| |
Noschiga kassörskor |
|
|
|
|
24-09-2009, 10:52
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Min mamma tolererade inte ett nochigt bemötande där personalen tex stog och pratade och ignorerade henne hon gick helt enkelt fram och sa :Ursäkta !men skulle jag kunna få handla här  tycker det går hem än i dag !För hette det ju att kunden alltid hadde rätt !man var tvungen att le och ta emot ,inga tuggumi i munnen när man hadde kunder ,inte föra privata samtal vid kunden osv .Den koden försvann nog för ett bra tag sedan  men här i Nässjö upplever jag att de flesta här i affärerna är trevliga,till och med på Apoteket där det annars bruka råda begravningstämning  När jag utbildade mig till frisör så va just den biten med bemötande mot kunder väldigt ,viktig så kallat kundservis.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-09-2009, 11:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Gick ett program om just det här på P1 i går kväll.
Det var ju skillnad förr, nu vill man väl oftast bara handla och komma därifrån. Att handla för mig är ingenting socialt precis. Om man jobbar som frisör eller liknande yrken så är ju den sociala biten en ganska stor del av jobbet så det kan man ju förstå.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 16:38
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 12:02)  Om man jobbar som frisör eller liknande yrken så är ju den sociala biten en ganska stor del av jobbet så det kan man ju förstå. Jag skulle kunna ge en månadslön för att få klippa mig hos en asocial frisör...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 17:38)  Jag skulle kunna ge en månadslön för att få klippa mig hos en asocial frisör...
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 16:55
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 12:02)  Gick ett program om just det här på P1 i går kväll.
Det var ju skillnad förr, nu vill man väl oftast bara handla och komma därifrån. Att handla för mig är ingenting socialt precis. Om man jobbar som frisör eller liknande yrken så är ju den sociala biten en ganska stor del av jobbet så det kan man ju förstå. Kanske det var samma program som jag hörde. En kassörska som verkligen la ner själ och hjärta i sitt bemötande. Hon hälsade sina kunder med deras förnamn och frågade alltid hur de mådde. Men.....det var inte heller bra......hon fick ju höra att hon var lite väl speedad ibland. Men stämningen var nog speciell på denna affär. Bla var det en äldre dam som bad en kille i personalen visa henne hur mobiltelefonen fungerade som hon köpt. Hon frågade alltså inte där hon köpt mobilen. Då kan man ju se vilken viktig social uppgift personelan i en affär kan ha för många ensamma. Men vi är ju olika.....en del vill bara betala och sen gå........utan att växla ett ord........då får ju personalen acceptera det också och inte vara för påflugen. Men det är inte lätt.....vi är ju så olika.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 20:40
|

Medlem

|
Nu måste jag ju då som frisör fråga !vad är en A -social frisör  är det en som är stum och döv då
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
25-09-2009, 20:44
|
Gäster

|
Nej Motti, någon har nog inte lärt sig skillnaden i innebörden mellan asocial och osocial. Se här vad tex Wikipedia säger: Asocial som kännetecknas av avvikande beteende av en grad som samhället överlag inte accepterar; som bryter mot samhällets normer; kontraOsocial; som inte är social, som inte tycker om att vara med andra människor En Asocial männsika vill inte jag släppa i mitt hår, en osocial människa kan jag leva med, jag kan prata med mig själv.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 20:53
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 17:38)  Jag skulle kunna ge en månadslön för att få klippa mig hos en asocial frisör... Om du menar att du skulle vilja bli klipt av en frisör som inte försöker dra ur dig hela ditt liv alternativt vika ut sitt för dig när du bara vill bli klipt så förstår jag vad du menar
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 21:10
|

Medlem

|
Men som frisör kan man inte vara osocial  man måste gilla människan i dess olika skepnader,sen måste man kuna läsa av kunder,en del vill prata jätte mycket , en del kommer för att få lugn och ro och slappna av,men efter över trettio år i yrket så får man många gånger bara va som en Kurrator lyssna och trösta och försöka hjälpa så gott man kan.En del bara kommer och går och man vet inget om dom alls .-
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 21:30
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 21:44)  Nej Motti, någon har nog inte lärt sig skillnaden i innebörden mellan asocial och osocial. Tur att wikipedia finns  Jag tar nog gärna både en asocial och osocial frisör, bara jag slipper redogöra för veckans händelser och ohändelser. Frågorna skär som knivar i öronen när man bara vill sitta där och halvsova.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 21:35
|

Medlem

|
Ja men all sin da ?läste ni inte vad jag skrev  Man måste respektera kunders privatliv!vill dom inte prata så håller man käfft,vill dom prata så lyssnar man !hur svårt är det`?Sen finns det väl frisörer som bladrar på utan att läsa av kunden,men det gäller ju inte alla frisörer?Går man den riktiga Frisörutbildningen får man lära sig sånt,Kunden har alltid rätt !
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 21:39
|

Medlem

|
Ja inte vet jag hurdan du är, men de som jag har varit hos har svårt att hålla snattran och då är det inte jag som öppnar. Egentligen spelar det ingen roll, för huvudsaken är att klippresultatet blir ok, men jag ska erkänna att jag drar mig mer för att gå till frissan än till tandläkaren just för att de är så jäkla nyfikna.
Jag kommer faktiskt inte ens ihåg när jag var hos frissan sist...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 21:45
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Det är tur att man kan sköta hårklippningen själv med trimmer när man är så osocial som jag. Hade aldrig stått ut med att sitta hos någon frisör och diskutera oväsentligheter medan det dessutom kostar stora pengar
|
|
|
|
|
|
|
|
26-09-2009, 00:21
|

Medlem

|
Om man inte gillar sin frisör är det ju fritt att byta !eller  man behöver ju som sakt inte sitta där och känna sig plågad !om man tänker på vad det kostae Ville bara tala om att vi var på Willys och handlade i dag som alla fredagar för det mesta !det första kassörskan sa :hallå där hur är det ?bara bra sa jag och sen log vi mot varan och tyckte det var trevligt att "träffas"igen  så enkelt så !var bara trevlig !inget mer.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
26-09-2009, 17:09
|
Gäster

|
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 22:30)  Tur att wikipedia finns  Jag tar nog gärna både en asocial och osocial frisör, bara jag slipper redogöra för veckans händelser och ohändelser. Frågorna skär som knivar i öronen när man bara vill sitta där och halvsova. Ja det är tur för det är så svårt att förklara annars. Min chef brukar säga att han är asocial när han inte hinner fika, och vi har försökt förklara skillnaden flera gånger, men inte lyckats, för han säger fortfarande likadant. Jag har råkat ut för såna frisörskor som Grå pratar om, och jag håller med om att det är hemskt, särskilt när man inte känner dem överhuvudtaget. Dit går jag INTE tillbaka. Men min vanliga frissa känner jag sen många år, och vi kan prata på ett mer lagomt sätt, det blir intressant och vi skrattar åt samma saker. Hon är dessutom duktig på att ta barn och tonåringar, min 15åring tycker att hon är aaaasfräck!
Redigerat av Meriona: 26-09-2009, 17:10
|
|
|
|
|
|
|
|
26-09-2009, 18:41
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 22:45)  Det är tur att man kan sköta hårklippningen själv med trimmer när man är så osocial som jag. Hade aldrig stått ut med att sitta hos någon frisör och diskutera oväsentligheter medan det dessutom kostar stora pengar  ja visst är det tur. Fast sax är ok för mig.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-09-2009, 18:52
|

Medlem
Antal inlägg: 75
Medlem nr: 24 140

|
Som frisör måste jag bara säga. -Säg till den frisör som inte kan känna av kunden. Kanske de lär sig att de inte är i värdenscentrum. Som frsör ska man kunna känna av vilka som vill föra ett samtal och vilka som vill sitta och njuta. Själv har jag kunder som jag nästan vet allt om men säger aldrig ett knyst. Vissa vet jag inte ens vad de heter, och de pratar kanske lite om något allmänt men aldrig om sina privatliv. Vissa säger inte ett knyst. Typ samma som sist.
Ett tips till er som har en för "pratig" frissa svara bara, nej......ja....... mmmmm...... så fattar de flesta att kunden inte vill prata och fattar de inte det kanske man ska pröva någon annan. För som frisör i en liten stad måste man vara rädd om sina kunder. Som frisör har man en del press på sig för det syns väldigt väl i papprena vem som inte är lönsam och den som inte är lönsam kan ju inte vara kvar!
Själv känner jag att jag har blivit mer kräsen när jag är inne i affärer för servar jag så vill jag bli servad tillbaka, ibland så har personalen fullt upp men det räcker ned ett HEJ! För att känna sig välkommen.
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|