| |
|
  |
Om det är dags att köpa vinterkläder, tänk på att köpa pälsfritt |
|
|
|
|
25-09-2009, 10:47
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-09-2009, 09:48)  Nää, Jag upprörs inte... Jag var rädd för att någon av er skulle bli upprörd  för att jag använder merinoull efter att Herkules bifogade länkarna där det stog om mulesing i Australien... Jag kanske uttryckte mig tokigt.. Ber om ursäkt i så fall.  jag blev inte heller upprörd. har själv undvikit merinoull efter det som utspelat sig i australien och trodde faktiskt att de lagt ner de där dumheterna med att skära rumpan av fåren. blev mest bara ledsen och besviken. alltså inte på dig utan på de som skiter i djuren och bara tänker på pengar. personligen tycker jag att man ska ta ställning dvs inte använda något som kan komma från djur som plågats genom livet bara för att släppa ifrån sig päls/fjädrar/vad det nu än är. CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 09:50)  Klart att det spelar roll vad jag tycker och skriver. Jag är då nöjd med hur den här tråden utvecklades. Om det inte spelar någon roll vad jag skriver har jag ju ingen anledning till att vara kvar på forumet och det vill jag ju vara :/ nej, det spelar ingen roll vad du skriver, du har alltid fel. tycker vissa här inne
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 10:57
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-09-2009, 09:48)  Nää, Jag upprörs inte... Jag var rädd för att någon av er skulle bli upprörd  för att jag använder merinoull efter att Herkules bifogade länkarna där det stog om mulesing i Australien... Jag kanske uttryckte mig tokigt.. Ber om ursäkt i så fall.  A...Nu är jag med... Tycker inte det är fel att använda ull varken merinoull eller lammull. Det är ju en produkt som klipps av, inte slits av djuret levande. CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 09:56)  Är det mindre illa om någon utför djurplågeriet åt en? För det är ju som bekant konsumenterna som bestämmer om det sker eller inte. Ja det är det tydligen, eftersom du använder läder.
Obs missade det med rumpan, men tycker fortfarande det är upp till var och en vad den vill ha på sig. Det skulle se lustigt ut, om alla svenskar började gå nakna, då det inte finns material till kläder kvar, när alla djur skonats. Tål men sedan inte konstmaterial, eller vill värna om naturen, blir det inte mycket kvar.
Redigerat av pejori: 25-09-2009, 11:01
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Lite OT kanske men varför är det bara ungdomar som protesterar så här? Mot djurförsök tex, och släpper ut minkar och andra djur... Vart tar protestanterna vägen efter 40+? Efter 30+? Dör dom bara ut? Eller ändrar dom uppfattning? Vad händer med dom?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 11:20
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 25-09-2009, 12:07)  Lite OT kanske men varför är det bara ungdomar som protesterar så här? Mot djurförsök tex, och släpper ut minkar och andra djur... Vart tar protestanterna vägen efter 40+? Efter 30+? Dör dom bara ut? Eller ändrar dom uppfattning? Vad händer med dom? Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
25-09-2009, 11:33
|
Gäster

|
Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 12:20)  Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter. Förhoppningsvis.  Och så har dom nog börjat använda sitt sunda förnuft. För mig får folk ha på sig vad dom vill bara dom inte rantar runt nakna och det tänker jag själv också fortsätta med.  Fattar inte varför folk skulle ha synpunkter på det
Redigerat av *Stintan*: 25-09-2009, 11:38
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 12:33)  Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen. Låter vettigt.... Absolut.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 12:35)  Förhoppningsvis.  Och så har dom nog börjat använda sitt sunda förnuft. För mig får folk ha på sig vad dom vill bara dom inte rantar runt nakna och det tänker jag själv också fortsätta med.  Fattar inte varför folk skulle ha synpunkter på det  Inte ranta runt naken väl........eller  CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 12:33)  Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 12:31
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 11:57)  Ja det är det tydligen, eftersom du använder [b]läder. Det skulle se lustigt ut, om alla svenskar började gå nakna, då det inte finns material till kläder kvar, när alla djur skonats. Tål men sedan inte konstmaterial, eller vill värna om naturen, blir det inte mycket kvar. Du hugger i luften. Nauti har aldrig skrivit i denna tråden att han eller hon använder läder. Däremot att det är mindre illa att ta tillvara på läder från övrig köttproduktion. Sluta döma folks text efter vilket nick de har. Eftersom människan är ett rovdjur och gärna vill använda sig av vad naturen ger, både när det gäller växt och djurlivet så gör det heller ingenting om människan använder den högt utvecklade hjärnan den har begåvats med till att göra så lite skada som möjligt och bara tar det den behöver, varken mer eller mindre. Om man inte kan klara sig utan merinoull kanske fåren borde avlas i länder där ohyran inte trivs och förbjudas i Australien? Vad gäller Merionas och Sussies dialog så tolkar jag det som att "hoppsan! Nu trampade jag en kompis på tårna, så nu vänder jag genast kappan efter vinden och tycker att allt är ok och slätar över det med att det åtminstone inte är kompisen som utför det! Phu!" Jag tycker mycket om både Meriona och Sussie, men om det finns dubbelmoral i någon text i denna tråd så finns den där.
Redigerat av Grå: 25-09-2009, 12:32
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 12:48
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Berith @ 25-09-2009, 12:07)  Lite OT kanske men varför är det bara ungdomar som protesterar så här? Mot djurförsök tex, och släpper ut minkar och andra djur... Vart tar protestanterna vägen efter 40+? Efter 30+? Dör dom bara ut? Eller ändrar dom uppfattning? Vad händer med dom? Till slut blir dom tvungna att klippa sig och skaffa ett jobb, och sedan mognar dom till och har inte tid och ork att bråka längre
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 13:12
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 25-09-2009, 13:24)  Inte ranta runt naken väl........eller  Förstog jag väl att någon skulle säga
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
25-09-2009, 14:17
|
Gäster

|
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 13:31)  Vad gäller Merionas och Sussies dialog så tolkar jag det som att "hoppsan! Nu trampade jag en kompis på tårna, så nu vänder jag genast kappan efter vinden och tycker att allt är ok och slätar över det med att det åtminstone inte är kompisen som utför det! Phu!" Jag tycker mycket om både Meriona och Sussie, men om det finns dubbelmoral i någon text i denna tråd så finns den där. Då har du nog missförstått Grå. Jag känner inte Sussie bättre än jag känner dig, så kompissnacket kan du skippa. Sen tycker jag bra om de flesta här på forumet, även dig, men jag kallar er inte kompis förrän jag haft kontinuerlig kontakt via mail, PM, telefon eller träff IRL. Och min inställning har varit likadan hela tiden. JAG vill inte köpa skiten, men jag låter det vara upp till var och en att göra som han eller hon vill, det ligger inte i mitt intresse att frälsa världen.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 14:56
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 15:17)  det ligger inte i mitt intresse att frälsa världen. Det kanske ligger i ditt intresse att skydda utsatta djur?
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 15:11
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 15:56)  Det kanske ligger i ditt intresse att skydda utsatta djur? Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren
Redigerat av *Stintan*: 25-09-2009, 15:13
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 15:15
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 12:20)  Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter. vad är det för fel på kläder gjorda av hampa? jag är 50+ och kommer ALDRIG sluta protestera mot djurförsök eller annat svineri med djur!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 15:16
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 12:33)  Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen. Visst är ju så. Man kommer inte så långt med att gapa, skrika och sabotera. Betydligt längre kommer man med en saklig väl underbyggd dialog Det är väl det dom inser med tiden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 15:23
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 25-09-2009, 16:15)  vad är det för fel på kläder gjorda av hampa? jag är 50+ och kommer ALDRIG sluta protestera mot djurförsök eller annat svineri med djur! Nädå, inte jag heller. Men samtidigt är jag realist. Kläder av hampa??? låter jättebra. Finns det att köpa på HM? Vänder mej också mot djurplågeri, speciellt det som förekommer i "underhållningssyfte".( Fångarna på fortet, kändisdjungeln ) osv. Måste vara otroligt jobbigt och stressande för djuren. Problemet är inte att djur föds upp för sin ull eller dun, problemet är att inte alla inser att djur har känslor. Sadister finns alltid och så lär det förbli. Vi vanliga dödliga kan inte rädda alla, men vi kan göra så gott vi kan och protestera. Men att sluta med allt som hör djurriket till, är nog en bra men omöjlig utopi. Vi kan bara göra vårt bästa. CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 16:11)  Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren  Precis, det är inte alltid den som gapar högst, som gör mest nytta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 15:34
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 16:11)  Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren  Nej men folk har så jäkla svårt för att ta ställning till saker nu för tiden. Allt ska vara tillåtet och det är upp till var och en hur man vill välja att göra. Det har aldrig varit och kommer aldrig att vara upp till var och en huruvida djur, oavsett det är valpar eller får, ska flås levande. Det ligger, precis som Nauti skriver, i konsumenternas händer att se till att det inte förekommer. Måste man banka in det i huvudet på folk, ja då får det bli så.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 15:35
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 16:23)  Nädå, inte jag heller. Men samtidigt är jag realist. Kläder av hampa??? låter jättebra. Finns det att köpa på HM? Vänder mej också mot djurplågeri, speciellt det som förekommer i "underhållningssyfte".( Fångarna på fortet, kändisdjungeln ) osv. Måste vara otroligt jobbigt och stressande för djuren. Problemet är inte att djur föds upp för sin ull eller dun, problemet är att inte alla inser att djur har känslor. Sadister finns alltid och så lär det förbli. Vi vanliga dödliga kan inte rädda alla, men vi kan göra så gott vi kan och protestera. Men att sluta med allt som hör djurriket till, är nog en bra men omöjlig utopi. Vi kan bara göra vårt bästa. Precis, det är inte alltid den som gapar högst, som gör mest nytta.  har inte en aning om hampakläder finns på hm. jag tycker visst att problemet är att djur föds upp för sin päls/sina fjädrar, det behövs inte! vi kan ta deras päls/fjädrar när vi slaktat dem för att äta upp dem. inte heller behövs det försöksdjur, det går bra med människor. gapa behöver man inte göra men det går inte en pälsklädd människa förbi mig utan att jag frågar varför. jag skiter inte i vad andra människor har på sig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2009, 15:36
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Är det över huvud taget tillåtet att odla hampa? Edit: Det var ju exakt samma som cannabis, jag trodde det var en släkting
Redigerat av Huggorm: 25-09-2009, 15:38
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|