Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om det är dags att köpa vinterkläder, tänk på att köpa pälsfritt
          Piccante
          Inlägg 25-09-2009, 23:08
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 23:22) *
          Eller så kan man släppa lös någon sjukdom på possumstammen i NZ. Har man inte testat det på kaninerna i OZ eller vart det var?

På Gotland härjar kaninpest bland kaniner men det verkar inte ha någon större effekt på kaninerna. De är ganska motståndskraftiga och istället blir det massa halvskruttiga försvagade kaniner som kryper omkring. Jag höll på att trampa ihjäl en kanin en gång som satt på en stig och tryckte och inte orkade skutta iväg när jag kom gående. Det blir nog mer djurplågeri att sprida sjukdomar. Bättre att skjuta bort dom istället.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 25-09-2009, 23:18
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Inte rätt ställe att visa de här högklackade skorna va??? Lite sexiga är de ju faktiskt LOL whist.gif
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 23:19
          Länk hit: #143

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Dom här är inte heller dumma
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-09-2009, 00:06
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

CITAT (Orkidétjuven @ 25-09-2009, 23:12) *
          Det var ingen som tog sig till vad jag skrev tidigare? I det här fallet så måste man ju nästan uppmuntra folk till att köpa de här produkterna för att kunna rädda den naturliga floran och faunan.

Possumen måste bort. rtfm.gif
          The only way that we can get the possum numbers down to manageable levels is by marketing possum products worldwide and getting people who care about the environment to purchase these products so that it becomes financially viable for hunters to trap the possum and reduce their numbers and help save NZ's environment.

http://www.nznature.co.nz/ecofur.htm

Sorry om jag tjatar här nerefrån....
          whistling.gif

Well well, bring some Possum on me.. Nja, jag känner inte för att gå i päls, men döda dem ni där de inte hör hemma.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Motti
          Inlägg 26-09-2009, 00:06
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

När det blir för mycket av" alla "djur så utbryter det sjukdomar eller hemska olyckor på vägarna där människor dör !

Citera
          Chamomille
          Inlägg 26-09-2009, 01:08
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 22:10) *
          Är det den här typen av människor man ska låta göra sina val efter eget tycke?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5858485.ab

Låt mig få den jäveln, bara lite, så ska jag ta hela jävla barrikaden och banka vett i skallen på honom/henne med. ranting.gif

ohmy.gif ohmy.gif
          Jag hänger på!

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-09-2009, 01:23
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 22:14) *
          Om nu inte någon tycker att djurplågeri är okej, varför är det då så många som stödjer det? Det undrar jag mycket över.

Har vi inte redan konstaterat att det är väldigt sällsynt med folk som går runt i helpäls? Det handlar som sagt främst om pälsDEKALER, som fortfarande är väldigt vanligt. Givetvis vore det inget problem med att använda syntetpäls om det nu vore så att det var det enda som existerade. Men så länge det finns djurpäls så kommer ett användande av syntetpäls uppmuntra andra som inte tänker på vad de köper att köpa päls vilket då kan bli en djurpäls.

Vad har gränsdragningar med någonting att göra? Om vi kan påverka situationen till det bättre genom att konsumera på ett smartare sätt, varför skall vi då inte göra det?

Givetvis är det bra att man tar tillvara på alla rester också och använder dem i stället för att de går till spillo. Men som sagt, jag tycker ju inte att de skall dö från första början.

Jo, det tror jag säkert att många gör men jag förstår inte hur folk tänker bara.

Fast nu handlade ju inte tråden om veganism. Syftet var som sagt bara en uppmaning att tänka på vad de kläder man köper består av. Jag förstår inte varför ni måste reagera såhär direkt jag tar upp någonting som är relaterat till att jag är vegan. Det känns som att många tycker att det är rentav provocerande, även om jag bara tar upp någonting sådant här. Det var en uppmaning, det kan väl inte kallas att predika?

Det finns väl ingen här som stödjer djurplågeri. Det påstår du bara för att många av oss äter kött. För den skull står vi väl inte och applåderar om vi ser eller hör om djur som far illa. Vi tycker ju alla att det är bedrövligt. En bra djurhållning är självklart eftersträvansvärt. Vi har olika synsätt på mathållning helt enkelt.

Konsumera på ett smartare sätt javisst det går bra med det mesta men kött och fisk kommer människor att äta även i framtiden men kanske inte lika mycket.

Du behöver inte förstå hur folk tänker men jag tror att du gör det om du bara vill. Att förstå är inte detsamma som att man måste hålla med.

Predikan var kanske lite överdrift men det lyser igenom lång väg hur illa du tycker om att andra inte har samma värderingar som du på allt. Vad jag kan se i tråden så håller ju alla med dig i det mesta men eftersom de flesta av oss andra inte är veganer så delar vi inte alla dina åsikter.

För övrigt är detta med dekaler av päls något jag varken sett eller hört förut. Dessutom känner jag inte en människa som burit äkta päls på årtionden, undantaget klädesplagg av fårskinn. Att det återigen skulle bli på modet att bära äkta päls tror jag inte ett dugg på när det finns så naturtrogen fuskpäls. Sen att det ändå finns en och annan som bär minkpäls utan att bry sig är faktiskt märkligt men jag tror inte dom sitter på det här forumet.

CITAT (Chamomille @ 26-09-2009, 02:08) *
          ohmy.gif ohmy.gif
          Jag hänger på!

Jag också, fy fan vilka jävla människor det finns ranting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Chamomille
          Inlägg 26-09-2009, 01:37
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-09-2009, 02:23) *
          Jag också, fy fan vilka jävla människor det finns ranting.gif

Ja, det skulle kunna läggas på ett par nollor på den där belöningen angry.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-09-2009, 10:20
          Länk hit: #149

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 20:30) *
          Ja inte vet jag men varför ska man predika hur tänkande människor ska äta och klä sig utifrån ett veganperspektiv? De flesta är inte veganer och vill/kan ställa upp på allt dom tycker. Jag är av åsikten att man faktiskt kan värna om djuren och göra insatser mot djurplågeri utan att vara vegan.

Nu upplever inte jag att Nauti predikar, snarare försöker visa på sambanden konsumtion/djurplågeri och vilken makt vi som konsumenter faktiskt har.

Det är inte enkelt att framföra en åsikt utan att tala om hur andra bör göra whist.gif ibland växer pekfingret utan att man ens reflekterar över det... wink.gif

Citera
          caprifol
          Inlägg 26-09-2009, 11:00
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Allt är inte svart eller vitt när det gäller ull och dun:
          När det gäller merinoull är det riskfritt att köpa sådana produkter om de kommer från t ex Sydafrika eller Nya Zeeland. Tack vare klimatet existerar inte boven i dramat här - d v s blowfly som är orsaken till mulesing. När det gäller Australien kan idag bara ca 1/3 av ullen certifieras som MF-ull - alltså mulesing-free ull. Trots "löfte" att fasa ut den vedervärdiga hanteringen före 2010 har ullproducenterna nu backat och det är upp till varje farm att besluta. Mulesing fortsätter alltså tills vidare på många håll, även om ganska stora ansträngningar görs för att få fram smärtlindring, att avla fram får med mer passande rumpor etc.

När det gäller dun så plockas inte ANKOR levande (för små) men däremot förekommer de med de större GÄSSEN. Dem kan man alltså "skörda" flera gånger. Helt förbjudet inom EU, men bevisligen förekom det i såväl Ungern som Polen. Hur det ser ut i Kina kan man ju föreställa sig. Här pågår ett ganska intensivt arbete internationellt med att få fram ett liknande certifieringssystem som för merinoullen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-09-2009, 15:34
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 26-09-2009, 11:20) *
          Nu upplever inte jag att Nauti predikar, snarare försöker visa på sambanden konsumtion/djurplågeri och vilken makt vi som konsumenter faktiskt har.

Det är inte enkelt att framföra en åsikt utan att tala om hur andra bör göra whist.gif ibland växer pekfingret utan att man ens reflekterar över det... wink.gif

Sa ju att det var en överdrift. Dessutom kan jag ju bara säga hur jag upplever det. Jo och en del har längre pekfingrar än andra redan från början cool.gif .
          Visst har konsumenterna makt. Det är väl inget nytt att det finns samband konsumtion/djurplågeri. Det var väl knappast igår som det blev tabu att bära päls och folk slutade köpa såna och företag fick läggas ner t.ex.

Jag och andra ska inte behöva ändra vår kosthållning, slänga fårskinnstofflorna, inte använda fuskpäls m.m. för att slippa höra att vi inte värnar om djuren och därmed skulle vara för djurplågeri. Framställer man sig sen själv som den enda tänkande individen i diskussionen om detta så blir det ju inte bättre. Kan inte hjälpa att jag blir förbannad när någon påstår att jag inte värnar om djuren eftersom det är något jag alltid gjort och kommer att göra.

--------------------

Citera
          alle
          Inlägg 26-09-2009, 17:23
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 8 722

CITAT (*Stintan* @ 26-09-2009, 16:34) *
          Sa ju att det var en överdrift. Dessutom kan jag ju bara säga hur jag upplever det. Jo och en del har längre pekfingrar än andra redan från början cool.gif .
          Visst har konsumenterna makt. Det är väl inget nytt att det finns samband konsumtion/djurplågeri. Det var väl knappast igår som det blev tabu att bära päls och folk slutade köpa såna och företag fick läggas ner t.ex.

Jag och andra ska inte behöva ändra vår kosthållning, slänga fårskinnstofflorna, inte använda fuskpäls m.m. för att slippa höra att vi inte värnar om djuren och därmed skulle vara för djurplågeri. Framställer man sig sen själv som den enda tänkande individen i diskussionen om detta så blir det ju inte bättre. Kan inte hjälpa att jag blir förbannad när någon påstår att jag inte värnar om djuren eftersom det är något jag alltid gjort och kommer att göra.

Nä men titta, nu fick du sista ordet igen. Det var väl bra tummenupp.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-09-2009, 15:31
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Jag skulle vilja ha en sälpäls, dom verkar vara varma o sköna, någon som vet var jag kan köpa en sån??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-09-2009, 15:34
          Länk hit: #154

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Ralf @ 27-09-2009, 16:31) *
          Jag skulle vilja ha en sälpäls, dom verkar vara varma o sköna, någon som vet var jag kan köpa en sån??

Förmodligen från norge, för det är väll dom som klubbar sälar? Eller är det islänningarna?

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-09-2009, 15:35
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (Huggorm @ 27-09-2009, 16:34) *
          Förmodligen från norge, för det är väll dom som klubbar sälar? Eller är det islänningarna?

Eskimåer tänkte jag på, finns det ignen firma som importerar från Grönland?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-09-2009, 15:41
          Länk hit: #156

Medlem

Undrar om det är tillåtet. Du får väl göra som Guillou åka till Grönland och fixa en. sick.gif Har för mig att det var bökigt att få ta med sig den hem.

Redigerat av *Stintan*: 27-09-2009, 15:44

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-09-2009, 15:47
          Länk hit: #157

Medlem

Men dom måste ju skjuta massa sälar där, tror inte en vanlig sälpäls kan vara så svår o få tag i?

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 27-09-2009, 15:54
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag skulle gärna ha en sälpäls om jag viste att sälarna var skjutna och inte klubbade.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 27-09-2009, 16:01
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (Ralf @ 27-09-2009, 16:31) *

Vad varmt och skönt det låter. Finns det nån jacka gjord av klubbade sälungar så blir jag extra glad.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 27-09-2009, 16:49
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Chamomille @ 27-09-2009, 17:01) *
          Vad varmt och skönt det låter. Finns det nån jacka gjord av klubbade sälungar så blir jag extra glad.

Jag med.

Gärna med lite inslag av päls från flådda vargungar runt kanter och sånt.
          Ska vara riktigt varmt och skönt att gå omkring i.
          Resten kan man fodra sina stövlar med, så pälsen sticker upp över kanten så där snyggt.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon