Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har mitt äppelträd drabbats av?
          Bendtsen
          Inlägg 27-09-2009, 16:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 26 292

Ett av mina äppelträd verkar ha drabbats av någon sjukdom. Nu undrar jag om jag kan göra något för att rädda trädet eller om det är bättre att ta bort det för att undvika spridning till mina andra äppelträd.

Jag tror det är ett Åkerö och det är ca 15 år gammalt. Trädet står i växtzon 4 på lerjord.
          För ca 3 år sedan började vi se tecken på att trädet inte mådde bra. Trädet har många sårskador och torkade grenar samt få blad. Träden har beskurits ett fåtal gånger av en trädbeskärare från trakten.
          Bifogar också några bilder.

Bifogad fil  grenar.jpg ( 303.54k ) Antal nedladdningar: 174

Bifogad fil  hela.jpg ( 223.77k ) Antal nedladdningar: 121

Bifogad fil  skadan.jpg ( 315.68k ) Antal nedladdningar: 128

Citera
          KURT
          Inlägg 27-09-2009, 18:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är fruktträdskräfta, sök här så kommer du finna mera information. Åkerö tillhör tyvärr de sorter som drabbas mera ofta av det.

http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 27-09-2009, 20:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Lerjord + zon IV + Åkerö = kräfta, tyvärr....

Ta bort trädet en torr och varm dag så att kräftsporerna (kräfta är en svamp) inte sprids till de andra äppelträden.

Citera
          Bassam
          Inlägg 28-09-2009, 18:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Du kan ta bort svåra skadad o bränna sen du kan spreja träden på KUMULUS.

H:Bassam

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 28-09-2009, 21:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vissa äppelsorter får mycket kräfta men det tycks inte påverka produktionen alltför mycket. Elise är en sådan sort som oftast har kräfta men kan trots detta kan producera upp till 60 ton äpplen per hektar. Jag har en kompis som har ett träd som vi tror är Alice. Jag hjälpte till att plocka alla dessa äpplen och upptäckte då att trädet var hårt angripet av kräfta. Trots detta så växer och bär trädet bra. Frågan är om det hjälper särskilt mycket att ta bort ett träd då sjukdomen förekommer på många sorters lövträd.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          gladepetter
          Inlägg 30-09-2009, 07:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Jag har för mig att SLU i Alnarp börjat forska kring kräftan ordentligt. Vissa forskare anser att sjukdomen är epidermisk vilket innebär att hela trädet är smittat. Det är bara att leva med smittan men man kan försöka skydda friska träd. Sporerna finns ju i luften så det är ju svårt att skydda sig mot svampsporer. Vissa gifter ex Kumulus är väl mer lämpat för den kommersiella odlingen och inte för oss "vanliga". Det gäller att ha kunskaper om gifterna så att vi inte själva blir sjuka genom självgiftning. När väl sjukdomen drabbat ditt träd så finns än inga medel som är effektiva, än....och ditt träd har ju haft kräfta länge av döma av bilderna.

Redigerat av gladepetter: 30-09-2009, 07:05

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-09-2009, 15:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (gladepetter @ 30-09-2009, 08:04) *
          Jag har för mig att SLU i Alnarp börjat forska kring kräftan ordentligt. Vissa forskare anser att sjukdomen är epidermisk vilket innebär att hela trädet är smittat. Det är bara att leva med smittan men man kan försöka skydda friska träd. Sporerna finns ju i luften så det är ju svårt att skydda sig mot svampsporer. Vissa gifter ex Kumulus är väl mer lämpat för den kommersiella odlingen och inte för oss "vanliga". Det gäller att ha kunskaper om gifterna så att vi inte själva blir sjuka genom självgiftning. När väl sjukdomen drabbat ditt träd så finns än inga medel som är effektiva, än....och ditt träd har ju haft kräfta länge av döma av bilderna.

