Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om det är dags att köpa vinterkläder, tänk på att köpa pälsfritt
          Grå
          Inlägg 25-09-2009, 15:37
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 16:36) *
          Är det över huvud taget tillåtet att odla hampa?

Ja, det finns vissa sorter som är tillåtna att odla som inte innehåller narkotiska substanser.

Citera
          Nauti
          Inlägg 25-09-2009, 15:49
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (pejori @ 25-09-2009, 12:20) *
          Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter.
          När är det nödvändigt att använda kläder med animaliskt ursprung?

CITAT
          Till slut blir dom tvungna att klippa sig och skaffa ett jobb, och sedan mognar dom till och har inte tid och ork att bråka längre
          Vad menar du? De flesta som håller på med djurrätt brinner verkigen för det och orkar med det oavsett om de har jobb. Det är ju knappast en majoritet av djurrättsaktivisterna som är långhåriga arbetslösa hippies. Att mogna handlar till stor del om att ta ansvar. Jag känner ett ansvar för den planet vi bor på, för djur och natur och gentemot andra människor och kommande generationer. Är det någonting omoget barnsligt beteende som borde växa bort menar du?

CITAT
          Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren unsure.gif
          Nej, men om man värnar om djuren så är det minsta man kan göra att låta bli att bidra till deras lidande.

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 16:37) *
          Ja, det finns vissa sorter som är tillåtna att odla som inte innehåller narkotiska substanser.
          Det gör de visserligen men inte i de mängderna som behövs för att man skall bli hög. Det är sorter med långa fibrer som ger väldigt slitstarka och miljövänliga kläder. Mer hampa vore bra smile.gif Just nu finns det bara i ett fåtal butiker.

Redigerat av Nauti: 25-09-2009, 15:49

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Grå
          Inlägg 25-09-2009, 16:05
          Länk hit: #103

Medlem

En rätt bra sida om hampaodling, men dock en webbutik:
          http://www.reidarsson.se/drogfritt.html

Citera
          pejori
          Inlägg 25-09-2009, 16:27
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (herkules @ 25-09-2009, 16:35) *
          har inte en aning om hampakläder finns på hm.
          jag tycker visst att problemet är att djur föds upp för sin päls/sina fjädrar, det behövs inte! vi kan ta deras päls/fjädrar när vi slaktat dem för att äta upp dem.
          inte heller behövs det försöksdjur, det går bra med människor.
          gapa behöver man inte göra men det går inte en pälsklädd människa förbi mig utan att jag frågar varför. jag skiter inte i vad andra människor har på sig.

Nu avsåg jag precis som du slaktdjur, inte dun från levande fåglar

Samma med ull.Fårens ull kan klipåpas bort, inte skäras bort.

Vilka mäniskor avser du då? När det gäller försök alltså

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2009, 16:58
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 16:34) *
          Nej men folk har så jäkla svårt för att ta ställning till saker nu för tiden. Allt ska vara tillåtet och det är upp till var och en hur man vill välja att göra.
          Det har aldrig varit och kommer aldrig att vara upp till var och en huruvida djur, oavsett det är valpar eller får, ska flås levande. Det ligger, precis som Nauti skriver, i konsumenternas händer att se till att det inte förekommer. Måste man banka in det i huvudet på folk, ja då får det bli så.

Men visst sjutton kan man väl ha tagit ställning mot detta utan att behöva stå på barrikaderna. Dom som står på barrikaderna tillhör oftast en falang som jag inte kan sympatisera med. Det går oftast inte ens att diskutera med dessa fanatiker. Tror inte det finns en människa i min närhet som man måste banka in det i huvudet på för jag vet inte någon som tycker att djurplågeri är OK. Sen finns det såklart nyanser i allt. Allt från fanatiska veganaktivister till dom, som jag då, som faktiskt tycker att det är OK att använda skinn och dun från slaktade djur vilka slaktas för att bli föda. Att använda ull och päls från klippta djur tycker jag inte heller är fel om klippningen sker på ett acceptabelt sätt så att inte djuren lider.

Att jag sa att det är upp till var och en hur man vill klä sig står jag för. Hur många människor köper minkpäls idag? Körsnärer är ett utdöende släkte och det är ju bra. Med dagens naturlika fuskpälsar är det i stort sett omöjligt att se skillnad. Nauti tycker ju inte man ska använda fuskpäls heller och det får h*n väl tycka då. Jag ser inte att några djur skulle lida av att folk använder fuskpäls tvärtom så slipper kanske en massa djur sätta livet till för att det finns ett alternativ.

Visst har vi som konsumenter möjlighet att påverka men det finns en gräns någonstans som inte är exakt lika för alla.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 25-09-2009, 17:01
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 17:58) *
          Men visst sjutton kan man väl ha tagit ställning mot detta utan att behöva stå på barrikaderna. Dom som står på barrikaderna tillhör oftast en falang som jag inte kan sympatisera med. Det går oftast inte ens att diskutera med dessa fanatiker. Tror inte det finns en människa i min närhet som man måste banka in det i huvudet på för jag vet inte någon som tycker att djurplågeri är OK. Sen finns det såklart nyanser i allt. Allt från fanatiska veganaktivister till dom, som jag då, som faktiskt tycker att det är OK att använda skinn och dun från slaktade djur vilka slaktas för att bli föda. Att använda ull och päls från klippta djur tycker jag inte heller är fel om klippningen sker på ett acceptabelt sätt så att inte djuren lider.

Att jag sa att det är upp till var och en hur man vill klä sig står jag för. Hur många människor köper minkpäls idag? Körsnärer är ett utdöende släkte och det är ju bra. Med dagens naturlika fuskpälsar är det i stort sett omöjligt att se skillnad. Nauti tycker ju inte man ska använda fuskpäls heller och det får h*n väl tycka då. Jag ser inte att några djur skulle lida av att folk använder fuskpäls tvärtom så slipper kanske en massa djur sätta livet till för att det finns ett alternativ.

Visst har vi som konsumenter möjlighet att påverka men det finns en gräns någonstans som inte är exakt lika för alla.

Mycket bra sammanfattning. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2009, 17:18
          Länk hit: #107

Medlem

CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 16:49) *
          När är det nödvändigt att använda kläder med animaliskt ursprung?

Vad menar du? De flesta som håller på med djurrätt brinner verkigen för det och orkar med det oavsett om de har jobb. Det är ju knappast en majoritet av djurrättsaktivisterna som är långhåriga arbetslösa hippies. Att mogna handlar till stor del om att ta ansvar. Jag känner ett ansvar för den planet vi bor på, för djur och natur och gentemot andra människor och kommande generationer. Är det någonting omoget barnsligt beteende som borde växa bort menar du?

Nej, men om man värnar om djuren så är det minsta man kan göra att låta bli att bidra till deras lidande.

Ang. kläder med animaliskt ursprung så kan du ju tala om för mig vad det skulle vara för fel att använda restprodukter från slakt?Jo jag vet att du är vegan så svaret blir ju rätt givet. Men nu är långt ifrån alla människor som du och därför blir det en del restprodukter som kan tas tillvara och användas.

För dig finns ju bara ditt sätt att värna om djuren. Det respekterar jag men jag gör på mitt sätt och det borde du också respektera. Det du säger dig känna ett ansvar för gör alla vi andra också, inte det minsta konstigt med det.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 25-09-2009, 18:03
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 17:58) *
          Men visst sjutton kan man väl ha tagit ställning mot detta utan att behöva stå på barrikaderna. Dom som står på barrikaderna tillhör oftast en falang som jag inte kan sympatisera med. Det går oftast inte ens att diskutera med dessa fanatiker.

Jag vågar nog påstå att det är en herrans tur att det finns folk som vågar stå på barrikaderna och gasta nu när de politiska ideologerna har självdött i dagens godtycke och alla bara sitter och diskuterar lågmält om hur vi ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt utan att behöva göra någonting. Alla ska få göra som de vill och ingen får engagera sig för mycket för det är störande..?

Redigerat av Grå: 25-09-2009, 18:05

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-09-2009, 18:11
          Länk hit: #109

Gäster

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 19:03) *
          Jag vågar nog påstå att det är en herrans tur att det finns folk som vågar stå på barrikaderna och gasta nu när de politiska ideologerna har självdött i dagens godtycke och alla bara sitter och diskuterar lågmält om hur vi ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt utan att behöva göra någonting. Alla ska få göra som de vill och ingen får engagera sig för mycket för det är störande..?

Heja Grå... tummenupp.gif inga revolutionerande förändringar har någonsin inträffat utan att någon skrikit högt och gått i täten...

(och nej, jag släpper inte ut minkar eller förstör annans egendom men jag tycker att vi som är intelligenta, stora och starka skall använda vår visdom till att värna om det som lever och inte har någon talan)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2009, 18:18
          Länk hit: #110

Medlem

Är det ett nytt fenomen menar du? Folk får gärna engagera sig hur mycket som helst för mig det är sättet dom engagerar sig på som jag reagerar emot. Jag gillar inte predikningar där man trycker ner argumenten i halsen på folk. Då blir jag obstinat flirting.gif

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-09-2009, 18:22
          Länk hit: #111

Gäster

Och hur är det "rätta "sättet att engagera sig?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2009, 18:25
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 25-09-2009, 19:11) *
          Heja Grå... tummenupp.gif inga revolutionerande förändringar har någonsin inträffat utan att någon skrikit högt och gått i täten...

(och nej, jag släpper inte ut minkar eller förstör annans egendom men jag tycker att vi som är intelligenta, stora och starka skall använda vår visdom till att värna om det som lever och inte har någon talan)

Det är så sant så, på gott och ont.

Det du skriver inom parentes är ju det jag också sagt flera gånger. Men jag köper inte allt som Nauti menar att man ska.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-09-2009, 18:26
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 19:03) *

Klockren analys tummenupp.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          green
          Inlägg 25-09-2009, 18:28
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 21 906

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äga pälskläder. Men tyvärr känner jag många som gör det bara för att de tycker att plaggen är fina sad.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2009, 18:34
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 25-09-2009, 19:22) *
          Och hur är det "rätta "sättet att engagera sig?

Ja inte tror jag det är genom att säga till andra som faktiskt också värnar om djuren och kan tänka själva att fuskpäls ska man inte använda och produkter av animalisk härkomst ska man utesluta helt.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-09-2009, 18:41
          Länk hit: #116

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 19:34) *
          Ja inte tror jag det är genom att säga till andra som faktiskt också värnar om djuren och kan tänka själva att fuskpäls ska man inte använda och produkter av animalisk härkomst ska man utesluta helt.

Ja, du beskriver hur du anser att man inte skall göra...men hur tycker du att det korrekta sättet är då?

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-09-2009, 18:45
          Länk hit: #117

Medlem

Räknas ull till pälskläder? Jag har inte följt hela tråden - men vilken ull ska man undvika av djurskyddsskäl?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2009, 19:30
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 25-09-2009, 19:41) *
          Ja, du beskriver hur du anser att man inte skall göra...men hur tycker du att det korrekta sättet är då?

Ja inte vet jag men varför ska man predika hur tänkande människor ska äta och klä sig utifrån ett veganperspektiv? De flesta är inte veganer och vill/kan ställa upp på allt dom tycker. Jag är av åsikten att man faktiskt kan värna om djuren och göra insatser mot djurplågeri utan att vara vegan.

Det blir lite som med religion. Man kanske inte vill tillhöra Jehovas vittnen bara för att man är troende och går i kyrkan.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 25-09-2009, 20:10
          Länk hit: #119

Gäster

CITAT (ängsvädd @ 25-09-2009, 19:45) *
          Räknas ull till pälskläder? Jag har inte följt hela tråden - men vilken ull ska man undvika av djurskyddsskäl?

Undvik Merinoull. sick.gif

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 15:56) *
          Det kanske ligger i ditt intresse att skydda utsatta djur?

Självklart gör det det, men jag anser fortfarande för sjuttioelfte gången att information på ett lättillgängligt och sakligt sätt är det mest effektiva. Och efter den här tråden verkar jag även kunna tillägga: Upprepa upprepa upprepa tillslut går väl nåt in.....

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-09-2009, 20:20
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 21:10) *
          Undvik Merinoull. sick.gif
          .........

Tack - då vet jag!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

11 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 09:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon