CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 22:14)

Om nu inte någon tycker att djurplågeri är okej, varför är det då så många som stödjer det? Det undrar jag mycket över.
Har vi inte redan konstaterat att det är väldigt sällsynt med folk som går runt i helpäls? Det handlar som sagt främst om pälsDEKALER, som fortfarande är väldigt vanligt. Givetvis vore det inget problem med att använda syntetpäls om det nu vore så att det var det enda som existerade. Men så länge det finns djurpäls så kommer ett användande av syntetpäls uppmuntra andra som inte tänker på vad de köper att köpa päls vilket då kan bli en djurpäls.
Vad har gränsdragningar med någonting att göra? Om vi kan påverka situationen till det bättre genom att konsumera på ett smartare sätt, varför skall vi då inte göra det?
Givetvis är det bra att man tar tillvara på alla rester också och använder dem i stället för att de går till spillo. Men som sagt, jag tycker ju inte att de skall dö från första början.
Jo, det tror jag säkert att många gör men jag förstår inte hur folk tänker bara.
Fast nu handlade ju inte tråden om veganism. Syftet var som sagt bara en uppmaning att tänka på vad de kläder man köper består av. Jag förstår inte varför ni måste reagera såhär direkt jag tar upp någonting som är relaterat till att jag är vegan. Det känns som att många tycker att det är rentav provocerande, även om jag bara tar upp någonting sådant här. Det var en uppmaning, det kan väl inte kallas att predika?
Det finns väl ingen här som stödjer djurplågeri. Det påstår du bara för att många av oss äter kött. För den skull står vi väl inte och applåderar om vi ser eller hör om djur som far illa. Vi tycker ju alla att det är bedrövligt. En bra djurhållning är självklart eftersträvansvärt. Vi har olika synsätt på mathållning helt enkelt.
Konsumera på ett smartare sätt javisst det går bra med det mesta men kött och fisk kommer människor att äta även i framtiden men kanske inte lika mycket.
Du behöver inte förstå hur folk tänker men jag tror att du gör det om du bara vill. Att förstå är inte detsamma som att man måste hålla med.
Predikan var kanske lite överdrift men det lyser igenom lång väg hur illa du tycker om att andra inte har samma värderingar som du på allt. Vad jag kan se i tråden så håller ju alla med dig i det mesta men eftersom de flesta av oss andra inte är veganer så delar vi
inte alla dina åsikter.
För övrigt är detta med dekaler av päls något jag varken sett eller hört förut. Dessutom känner jag inte en människa som burit äkta päls på årtionden, undantaget klädesplagg av fårskinn. Att det återigen skulle bli på modet att bära äkta päls tror jag inte ett dugg på när det finns så naturtrogen fuskpäls. Sen att det ändå finns en och annan som bär minkpäls utan att bry sig är faktiskt märkligt men jag tror inte dom sitter på det här forumet.
CITAT (Chamomille @ 26-09-2009, 02:08)

Jag hänger på!
Jag också, fy fan vilka jävla människor det finns