Njae Kumulus är väl inte speciellt giftigt det är för oss vanliga dödliga och hittas i vanliga trädgårdsbutiken. Kumulus = svavel och är godkänt att användas i ekologiska odlingar. Svavel lär dock inte funka speciellt bra mot svampar som finns inuti trädet som exempelvis kräfta där skulle man behöva någon slags systemisk fungicid som transporteras inuti trädet men jag tror inte att vi har några såna fungicider överhuvudtaget i sverige så inte ens yrkesodlarna har mycket att sätta emot mot kräfta mer än att odla motståndskraftiga sorter (+de byter ju ut träden ganska ofta).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          KRT
          Inlägg 30-09-2009, 15:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Mina föräldrars körsbärsträd ser ut precis så i barken, men det har inte påverkat varken bladsättning eller fruktsättning - det är stort, lummigt och ger massor med frukt. Men barken och de stora skadorna och all kåda ser lite trist ut. Kan det ändå vara samma sak, någon slags svamp, trots trädets goda allmäntillstånd confused.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          gladepetter
          Inlägg 01-10-2009, 07:49
          Länk hit: #9

Medlem

Kumulus är ett klass tre gift och är ett gift som ofta skall avskiljas från mat mm. Den vanliga okunskapen om våra gifter är att vi inte tror att de är giftiga. Banverket kör/körde med Round Up och när jag jobbade vid verket så körde vi med gifter som då "inte var farliga" men de är förbjudna idag. Vi vet inte i förlängningen hur vi kan drabbas av gifterna. Vi vanliga har inte den bästa kunskapen för att hantera gifter. Reducera aldrig faran för gifter! Jag ser grannar använda sig av "ofarliga gifter" men sprutar ner skiten i våra vattendrag. Klass 3 varningen finns ju inte för inte, eller?

Redigerat av gladepetter: 01-10-2009, 07:56

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-10-2009, 08:58
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är bättre om man använder klass 3, medel än om man använder betydligt värre saker som man har hemma. Att skrämma upp folk från att använda klass 3 medel kan få fler att använda sånt som klorin och bensin (som hör till medel jag sett folk rekommendera som ogräsbekämpningsmedel på olika trädgårdsforum) + nikotin har man ansett för farligt så inga nikotinmedel är tillåtna att använda som bekämpningsmedel,, så det finns inga sådana medel godkända hos kemikalieinspektionen, det är dock inte ovanligt att se att folk rekommenderar att använda nikotin som bekämpningsmedel på div. forum (+ det är tillåtet att suga i sig eländet).

+Jag antar att du inte äter lök som är en ganska svavelrik grönsak ifall du inte vill ha svavel i kombination med mat.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          gladepetter
          Inlägg 01-10-2009, 09:23
          Länk hit: #11

Medlem

Jo men titta också på att Kumulus har lite andra beståndsdelar....jämföra med att äta lök? Hur tänker du nu? Om du äter svavel så är det helt ofarligt? Exponering av svavel kan ju ge eksem och svavel i lungorna? Det som jag vill ha sagt är att man måste ha stor respekt för klass 3 gifter och inte förringa det som du gör. Det är inte helt ofarligt. Eller har jag fel? Respekt är vad det handlar om, även om giftet idag är ofarligt. Sedan att andra människor nyttjar klorin mm innebär inte per automatik att det är bra att börja med klass 3 gifter.

Redigerat av gladepetter: 01-10-2009, 09:26

Citera
          KURT
          Inlägg 01-10-2009, 09:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Granulerat svavel (Kumulus) är ungefär lika giftigt som sand.

Citera
          gladepetter
          Inlägg 01-10-2009, 10:28
          Länk hit: #13

Medlem

Nu pratade vi om klass 3 giftet som går att köpa i våra butiker. Är det verkligen ofarligt som sand? Vad vet du om detta om 30 år? Respekt för klass 3 gifter, än en gång.

http://www.agro.basf.se/se/deploy/media/se.../Kumulus_DF.pdf

Redigerat av gladepetter: 01-10-2009, 10:29

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-07-2025, 09:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon