Enligt alla (min fru, vänner och odlare) så gör jag allting fel och vid fel tidpunkt. Ändå blir allting så bra. Snacka om att det reta¨r dem.
Nu mot alla odds så plockar jag in alla mina Pelargoner inför vinter. Helt rätt enligt alla experter. Men sedan börjar de skrika åt mig.
Jag planterar om dem i större krukor. Från 13 cm plastkrukor till 20 cm Lerkrukor med bra jord. Klipper (eller som tanten säger "kalhugger" alla ordentligt och ställer upp dem på vinden. Där uppe är ett ljust rum med för tillfället en dagstemp på 16 till 18 grader. på natten betydligt lägre. Alla verkar trivas och skjuter nya blad. Räknar med att de ska vara buskiuga och kraftiga tills dxen riktiga kylan kommer. På vinden blir det vintertid ner till 5 - 7 grader bara.
Allt jag klipper bort delar jag upp i lämpligt stora bitar (minst 2 skarvar) och sätter i 8 cm plastboxar. Dessa sätter jag sedan en bit in i ett rum med ett stor söderfönster samt 2 stycken kallvita 40w. lysrör över. Dessa verka ta sig jättebra. trots att det inte är såjord utan långtidsgödslad.
Åsikter någon. Är jag helt ute oich cyklar.
Kent
|