Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 7 8 9 10 11 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om det är dags att köpa vinterkläder, tänk på att köpa pälsfritt
          Gunilla T
          Inlägg 27-09-2009, 17:16
          Länk hit: #161

Gäster

Så ledsen jag blir av att läsa sånthär...dendär lilla sälkuten som ligger där på isen och bara får ta emot klubban..så ont det måste göra och vilken hjälplöshet och skräck innan döden kommer.

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-09-2009, 17:43
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gunilla T @ 27-09-2009, 18:16) *
          Så ledsen jag blir av att läsa sånthär...dendär lilla sälkuten som ligger där på isen och bara får ta emot klubban..så ont det måste göra och vilken hjälplöshet och skräck innan döden kommer.

Jag vill ha en pälsjacka från en vuxen säl. Färre sömmar i en sådan.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-09-2009, 18:10
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Gunilla T @ 27-09-2009, 18:16) *

Försök att ignorera sådana inlägg - det gör iaf jag trostar.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-09-2009, 18:24
          Länk hit: #164

Gäster

CITAT (ängsvädd @ 27-09-2009, 19:10) *
          Försök att ignorera sådana inlägg - det gör iaf jag trostar.gif

Ja, du har så rätt kompiskram.gif men skulle jag möta en vuxen person i sälpäls så skulle jag nog dra ett antal slutsatser om hur det är fatt egentligen, oavsett synliga sömmar, eftersom jag tycker att en sälpäls endast klär en säl.

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-09-2009, 18:26
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gunilla T @ 27-09-2009, 19:24) *
          Ja, du har så rätt kompiskram.gif men skulle jag möta en vuxen person i sälpäls så skulle jag nog dra ett antal slutsatser om hur det är fatt egentligen, oavsett synliga sömmar, eftersom jag tycker att en sälpäls endast klär en säl.

men Eskimåerna då som jagar säl för att ha något att äta, vad ska dom göra med pälsen??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Nauti
          Inlägg 27-09-2009, 18:29
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Ralf @ 27-09-2009, 19:26) *
          men Eskimåerna då som jagar säl för att ha något att äta, vad ska dom göra med pälsen??
          Lägg ner i stället. Du behöver inte dra ner tråden till dagisnivå för att provocera.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-09-2009, 18:40
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gunilla T @ 27-09-2009, 19:24) *

Inte för att jag skulle vilja ha en sälskinnspäls men jag blir lite kluven när det gäller detta. Hur ska man ställa sig när det bedrivs skyddsjakt och beståndet måste hållas nere?
          Och inuiterna äter ju sälkött sedan urminnes tider och gör kläder av skinnen. Samerna käkar renkött och använder skinnen. Ska vi inte ha några urbefolkningar kvar? Eller ska vi bara tillåta dom när dom lever på andra sidan jordklotet i någon djungel där dom äter apor och andra i deras ögon animaliska läckerheter. Knepigt detta faktiskt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-09-2009, 18:44
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (Chamomille @ 27-09-2009, 17:01) *
          Vad varmt och skönt det låter. Finns det nån jacka gjord av klubbade sälungar så blir jag extra glad.

CITAT (pejori @ 27-09-2009, 17:49) *
          Jag med.

Gärna med lite inslag av päls från flådda vargungar runt kanter och sånt.
          Ska vara riktigt varmt och skönt att gå omkring i.
          Resten kan man fodra sina stövlar med, så pälsen sticker upp över kanten så där snyggt.

thumbdown.gif
          dagisnivå var det - nej lägre.

Redigerat av ängsvädd: 27-09-2009, 18:45

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-09-2009, 18:45
          Länk hit: #169

Gäster

Ja, inte vet jag, Ralph tillhör kanske urbefolkningen och bär flytväst för att kamouflera sitt ursprung?...man kan ju aldrig veta här i livet.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-09-2009, 18:48
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 27-09-2009, 19:45) *
          Ja, inte vet jag, Ralph tillhör kanske urbefolkningen och bär flytväst för att kamouflera sitt ursprung?...man kan ju aldrig veta här i livet.

Han får väl flytta till Grönland antagligen för att få sin eftertraktade sälpäls.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 27-09-2009, 20:25
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (ängsvädd @ 27-09-2009, 19:44) *
          thumbdown.gif
          dagisnivå var det - nej lägre.

Antingen har ni du inte läst tidigare inlägg, eller så fattar du inte ironin.
          Välj själv. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 28-09-2009, 05:53
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Lite löjligt att jämföra urbefolkningar och deras livstil och nödvändigheter i jämförelse med den "moderna" människan.
          Päls slutade vi med som en nödvändighet för bra länge sen. NU är det bara en dum fåfänga.
          Jag har varit på grönland och inte ens grönlänningarna jag träffade gick klädda i päls.

Redigerat av Orkidétjuven: 28-09-2009, 06:15

Citera
          Chamomille
          Inlägg 28-09-2009, 06:00
          Länk hit: #173

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (pejori @ 27-09-2009, 21:25) *
          Antingen har ni du inte läst tidigare inlägg, eller så fattar du inte ironin.
          Välj själv. dunno.gif

tummenupp.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          aanderss
          Inlägg 28-09-2009, 09:04
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

köper aldrig päls

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-09-2009, 09:51
          Länk hit: #175

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Orkidétjuven @ 28-09-2009, 06:53) *
          Lite löjligt att jämföra urbefolkningar och deras livstil och nödvändigheter i jämförelse med den "moderna" människan.
          Päls slutade vi med som en nödvändighet för bra länge sen. NU är det bara en dum fåfänga.
          Jag har varit på grönland och inte ens grönlänningarna jag träffade gick klädda i päls.

Vill man göra det enkelt för sig så svarar man som du att det är löjligt, men jag tycker att det är en intressant och relevant fråga. Varför är det OK att använda restprodukter från vissa djur men inte andra? I Sverige bedrivs skyddsjakt på säl och kvoten för 2009 är 230st. Varför inte använda skinnen om det går? Alla samer är inte renskötare eller går klädda i renskinn precis som att alla grönlänningar, av vilka många men inte alla är inuiter, inte är säljägare och går klädda i sälskinn. Inuiter finns dessutom inte bara på Grönland.

Om det nu finns ett överskott av dessa restprodukter varför är det då så fel att den "moderna" människan får ta del av överskottet?

Observera att detta är inget ställningstagande från min sida utan en fråga väl så värd att diskutera.

Min fråga har inget att göra med att döda djur enbart för pälsens/skinnets skull vilket jag för övrigt är starkt emot.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          caprifol
          Inlägg 28-09-2009, 10:03
          Länk hit: #176

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Bra inlägg från Stintan tycker jag och återkommer till fårpälsen. Om man nu inte är helt emot all uppfödning av djur till annat än sällskap är det väl OK att ta vara på ullen - förutsatt att fåren behandlas juste?!
          Beträffande den raljerande inställningen til övre medelålderskärringar i päls (jodå jag förstår både ironi och skämt..) vill jag bara vidarebefordra iakttagelser från åtminstone Stockholm City. Utan att ha gjort någon seriös undersökning vågar jag nog påstå att skinn i olika former och kvalitéer nu oftast sitter på rätt unga tjejer. Höstens "Pretty Woman-stövlar" har inte alltid så detaljerad märkning - och mycket skinn går det åt till dessa lårhöga skapelser...

Citera
          pejori
          Inlägg 28-09-2009, 10:16
          Länk hit: #177

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (caprifol @ 28-09-2009, 11:03) *
          Bra inlägg från Stintan tycker jag och återkommer till fårpälsen. Om man nu inte är helt emot all uppfödning av djur till annat än sällskap är det väl OK att ta vara på ullen - förutsatt att fåren behandlas juste?!
          Beträffande den raljerande inställningen til övre medelålderskärringar i päls (jodå jag förstår både ironi och skämt..) vill jag bara vidarebefordra iakttagelser från åtminstone Stockholm City. Utan att ha gjort någon seriös undersökning vågar jag nog påstå att skinn i olika former och kvalitéer nu oftast sitter på rätt unga tjejer. Höstens "Pretty Woman-stövlar" har inte alltid så detaljerad märkning - och mycket skinn går det åt till dessa lårhöga skapelser...

Svårigheterna är väl att få inblick i, hur djuren behandlas.
          Som sagt, idioter och sadister finns överallt.

Är det inte mycket fuskpäls dom har?
          (Bara en stilla undran) dunno.gif
          Tycker väl också se en trend, att pälsanvändandet är på väg tillbaka. yes.gif

Men håller med stintan också där.
          Nämligen var ska man dra gränsen för användningen av restprodukterna? unsure.gif
          Ull är väl igentligen inte något problen utan med päls/skinnandvändandet. g.gif

Personligen vill jag inte ha päls eller pälsdetaljer, då det ger mej klåda. yes.gif
          Men , är det inte ok. att använda dessa produkter, så är ju skinnsoffor inte heller ok. g.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 28-09-2009, 10:28
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (caprifol @ 28-09-2009, 11:03) *

om jag inte har missat något så finns det väl ingen i denna tråd som är emot att man använder skinn/fjädrar från djur som äts upp?
          förutsatt att djuren inte på något sätt lidit under sin levnad förståss.
          att föda upp får och vara tvungen att skära rumpan av dem utan bedövning för att folk vill stassa med mjuka ullkläder - då kan man dra så långt åt h-vete vägen räcker!
          iaf i min värld.
          om människor helt bojkottade ull från merinofåren i australien skulle dessa fårbönder få tänka/göra om och göra rätt, vi konsumenter har ALL makt!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          caprifol
          Inlägg 28-09-2009, 10:28
          Länk hit: #179

Medlem

När det gäller päls är det säkert numera fuskpäls i de allra flesta fall. Jag tänkte på läder i alla olika former - främst kläder, skor, accessoarer. Förutom att garvning kan vara en riktig miljöbov vet vi väl inte så mycket om hur DE djuren behandlats - och de flesta av oss har väl såväl skinnskor som handskar.

Citera
          caprifol
          Inlägg 28-09-2009, 10:56
          Länk hit: #180

Medlem

CITAT (herkules @ 28-09-2009, 10:28) *
          om jag inte har missat något så finns det väl ingen i denna tråd som är emot att man använder skinn/fjädrar från djur som äts upp?
          förutsatt att djuren inte på något sätt lidit under sin levnad förståss.
          att föda upp får och vara tvungen att skära rumpan av dem utan bedövning för att folk vill stassa med mjuka ullkläder - då kan man dra så långt åt h-vete vägen räcker!
          iaf i min värld.
          om människor helt bojkottade ull från merinofåren i australien skulle dessa fårbönder få tänka/göra om och göra rätt, vi konsumenter har ALL makt!

OK - så är det kanske - att ingen protesterat mot att man använder skinn/fjädrar från djur som äts upp. I mitt första inlägg ville jag bara nyansera bilden lite eftersom det förekom blankt nej till merinoull, dunjackor etc. Merinoull finns alltså tillgänglig från får som inte utsatts för mulesing - och ska vi bojkotta all merinoull från Australien enligt dig? Då har ju de farmare som lämnat mulesingmetoden för andra (mer tidskrävande och dyrare) metoder ingen credit?

Citera

11 sidor V  « < 7 8 9 10 11 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 07:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon