CITAT (gladepetter @ 30-09-2009, 08:04)

Jag har för mig att SLU i Alnarp börjat forska kring kräftan ordentligt. Vissa forskare anser att sjukdomen är epidermisk vilket innebär att hela trädet är smittat. Det är bara att leva med smittan men man kan försöka skydda friska träd. Sporerna finns ju i luften så det är ju svårt att skydda sig mot svampsporer. Vissa gifter ex Kumulus är väl mer lämpat för den kommersiella odlingen och inte för oss "vanliga". Det gäller att ha kunskaper om gifterna så att vi inte själva blir sjuka genom självgiftning. När väl sjukdomen drabbat ditt träd så finns än inga medel som är effektiva, än....och ditt träd har ju haft kräfta länge av döma av bilderna.
Njae Kumulus är väl inte speciellt giftigt det är för oss vanliga dödliga och hittas i vanliga trädgårdsbutiken. Kumulus = svavel och är godkänt att användas i ekologiska odlingar. Svavel lär dock inte funka speciellt bra mot svampar som finns inuti trädet som exempelvis kräfta där skulle man behöva någon slags systemisk fungicid som transporteras inuti trädet men jag tror inte att vi har några såna fungicider överhuvudtaget i sverige så inte ens yrkesodlarna har mycket att sätta emot mot kräfta mer än att odla motståndskraftiga sorter (+de byter ju ut träden ganska ofta).