Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gul liten hård larv i jorden, Vad heter den, hur bekämpa?
          RitRat
          Inlägg 19-09-2009, 15:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Jag har glömt vad den där lilla hårdskaliga gula larven heter som äter blomrötter och kan skada potatis också. Ca 1-2 cm lång.
          Hittar ingen bild..... Jag tror jag hört namnet knäpplarv, men det ger inget på Google. Det är någon skalbagge som har dessa "söta" barn, som jag INTE vill ha i min rabatt. Hur bekämpar man dem, annat än plocka bort och klämma ihjäl?

Redigerat av RitRat: 19-09-2009, 17:10

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Tuvalina
          Inlägg 19-09-2009, 15:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 17 059

Den lilla jäkeln heter knäpparlarv, och jag skulle också bli väldigt glad om det finns ett sätt att bli av med dem. Har dock inte hört om något, hoppas nån annan har tips.

Citera
          RitRat
          Inlägg 19-09-2009, 15:45
          Länk hit: #3

Medlem

Jaaaa, den är det! Hittade: "Knäpparen är en skalbagge vars larver lever i marken och äter växtrötter. Den färdiga knäpparen är lätt att känna igen - lägger du den på rygg hoppar den upp med ett knäppande ljud och vänder sig i luften!"

Här ser man en bild av den marodören:
          http://web.comhem.se/~u93419473/naturstig/...k_kryp_tips.htm

De är inte så många här hos mig, men även ett par på varje meter är för mycket!
          Jag läste också att större akvariefiskar älskar den. Ååh, jag som har gjort mig av med mitt akvarium för några år sedan. Hade varit kul o se dem ätas upp!

Ingen som vet om någon bra metod att bli av med dem?
          Nuuuu kommer jag ihåg en grej!! Har hört att de går in i potatishalvor som man lägger på jorden med snittytan ned. Har någon testat? Funkar det?

--------------------

Citera
          RitRat
          Inlägg 19-09-2009, 17:11
          Länk hit: #4

Medlem

JAg hittade en tråd om dem på alltomtradgard.se:
          http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...elanotus-villo/

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-09-2009, 18:19
          Länk hit: #5

Gäster

Den vuxna skalbaggen lägger sina ägg i gräsbevuxen mark där larverna sedan lever 4-6 år och käkar rötter. En vanlig rabatt är ju inte gräsbevuxen i nån större utsträckning (om man inte har mycket kvickrot då...) så de drar inte till sig nya äggsamlingar. Men om man gör en rabatt av ett område som varit gräsbevuxet tidigare so finns ju larverna/äggen redan där och är nu utan mat... Då får de förstås äta andra rötter, som nyplanterade perenner eller grönsaker. Så småningom utvecklas de till fullvuxna skalbaggar, och där slutar cirkeln för en rabatt, eftersom baggarna söker gräs för att lägga sina ägg i. Så med tiden blir det färre och färre larver i jorden. Med potatisfällor (se länken från Allt om trädgård i tidigare svar), så kan man påskynda minskningen av antalet larver i rabatten.
          Jag har haft dem tidigare men numera ser jag sällan någon varken i rabatter eller grönsaksland.

Citera
          RitRat
          Inlägg 19-09-2009, 21:32
          Länk hit: #6

Medlem

Jag gjorde min rabatt av en gräsmatta, men det var över 20 år sedan. Och i början hade jag mycket riktigt ganska mycket knäpparlarver. Sen gick det bra en lång period, när jag var ganska duktig på att rensa ogräs.

Nu var rabatten ganska illa skött, har varit så i några år, en massa kvickrot igen. Jag har i dagarna påbörjat en "total make over" - tagit bort alla plantor och lökar, bort med jorden, bort med ogräsrötterna, gödsla, och jord och plantor tillbaka.... det är inte färdigt än. Jag har upptäckt ett tiotal larver igen på en längd på 4 meter. Man missar förstås många.

Ska försöka bli av med dem!!!!

--------------------

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 30-09-2009, 19:15
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Nematoder kan kanske hjälpa.
          Åsa www.lavendelgarden.nu

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-10-2009, 10:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (RitRat @ 19-09-2009, 22:32) *
          Jag gjorde min rabatt av en gräsmatta, men det var över 20 år sedan. Och i början hade jag mycket riktigt ganska mycket knäpparlarver. Sen gick det bra en lång period, när jag var ganska duktig på att rensa ogräs.

Nu var rabatten ganska illa skött, har varit så i några år, en massa kvickrot igen. Jag har i dagarna påbörjat en "total make over" - tagit bort alla plantor och lökar, bort med jorden, bort med ogräsrötterna, gödsla, och jord och plantor tillbaka.... det är inte färdigt än. Jag har upptäckt ett tiotal larver igen på en längd på 4 meter. Man missar förstås många.

Ska försöka bli av med dem!!!!

4-meters knäpparlarver???Förstår att du har problem. ohmy.gif fear.gif

Jo, jag förstår vad du menar men jag gillar små syftningsfel. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon