CITAT (caprifol @ 28-09-2009, 11:56)

OK - så är det kanske - att ingen protesterat mot att man använder skinn/fjädrar från djur som äts upp. I mitt första inlägg ville jag bara nyansera bilden lite eftersom det förekom blankt nej till merinoull, dunjackor etc. Merinoull finns alltså tillgänglig från får som inte utsatts för mulesing - och ska vi bojkotta all merinoull från Australien enligt dig? Då har ju de farmare som lämnat mulesingmetoden för andra (mer tidskrävande och dyrare) metoder ingen credit?
nejje så menade jag inte. så klart att de fårfarmare som
inte skär sönder sina får ska få sälja sin ull, det måste ju gå att märkas upp på ngt sätt.
CITAT (*Stintan* @ 28-09-2009, 12:51)

Jo TS är emot. Dessutom blev det ju ett fasligt liv då Ralf önskade sig en sälskinnspäls. Om man vet att pälsen kommer från jakt av föda varför är det då inte tillåtet med en päls? Även om ingen säger sig vara emot att använda skinn/fjädrar från djur som äts upp så är man ju det ändå. Det är ju inkonsekvent och dubbelmoral. Efter att fjäderplockning från levande djur drogs fram i ljuset kan ingen köpa duntäcke längre utan att det blir ramaskri även om man vet att dunet inte kommer från levandeplockade fåglar. Man associaserar produkten till klubbade kutar eller levandeplockade fåglar alltså ska all sälpäls och alla duntäcken bort. Sen är det plötsligt ok att använda restprodukter från djur som äts upp. Jag får inte resonemanget att gå ihop.
jag får ihop det. om djur föds upp för mat, de sköts efter konstens alla regler, får all den omvårdnad de ska ha så ser jag inget fel i att ta vara på päls/fjädrar. var är dubbelmoralen?
om andra blandar ihop päron med grönkål får stå för dem.
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 17:56)

/.../
Jag själv skulle aldrig få för mig att köpa kläder som innehåller någonting med animaliskt ursprung eller liknar det. Vad gäller läder så är det ju en restprodukt, vilket gör att det inte är lika hemskt även om jag tycker att det är väldigt negativt att stödja kött- och animalieindustrin på det viset. Men det har inte så mycket med saken att göra.
/..../
ts skriver även så här (min fetning av texten)