrän på sidan 14 eller nåt? (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.)

sluta upp med att mobba folk - bråk kan det bli i ALLA trådar - man måste väl för 17 ha rätt att ta upp ett så viktigt ämne! - hittills är det bara du som bråkar sad.gif

Redigerat av ängsvädd: 12-09-2009, 11:41

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Monaxe
          Inlägg 12-09-2009, 12:11
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (pejori @ 12-09-2009, 11:12) *
          whistling.gif

En väldigt bra formulering pejori!

Nu sticker jag ut hakan: är inte människor också djur? Förvisso högst i näringskedjan, men likväl ett däggdjur. Jag kan inte tycka att det är ok att behandla djur sämre än människor bara för att människor tagit sig rätten att använda djuren som såväl arbetskraft och mat.
          För mig är allt levande värt respekt, antingen det går på flera ben eller inga alls.

Att skicka hem äldre, sjuka och ensamna människor från sjukhus är dessvärre en realitet idag när sjukvården jagas av sparbeting som är så hänsynslösa att man inte vet om man ska skratta eller gråta åt det.
          Men tro inte att detta är någonting som personalen gör med glädje, utan av krass verklighet. Sängplatsen som just lämnats är redan belagd med 1 och ibland 2 sjuka personer, förmodligen i betydligt sämre skick än den som just skickats hem, eftersom man annars inte har en chans att få en sängplats.

Om man inte har några anhöriga som hjälper till att vårda på sin lediga tid, då är man som sjuk, i ett mycket utsatt läge.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          pejori
          Inlägg 12-09-2009, 12:16
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Berith @ 12-09-2009, 12:36) *
          /.../ Petitesser kanske...
          Ja

/..../ (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.)

Går det bra med nybakta frallor?
          Har inga tomater jag heller. dunno.gif

CITAT (Monaxe @ 12-09-2009, 13:11) *
          /...../
          Att skicka hem äldre, sjuka och ensamna människor från sjukhus är dessvärre en realitet idag när sjukvården jagas av sparbeting som är så hänsynslösa att man inte vet om man ska skratta eller gråta åt det.
          Men tro inte att detta är någonting som personalen gör med glädje, utan av krass verklighet. Sängplatsen som just lämnats är redan belagd med 1 och ibland 2 sjuka personer, förmodligen i betydligt sämre skick än den som just skickats hem, eftersom man annars inte har en chans att få en sängplats.

Om man inte har några anhöriga som hjälper till att vårda på sin lediga tid, då är man som sjuk, i ett mycket utsatt läge.

Tyvärr är det så. tummenupp.gif
          Behovet är stort och vårdplatserna få crying.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Calypso_bulbosa
          Inlägg 12-09-2009, 12:20
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 047
          Medlem nr: 14 567

CITAT (Monaxe @ 12-09-2009, 13:11) *
          En väldigt bra formulering pejori!

Nu sticker jag ut hakan: är inte människor också djur? Förvisso högst i näringskedjan, men likväl ett däggdjur. Jag kan inte tycka att det är ok att behandla djur sämre än människor bara för att människor tagit sig rätten att använda djuren som såväl arbetskraft och mat.
          För mig är allt levande värt respekt, antingen det går på flera ben eller inga alls.

Kloka ord! tummenupp.gif kompiskram.gif

--------------------
          ~~~~~~~~~~~~~~ a glorious disarray ~~~~~~~~~~~~~~

¨ zon 3~4 ¨

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon