Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om det är dags att köpa vinterkläder, tänk på att köpa pälsfritt
          Biggan_
          Inlägg 24-09-2009, 15:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Motti @ 24-09-2009, 16:55) *
          Gubben ska snart ut och jaga älg !ska säga till honom att han ger akt på att inte älgen har käpp och glasögon whistling.gif

giggle.gif rotfl.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 24-09-2009, 16:05
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Eller puder och läppstift med för den delen flirting.gif fast det är väl inga tanter som plockar lingon i päls fast man vet aldrig wacko.gif Älgakt är inte att leka med inte när gubbarnas adrenalin går i topp läste att en del skjuter på allt som rör sig unsure.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 24-09-2009, 16:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 16:57) *
          Det är ju som sagt ovanligt med helpäls, det ser jag nästan aldrig. Men hur ofta ser man inte pälskragar eller tjejer som har stövlar med pälskant? Det är tyvärr väldigt vanligt sad.gif

Nåja, men du får tänka på att syntetpälstillverkarna har blivit ruggigt duktiga på att ta fram material som ser naturtroget ut och även om man kan önska att djurpäls helt går ur tiden när det gäller mode så kan man knappast hata dem för att de köper stövlar med syntetpäls på kanten - om man nu inte ska hata dem för att de har skinn i stövlarna.

Citera
          Nauti
          Inlägg 24-09-2009, 16:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Grå @ 24-09-2009, 17:28) *
          Nåja, men du får tänka på att syntetpälstillverkarna har blivit ruggigt duktiga på att ta fram material som ser naturtroget ut och även om man kan önska att djurpäls helt går ur tiden när det gäller mode så kan man knappast hata dem för att de köper stövlar med syntetpäls på kanten - om man nu inte ska hata dem för att de har skinn i stövlarna.
          Det viktigaste är ju att de inte köper vanlig päls. Bäst av allt vore ju om de inte använde någonting över huvud taget som ser ut som päls.

Jag själv skulle aldrig få för mig att köpa kläder som innehåller någonting med animaliskt ursprung eller liknar det. Vad gäller läder så är det ju en restprodukt, vilket gör att det inte är lika hemskt även om jag tycker att det är väldigt negativt att stödja kött- och animalieindustrin på det viset. Men det har inte så mycket med saken att göra.

Vad gäller päls så är det ju helt sjukt och bisarrt att de skall födas upp och dö för att någon skall bära dem som kläder. Det är ju även totalt onödigt och någonting sådant borde inte ens existera i dagens så kallade civiliserade samhälle.

Redigerat av Nauti: 24-09-2009, 16:57

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-09-2009, 17:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag tar gärna på mig en varm angoratröja på vintern, (det vore ju djurplågeri om man nu inte klippte angorakaninerna var sjätte vecka.)
          Ett par rejäla raggsockar i ullgarn kompletterar jag med (Vore djurplågeri att inte klippa dessa djuren heller) Sockarna drar ju inte så mycke garn, så ett par lovikavantar får det nog följa efter. wink.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-09-2009, 17:13
          Länk hit: #26

Gäster

Bra tråd Nauti - vi behöver nog påminnas ibland och vara uppmärksamma på vad vi köper.

När min mamma dog fanns en päls som min pappa en gång köpte. Chinchilla var det tror jag och min mamma var väldigt stolt över sin päls. Av någon konstig? anledning tog jag med denhär pälsen hem och den hängde där i garderoben och skräpade.

En vinter när det var gräsligt kallt hittade en hemlös katt hem till oss - en underbart gul/röd färgad hankatt som jag döpte till till Leo. Hade redan tre katter och de accepterade inte Leo - han sov på logen i ladugården. Han klättrade varje natt uppför en stege! och sov på den gamla höskullen. Jag gav honom mat och vatten och tog honom till veterinären för kastrering. Vid jultiden blev det rejält kallt och jag tänkte på Leo där i mörkret och kylan i ladugården och så kom jag ihåg pälsen..jag klättrade upp för Leos stege och satte pälsen där som han fick sova i.

Hittade ett bra hem till honom så småningom, tyvärr blev han överkörd i fjol våras till stor sorg för mig och de som tagit hand om honom men pälsen kom till användning iaf.

Citera
          pejori
          Inlägg 24-09-2009, 17:15
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 24-09-2009, 17:05) *
          Eller puder och läppstift med för den delen flirting.gif fast det är väl inga tanter som plockar lingon i päls fast man vet aldrig wacko.gif Älgakt är inte att leka med inte när gubbarnas adrenalin går i topp läste att en del skjuter på allt som rör sig unsure.gif

Till lingon tar dom nog inte på sig full mundering inte, men kantareller kräver utstyrsel av kvalité, så en brun röv i vädret, är inte alltid en älg. giggle.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Grå
          Inlägg 24-09-2009, 17:18
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (pejori @ 24-09-2009, 18:15) *
          en brun röv i vädret, är inte alltid en älg. giggle.gif

a0a.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-09-2009, 17:19
          Länk hit: #29

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

När slutade man använda ekorrpäls? Jag har hör historier om folk som levde på att jaga ekorre för att sälja skinnen, så det har förekommit även om jag aldrig sett något plagg i verkligheten

Citera
          andersen
          Inlägg 24-09-2009, 17:32
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 24-09-2009, 18:19) *
          När slutade man använda ekorrpäls? Jag har hör historier om folk som levde på att jaga ekorre för att sälja skinnen, så det har förekommit även om jag aldrig sett något plagg i verkligheten

Inte har man slutat att använda ekorrpäls, det används till Kamelhårsborstar.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-09-2009, 17:36
          Länk hit: #31

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (andersen @ 24-09-2009, 18:32) *
          Inte har man slutat att använda ekorrpäls, det används till Kamelhårsborstar.

Ja det borde man ju ha kunnat räkna ut på namnet rolleyes.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-09-2009, 17:42
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Grå @ 24-09-2009, 16:42) *
          En av de arbetsplatser jag är på ibland förekommer det ibland en och annan "pälskärring" - alltså kvinnor i övre medelåldern tillika hierarkin som flaxar omkring med sina bruna sjok.

Hur det än är så finns det bra syntetiska och praktiska alternativ för att hålla värmen och fula kärringar blir inte snyggare av att klä ut sig till döda djur.
          Speciellt i dessa äljaktstider borde de vara än mer försiktiga...

Säger då jag som gärna drar på mig både fårskinnstofflor och vantar... blush.gif *insikt*

rotfl.gif tummenupp.gif Ja det är ju sååå skönt med fårskinnstofflor. Jag tycker faktiskt det är ok att använda fårskinn. Skulle väldigt gärna vilja ha en stor fårskinnsväst.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 24-09-2009, 18:56
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (MariaS @ 24-09-2009, 18:11) *
          Jag tar gärna på mig en varm angoratröja på vintern, (det vore ju djurplågeri om man nu inte klippte angorakaninerna var sjätte vecka.)
          Ett par rejäla raggsockar i ullgarn kompletterar jag med (Vore djurplågeri att inte klippa dessa djuren heller) Sockarna drar ju inte så mycke garn, så ett par lovikavantar får det nog följa efter. wink.gif
          Som jag ser det är det djurplågeri hur man än gör. Djur skall inte leva för att tjäna oss och när det sker storskaligt så är det djuren som blir lidande även om de måste klippas för sitt eget bästa. Visst skulle det kunna skötas på ett bra sätt men så ser det väldigt sällan ut. Det har skrivits en hel del om bristfällig djurhållning angående får och ullproduktion.

Är angorakaniner från ett kallare klimat eller är de framavlade av människan?

Redigerat av Nauti: 24-09-2009, 18:57

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Grå
          Inlägg 24-09-2009, 19:10
          Länk hit: #34

Medlem

Henriks får har det väldans bra, men jag kan inte låta bli att tycka synd om dem när det plötsligt blir kalla nätter och de är precis nyklippta för dagen. En morgon funderade jag på att gå upp och hämta Alfons grön/orange stickade hundtröja och sätta på ett av dem. Hade sett rätt roligt ut smile.gif

Citera
          henriks
          Inlägg 24-09-2009, 20:02
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Grå @ 24-09-2009, 20:10) *
          Henriks får har det väldans bra, men jag kan inte låta bli att tycka synd om dem när det plötsligt blir kalla nätter och de är precis nyklippta för dagen. En morgon funderade jag på att gå upp och hämta Alfons grön/orange stickade hundtröja och sätta på ett av dem. Hade sett rätt roligt ut smile.gif

hm.... ja, det hade sett ut det! yahoo.gif

Fast eftersom alfons bara har en tröja att låna ut så kanske de ankdra fåren hade blivit avundsjuka? Vi får nog genast börja sticka fler!

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 24-09-2009, 20:28
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (henriks @ 24-09-2009, 21:02) *
          hm.... ja, det hade sett ut det! yahoo.gif

Fast eftersom alfons bara har en tröja att låna ut så kanske de ankdra fåren hade blivit avundsjuka? Vi får nog genast börja sticka fler!

giggle.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Meriona
          Inlägg 24-09-2009, 20:30
          Länk hit: #37

Gäster

Måste köpa vinterjacka i år. Blir en utan dun och päls, såklart. Jag hade en svindyr HH-dunkappa som jag slängde när det där med dunplågeriet uppdagades, jag mådde så jäkla illa av att se den i garderoben. sick.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-09-2009, 20:45
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 15:52) *
          Det börjar bli kyligt ute och det är säkert många som funderat på att köpa nya vinterkläder. Så jag tänkte att det kunde vara bra att starta en sådan här tråd.

De flesta ogillar det faktum att icke-domesticerade djur skall leva ett onaturligt liv i en trång bur och slutligen dö för att deras skinn skall bäras som kläder(66% vill förbjuda pälsnäringen i Sverige). Det finns ju ingen som har något behov av att bära päls. 1 500 000 minkar och 2 000 chinchillor dör årligen inom pälsindustrin.

Djurpäls är fortfarande ganska vanligt i form av dekaler på olika jackor och liknande men det är inte alla som tänker på det när de handlar kläder. Syftet med den här tråden är att få er att tänka på det när ni skall handla kläder.

Här är några relaterade länkar också:

Har en lista över pälsfria företag i Sverige
          Information om päls

Mina vinterkläder är bara ull! Förutom Goretexvindställena som jag har utanpå.. wub.gif
          Jag vet inte om man kan kalla det för "pälsfritt" men jag älskar ull! På längden och på tvären! flirting.gif
          Använder även ull mitt i sommaren då det svalkar mot värmen. INGEN kan någonsin ta ifrån mig dessa underbara klädesplagg!

När jag växte upp hade mamma och pappa 8 tackor. Alltid! Baggen kom såklart på besök varje höst! Pälsen klipptes på tackorna och användes till allt möjligt. Därav min "frälsthet". Ull är bara helt underbart!
          (Kalla mig gärna "Ulla"... laugh.gif )
          smiley_small_hug.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 24-09-2009, 20:52
          Länk hit: #39

Gäster

Önskar så att jag kunde ha yllekläder, men jag kliar ihjäl mig, det hjälper inte att det är lammull till 15%, det räcker för att jag ska vara illröd och klådig. Men det är både vackert och funktionellt! wub.gif

Redigerat av Meriona: 24-09-2009, 20:52

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-09-2009, 21:03
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Meriona @ 24-09-2009, 21:52) *
          Önskar så att jag kunde ha yllekläder, men jag kliar ihjäl mig, det hjälper inte att det är lammull till 15%, det räcker för att jag ska vara illröd och klådig. Men det är både vackert och funktionellt! wub.gif

Kära vän!
          Jag måste få be dig om att gå in på janus.no Lammull är ingenting mot merinoullen!!!
          (Merinoullen är 20-30 cm lång och är ung som oxfilén. Mör!)
          Därifrån beställer jag NÄSTAN alla mina kläder sedan många många år tillbaka. DE kliar INTE!!!!!! Inte ens för bebisarna i stl 60-70 cl.
          Jag har varit så superkänslig tidigare, men inte mot dessa kläder. Samt att man kan tvätta merinoullen från Janus i 60 graders värme utan att de krymper. Bara DET är fantastiskt!

När vi hade fel på tvättmaskinen för många många år sedan så fungerade inte termostaten på tvättmaskinen, utan den kokade allt... crying.gif men januskläderna behöll sin form och storlek... gång efter gång...

Citera

11 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 19:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon