| |
|
  |
Äldre behandlas värre än djur |
|
|
|
|
12-09-2009, 13:13
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Ok, det är väl bara jag som bråkar och Äldre innefattar även barn.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 15:33
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 13:16)  Går det bra med nybakta frallor? Har inga tomater jag heller.  Kasta häråt!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Berith @ 12-09-2009, 14:13)  Ok, det är väl bara jag som bråkar och Äldre innefattar även barn.  Jag läste alla inlägg nu och det var en del tjafs eller bråk eller hur man nu ska uttrycka det. Dock tycker jag det är helt fel att skylla på TS för att folk bråkar - de kan bråka om ALLT. Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är ett viktigt ämne som är bra att ta upp. Att det sedan vidgas till att innefatta andra viktiga värdefrågor är bara positivt tycker jag.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
12-09-2009, 19:34
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 11-09-2009, 22:35)  Inte ett dugg förvånad! Var väl bara för någon dag sedan en dam blev nekad akutvård för bröstsmärtor, som vackert fick åka hem och dö några timmar senare. Typisk svensk äldrevård.... Sorgligt är det  CITAT (Motti @ 12-09-2009, 00:48)  Om man ska bli sjuk måste man vara frisk för att orka med allt ! Brukar jag också säga ... inte var det så "förr i tiden" CITAT (KURT @ 12-09-2009, 05:06)  Äveb inom sjukvården tillämpas arbetslinjen. Men det är ALLTID ansvarig läkare som bestämmer ang behandling och hemgång mm.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:38
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 20:33)  Sorgligt är det Brukar jag också säga ... inte var det så "förr i tiden" Nej det var det inte och man undrar när botten är nådd. Är våra politiker så involverade med USA att dom vill ha samma system som där? Den som har privat sjukvårdsförsäkring är skyddad, medan den som inte får teckna en, eller inte har råd, får vara utan vård eller får en undermålig dito. Detta är helt och hållet mina egna funderingar, men vad tror ni andra?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
12-09-2009, 19:42
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:27)  För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor. Våran djursyn spelgas väldigt ofta i vårat tal. Där många helt omedvetet klassificerar djur som mindre värda.
För det andra så är det nog inte jämförbart. Djuren kan transporteras i flera dygn utan att få lämna det trånga utrymme de står inträngda med andra djur i. En hel del djur skadas och en del dör i transporterna, även inom EU.
Att du jämför en tolv mils taxiresa på kvällen med djurtransporter är bara sjukt. Hade du jämfört det med transport av judar till fånglägren hade det varit en mer riktig jämförelse. Nu har det här inte så mycket med ämnet att göra men jag kan inte låta bli att reagera när folk skriver på det här viset. Nu var det inte min mening att förringa djuren... har själv vuxit upp på bondgård med mjölkkor och slaktdjur. Min åsikt är att både djur och människor ska behandlas med respekt ... därav rubriken, som jag nu ser, kan missförstås... och det ber jag om uirsäkt för. Vi (min egen fam) har haft hund, katt, fåglar, fiskar ... och jag lovar att alla har haft det bra. CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 08:08)  Folk kan sitta och se svältande barn, bortsprängda ben och lemlästade krigsoffer på TV utan att reagera, men sedan visar dom bilder från en hönsfarm och då rör folk upp himmel och helvete. Klippte i ditt inlägg. Där har du absolut en poäng.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:42
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:38)  Nej det var det inte och man undrar när botten är nådd. Är våra politiker så involverade med USA att dom vill ha samma system som där? Den som har privat sjukvårdsförsäkring är skyddad, medan den som inte får teckna en, eller inte har råd, får vara utan vård eller får en undermålig dito. Detta är helt och hållet mina egna funderingar, men vad tror ni andra?  Jag tror också att det är dit dom strävar  Dom tar det i etapper  Hoppas vi har fel!
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:43
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:38)  Nej det var det inte och man undrar när botten är nådd. Är våra politiker så involverade med USA att dom vill ha samma system som där? Den som har privat sjukvårdsförsäkring är skyddad, medan den som inte får teckna en, eller inte har råd, får vara utan vård eller får en undermålig dito. Detta är helt och hållet mina egna funderingar, men vad tror ni andra?  Som sagt, det är en kostnadsfråga. Sveriges finanser klarar inte hur mycket som helst.
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
12-09-2009, 19:45
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 12-09-2009, 08:37)  Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Alla arter på denna planet har rätt till ett drägligt liv. Ja, ja - fästingar har jag ingen medkänsla med.
Jag blir upprörd både när människor och djur blir illa behandlade.
Min mor som nu har avlidit bodde de senaste åren på ett äldreboende. Det hade både fördelar och nackdelar. Fördelar var den sociala biten och att få lagad mat. Men jag vill säga till alla som har sina föräldrar på äldreboende: håll koll, ta inget för givet att det sköts - som utevistelse, gåträning mm. Min syster o jag förlitade oss tyvärr för mycket på att allt sköts bra på äldreboendet - det tog tid för oss att vakna. Så har säkert många gjort, förlitat på att allt skulle vara som det eg borde... men sedan insett att verkligheten är en annan.  CITAT (pejori @ 12-09-2009, 11:12)  Då är det min tur att sticka ut hakan då. Rubriken heter "mäniskor behandlas sämre än djur" Det betyder inte att det är okay att behandla djur illa. Det betyder inte att mäniskor och djur är likvärdiga på något sätt. För mej personligen betyder det, att djur behandlas illa och mäniskor också. Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi. Folk mördas, lemlestas, misshandlas, våldtas och plågas varje dag jorden runt. Så är det med djur också. Alla varelser, både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så. Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa. Men inget rättfärdigar misskötseln av våra djur heller. Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre.  Kan bara instämma ... Sååå klokt sagt!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:45
|
Medlem

|
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 20:42)  Nu var det inte min mening att förringa djuren... har själv vuxit upp på bondgård med mjölkkor och slaktdjur. Min åsikt är att både djur och människor ska behandlas med respekt ... därav rubriken, som jag nu ser, kan missförstås... och det ber jag om uirsäkt för. Vi (min egen fam) har haft hund, katt, fåglar, fiskar ... och jag lovar att alla har haft det bra.
Klippte i ditt inlägg. Där har du absolut en poäng. Du behöver inte be om ursäkt. Man kan tolka orden exakt eller som din rubrik var, nämligen ett uttryck som inte innebär att djur ska fara illa, utan att man inte behandlas mäniskovärdigt.
Edit: måste klippa naglarna snart
Redigerat av pejori: 12-09-2009, 19:46
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:56
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 20:43)  Som sagt, det är en kostnadsfråga. Sveriges finanser klarar inte hur mycket som helst. Det är ju stora skattesänkningar och borttagande av skatter som skett. Mycket inkomster som gått förlorade.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:56
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 20:43)  Som sagt, det är en kostnadsfråga. Sveriges finanser klarar inte hur mycket som helst. Vet inte om TS tycker det är ok, men hoppas hon säger till i så fall.
Vad är Sveriges finanser då? Är det inte det vi betalar i skatt och sociala avgifter?
Har vi så lite inkomsttagare i landet, att vi inte kan tillgodose dom mest grundläggande behoven? Vart tar pengarna vägen? Vi tar snart ut skatt, när vi skiter också, förlåt uttrycket.
Visst vi har ett utbyte med andra länder, om bistånd och så vidare, men hallå!!! ska vi efterskänka miljoner till en konkursdrabbad bank eller se till att invånarna i detta landet har ett drägligt liv?..Eller resonemanget att, var och en får klara sig själv bäst dom kan. Sedan kan man sväva vidare till företag som smiter från skatter eller personer som skriver sig utomlands, men var är solidariteten!!!!
Förlåt hej igen att jag kapade din tråd men jag blir så Förb****d ibland
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:58
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:45)  Du behöver inte be om ursäkt. Man kan tolka orden exakt eller som din rubrik var, nämligen ett uttryck som inte innebär att djur ska fara illa, utan att man inte behandlas mäniskovärdigt.
Edit: måste klippa naglarna snart
Precis - inget att be om ursäkt för.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
12-09-2009, 19:59
|
Gäster

|
CITAT (Berith @ 12-09-2009, 12:36)  Fast det står faktiskt Äldre behandlas värre än djur. Petitesser kanske...
Och visst är det väl typiskt Netha att dra igång en tråd med ett diskussionsämne som det lätt kan bli bråk av, och sen inte visa sej igen förrän på sidan 14 eller nåt? (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.) Eg borde jag kanske kastat ruttna såna på dig ... men näää ... så lågt sjunker jag inte. Snälla Berith .. om det nu är så typiskt för mig att starta bråktrådar så är jag väldigt tacksam om du letar fram några st och lägger ut länkar här. Du brukar ju vara duktig på att hitta gamla... Kollade nu och räknade bakåt ... Berith ... du skrev inlägget 14 TIMMAR efter min trådstart och klagade på att jag inte skrivit några fler inlägg.... betänk då att vi hade natt emellan och då brukar iaf jag sova. Jag läser inte på Odla.nu varje dag ... jag har dagar/dygn då jag sover 18 - 19 tim, dagar då jag knappt orkar sitta upp och inte hjälper det att jag köpt laptop, jag orkar inte surfa liggande heller .. och inte är Odla forum det första jag tänker på när orken kommer ... just nu väntar vi på "larm" ... ta hand om barnbarn som ska få syskon vilken dag som helst. Ha ett fint slut på lördagskväll och en fin söndag!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 19:59
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 16:33)  Kasta häråt!  Jäklar, jag hann äta upp dom innan jag såg ditt inlägg.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
12-09-2009, 20:03
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 12-09-2009, 12:39)  sluta upp med att mobba folk - bråk kan det bli i ALLA trådar - man måste väl för 17 ha rätt att ta upp ett så viktigt ämne! - hittills är det bara du som bråkar  Trådar svävar ofta ut och det har jag inget emot ... däremot tycker jag inte om att man kommer med rena rama mobbing ... utan några som helst hänvisningar ... som Berith nu gjort.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 21:03)  Trådar svävar ofta ut och det har jag inget emot ... däremot tycker jag inte om att man kommer med rena rama mobbing ... utan några som helst hänvisningar ... som Berith nu gjort. Inte jag heller. Men det är nog bäst att ignorera.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
12-09-2009, 20:05
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:56)  Vet inte om TS tycker det är ok, men hoppas hon säger till i så fall.
Vad är Sveriges finanser då? Är det inte det vi betalar i skatt och sociala avgifter?
Har vi så lite inkomsttagare i landet, att vi inte kan tillgodose dom mest grundläggande behoven? Vart tar pengarna vägen? Vi tar snart ut skatt, när vi skiter också, förlåt uttrycket.
Visst vi har ett utbyte med andra länder, om bistånd och så vidare, men hallå!!! ska vi efterskänka miljoner till en konkursdrabbad bank eller se till att invånarna i detta landet har ett drägligt liv?..Eller resonemanget att, var och en får klara sig själv bäst dom kan. Sedan kan man sväva vidare till företag som smiter från skatter eller personer som skriver sig utomlands, men var är solidariteten!!!!
Inget förlåt behöver du be om ... du har så kloka tankar.  Kom precis på att jag inte haft med signatur i inläggen ikväll ... / Netha
Redigerat av Hej igen: 12-09-2009, 20:10
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 20:10
|
Medlem

|
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 21:03)  Trådar svävar ofta ut och det har jag inget emot ... /..../ Låter bra, för det är ett viktigt ämne för ialla fall mej. Vill fortfarande att Sverige fungerar som så: efter var och ens förmåga, till var och ens behov. Att det finns mäniskor som "skor sig" och utnyttjar systemet kommer man inte ifrån, men, man får inte tro att alla sjuka är lata och bluffar . Skall samhället fungera, måste mäniskor må bra och orka med att både jobba och vara sjuka när det behövs, utan att någon påstår att "du är inte sjuk" ( FK) Jag betalar gärna en hundring extra i månaden, om det är det som behövs för en bättre sjukvård i landet.
Redigerat av pejori: 12-09-2009, 20:11
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:56)  Vet inte om TS tycker det är ok, men hoppas hon säger till i så fall.
Igår stod det om Obamas sjukförsäkringsförslag i tidningen och det som är intressant är att USA verkar lägga större del av budgeten på sjukvård men Sverige har fler sjukhussängar/ person och längre medellivslängd än USA! Om man inte har en generell vårdförsäkring så undviker ju de fattigaste att söka vård in i det längsta och ohälsan blir därmed större då den förebyggande vården är sämre = högre kostnader när folk väl blir sjuka! Allmänna sjukhus i USA verkar ha det ganska ansträngt ekonomiskt och har höga kostnader eftersom de lägre samhällsklasserna blir sjukare, se bara på "fetmaepidemin" i USA där de fattigaste staterna är de fetaste. Hoppas verkligen inte vi får ett sådant vårdsystem i Sverige!!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|