| |
|
  |
Frökedja 1,, nu startar den! |
|
|
|
|
04-10-2009, 18:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570

|
I morgon måndag postar jag till Peztis. Det är 24 sorter, la till några fler än jag tog. Två finns i dubbla uppsättningar.
Mycket nöje!!!!
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-10-2009, 21:09
|
Medlem
Antal inlägg: 138
Medlem nr: 25 258

|
äntligen funkade uppkopplingen. jag var nog först med att glömma adresslistan. bara några timmar efter att den dimpt ner i brevlådan. det lustiga var att jag en sista gång tog ut och kollade de fröer jag skulle skicka, så det inte blivit ngt fel. och så klart glömde..
nu går jag otåligt och kollar grodden (kunde verkligen inte hålla mig) i skafferiet, ovanför kylen. otålig och spänd av förväntan
|
|
|
|
|
|
|
|
04-10-2009, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (Peztis @ 03-10-2009, 21:52)  Nu har jag suttit och lagt en del fröer i små påsar - en lördagkväll!!!  När man håller på med fröer och odling tappar man tid och rum Om jag räknat rätt så är du nr tre... och jag är nr fyra. Då får jag sätt på ett kol och plocka ihop några påsar...  Så jag är bered... när kuvertet kommer till mig
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2009, 16:05
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Hej flickor! För enligt listan så är vi bara flickor! Japp, jag har alltså fått påsen idag! Himlans vad skoj! Jag har redan petat ut av de fröer jag ville ha - det bidde många små påsar här på mitt bord! Nu hinner jag ju tyvärr inte få påsen ivägsänd idag (de har redan tömt brevlådan) men du borde nog kunna vänta dig godispåsen på torsdag eller så! Men vad skoj det var att få sitta där och klura! Nu har ju jag inte lagt mina i små återförslutningsbara påsar men ni får pillra upp dem bäst ni kan dvs om ni inte vill ta en hel påse för jag la i flera påsar av samma sort så... Om det är något som passar, vill säga. Kan ju tillägga att min man är redan trött på alla dessa fröer!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2009, 22:02
|

Medlem

|
Ja just det; Hej Flickorna!
Jag tyckte det var jättespännande att googla på alla frönamnen, och försöka fantisera hur de skulle se ut just hos mig! Jag behöll påsarna i många dagar, för det var roligt att pyssla med alla fröna.
Ni ska inte skynda och posta dem samma eller följande dag, tycker jag, utan njuuut av de små påsarna länge!
Peztis; vad fiffigt att klistra på en plastpåse för adresslappen, bara att byta ut! På frimärkena kan man ju klistra någonting innan man sätter på nya, om man inte kan riva loss dem.
Jag ska vänta till våren med alla sådderna. Bara en sak måste jag kontrollera: Är någon sort en perenn som behöver kyla innan sådd??? Ska börja ta reda på det.
Ritva
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2009, 22:43
|

Medlem

|
Blomkronan.... Och en adress som för tankarna direkt till intresset!
Hörni, på vår lokalradio finns det en meteorolog som heter Lisa Frost! Jo det är sant. Hon är en av dem som läser väderprognoserna. Och när hon presenterar sig på slutet, kan man inte annat än le: ".... och jag heter Lisa Frost!"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2009, 08:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 08:40)  Vi kanske skulle ha en liknande tråd med överblivna köpefröer, inga garantier för kvalitet då de kanske inte är helt färska? Förra året fanns också fröbyte av köpefröer. Det var Margith som höll i den också! Nu vet jag inte om hon har tänkt det i år också ....hoppas det. Så här såg tråden ut: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;hl=frökedja
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2009, 08:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Jag var inne på att hoppa över fröbytet-köpesfröer i år, eftersom intresset inte var speciellt stort förra året. Men jag har några påsar att bidra med, så inte mig emot, nog kan vi göra om det i år igen Jag kan ju alltid skriva ett litet inlägg och kolla intresset.
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2009, 08:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (Margith @ 07-10-2009, 09:41)  Jag var inne på att hoppa över fröbytet-köpesfröer i år, eftersom intresset inte var speciellt stort förra året. Men jag har några påsar att bidra med, så inte mig emot, nog kan vi göra om det i år igen Jag kan ju alltid skriva ett litet inlägg och kolla intresset. Ja gör det...jag är intresserad! Hjälp.....jag har ju tänkt så mindre nästa år......tror inte det kommer att gå..
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2009, 08:56
|

Medlem

|
CITAT (Irene_L @ 07-10-2009, 09:43)  Hjälp.....jag har ju tänkt så mindre nästa år......tror inte det kommer att gå..  Ja, det gör vi ju alla, tror jag, men det blir bara mer o mer. Bara att inse. *** Senhöst-tankar: Nä nu ska jag ta en paus till våren o bara så en tiondel av förra årets. *** Tankar i maj: Hoppsan, nu blev det 150 % av fjolårets. Köpefrö-kedja låter intressant, men jag är rädd att jag har många påsar som är 5-10 år gamla eller äldre. Jag kan aldrig kasta något!!! Årtal är också svårt eller omöjligt att hitta på dem! Vad gör man då?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Eva 33c
|
07-10-2009, 18:28
|
Gäster

|
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 10:43)  RotRat: kollar grobarheten!
Lägg några (10 st kan vara lämpligt) frön emellan blött hushållspapper, sätt en påse runt så torkar det inte så fort. Oftast så står det ju på påsen hur lång tid det tar för dem att gro. Om sex av de 10 gror är grobarheten 60%... Sedan får det väl bestämmas hur hög grobarhet det bör vara för att få vara med i listan. Funkar jättebra, utom på de perenner/buskar som behöver en vinterperiod för att gro. Så om det inte gror behöver det alltså inte nödvändigtvis vara fel på fröerna.
|
|
|
|
|
|
|
Eva 33c
|
07-10-2009, 22:59
|
Gäster

|
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 22:11)  Sant... Men då brukar det väl stå på påsarna om de ska stratifieras. Långt ifrån alltid faktiskt... Ibland föreslås höstsådd/stratifiering lite slentrianmässigt för alla perenner. Och det är ju behändigt i praktiken, eftersom de som som inte behöver kallperiod ändå inte tar någon skada av det. Men just med tanke på grobarhetstest så räcker inte en sån anvisning. Men man kan ju testa fröerna, och sedan kolla upp de sorter som inte grott, om de s a s borde gjort det. Om man nu har såna mängder att man kan avvara några till test då... ( 17 månader känns ju lite häftigt)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|