Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Krukväxter som kan stå kallt?
          kruppis
          Inlägg 29-09-2009, 12:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 26 314

Hej!
          Jag har precis flyttat in i ett stort gammalt hus i Skåne. Nu till vintern tänker jag inte värma upp alla rum, åtminstone inte så de håller 20 grader. Men jag skulle gärna vilja sätta krukväxter även i de rum som kommer att bli svalare . När jag tittat i blomaffärer står det ofta på beskrivningarna att växterna inte ska stå kallare än 15 grader. Och det kommer bli kallare än så i delar av mitt hus.
          Så jag undrar, är det någon som kan rekommendera krukväxter som gillar att stå kallt under vinterhalvåret? Jag hade tänkt sätta ett apelsinträd i min glasveranda och hoppas att hålla temperaturen där över noll. Men fler tips emottages tacksamt :)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-09-2009, 12:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Pelargon, Clivia, Hibiskus, Hemtrevnad, Murgröna(krukväxt sorten), Ampelilja, Ormbunkar, Cyklamen, Azalea, Korallbär, Cissus, Passiflora (den blåa), Oxalis, Rumsgran, Palmer, Kaktusar och suckulenter är några jag kan komma på som kan stå som krukväxter åretrunt men som också vill ha det svalt på vintern.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 29-09-2009, 12:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Det finns ju väldigt många växter som faktiskt mår bra av eller behöver en vintervila. Då brukar man tala om temperaturer runt 5 eller 10°. Bl.a just som du skriver apelsin och andra citrusträd tummenupp.gif . Om du är rädd att temperaturen går under nollan så kan du väl vinterskydda de krukor det rör sig om. Vira in krukorna i fiberväv med ett lager frigolit eller annan isolering mellan väven och krukan. Eventuellt även täcka själva trädet om det blir riktigt kallt.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 00:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon