|
|
  |
Mäta elförbrukning, smartaste sättet? |
|
|
|
18-11-2003, 12:37
|
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300

|
På tal om att ha datorn på alltid i ett annat inlägg så nämnde någon att man kunde mäta elförbrukningen. Smart tänkte jag, det ska jag göra. Men nu kommer en sån där dum fråga igen: Hur då? Jag förstår att man ska kolla ute på mätaren, slå på och slå av och så där. Men hur då? Hur länge liksom? En timme? Typ? Åh, ibland vore det bra med en karl i huset! Även om det faktiskt är kvinnorna här som snabbast hugger på frågan och kommer med svar. Fast dom har väl nån smart man som står och hänger över axeln när dom sitter vid datorn...
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
18-11-2003, 12:52
|
Medlem
Antal inlägg: 355
Medlem nr: 2 042

|
Antingen tittar du på elmetaren en timme och ser hur mycket den har snurrat.. Men då får du hela huset/lgh totala strömförbrukning. Annars finns det en lite dosa, som man sätter i det elutag som man vill kolla. Så får man reda på hur mycket ström som de apparater som sitter i just det utaget drar. Finns på Claes Olsson har jag för mig. Kostar någon hundring eller så.. Här hittade jag en. Länk till en mätapparat./T
--------------------
Thomas, zon II-III östra sörmland och storstan.
|
|
|
|
|
18-11-2003, 13:24
|
Medlem

|
Bra Thomas! Tack för tips till smart grej. En bra sak att önska sig i julklapp. Kanske att ge bort också? Nu går ju denna smarta manick inte att ha till fasta installationer som till elvärmen, (den förfärliga) luftcirkulationen och tvättmaskinen. Ska jag då mäta i en timme, eller? Åh, jag älskar Claes Ohlsson. Katalogen brukar jag ge bort i present när jag är riktigt fattig. På en vidhängande lapp säger jag till födelsedagsbarnet att han (oftast är det en han) får peka på vad som helst som han skulle vilja ha. Det är väl en bra present?
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
18-11-2003, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 2 264

|
Jag har den förbrukningsmätaren och tycker att den har en brist. Den mäter tid och förbrukad kw, Ah mm. Men tiden löper bara när apparaten är igång. Alltså så blir det svårt att mäta hur mycket t.ex. frysen drar på 24 timmar då den emellan från- och tillslag står still.
/Smed
--------------------
|
|
|
|
|
18-11-2003, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 435
Medlem nr: 311

|
CITAT (Smed @ 18-11-2003, 14:06) Jag har den förbrukningsmätaren och tycker att den har en brist. Den mäter tid och förbrukad kw, Ah mm. Men tiden löper bara när apparaten är igång. Alltså så blir det svårt att mäta hur mycket t.ex. frysen drar på 24 timmar då den emellan från- och tillslag står still.
/Smed Titta efter 24 timmar och se vad det har blivit då?
--------------------
Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
|
|
|
|
|
18-11-2003, 22:28
|

Medlem

|
Jag ville ha ett värde över längre tid. Jag menar inte att den inte fungerar, jag menar att den funktionen vore enkel för tillverkaren att inkludera.
/Smed
--------------------
|
|
|
|
|
18-11-2003, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Smed @ 18-11-2003, 14:06) Alltså så blir det svårt att mäta hur mycket t.ex. frysen drar på 24 timmar då den emellan från- och tillslag står still.
/Smed Hur menar du står still?Om sladden sitter i så är ju apparaten igång och drar ström oavsett om den "surrar" eller inte.... alltså mellan från och tillslag och då bör du också kunna se hur mycket el den drar under dygnet.
|
|
|
|
|
18-11-2003, 22:44
|

Medlem

|
Nej, frysen går på termostat och drar bara ström (ok, indikatorlampan drar väl några mA) när kompressorn är igång. Jag tog 24 timmar som ett exempel, jag personligen vill nog mäta över ett kvartal.
--------------------
|
|
|
|
|
18-11-2003, 22:45
|
Medlem

|
CITAT (Eva Swahn @ 18-11-2003, 12:37) Åh, ibland vore det bra med en karl i huset! Även om det faktiskt är kvinnorna här som snabbast hugger på frågan och kommer med svar. Fast dom har väl nån smart man som står och hänger över axeln när dom sitter vid datorn...  Håller med om att det är bra att ha en karl i huset. Men... varför skulle han hänga över axeln när jag sitter och surfar
|
|
|
|
|
18-11-2003, 22:52
|
Medlem

|
CITAT (Smed @ 18-11-2003, 22:44) Nej, frysen går på termostat och drar bara ström (ok, indikatorlampan drar väl några mA) när kompressorn är igång. Jag tog 24 timmar som ett exempel, jag personligen vill nog mäta över ett kvartal. Får väl tro på ditt ord .... men lovar att fråga "expertisen" så snart tillfälle ges. Vad jag hittills fått lära mig ... det är att frysen går på "sparlåga" alltså drar lite ström då den inte "är igång =surrar" och då var det inte tal om att det var bara indikatorlampan som drog några milliampere.
|
|
|
|
|
18-11-2003, 23:09
|
Medlem
Antal inlägg: 355
Medlem nr: 2 042

|
CITAT (Smed @ 18-11-2003, 22:44) Nej, frysen går på termostat och drar bara ström (ok, indikatorlampan drar väl några mA) när kompressorn är igång. Jag tog 24 timmar som ett exempel, jag personligen vill nog mäta över ett kvartal. Kan man inte mäta över den tidsperioden med elpryteln? Annars kan man väl mäta 24h och ta det som ett genomsnitt vad frysen eller dyligt drar. Man får ju åtminstånde ett hum om hur mycket något drar i ström och det var väl som eftersöktes. Man kan ju om man är väldigt nyfiken och mån om sina pengar, är att varje dag vid en given tidpunkt skriva av vad ens elmätare står på. Och på det sättet få en bra överblixk om vad ens hushåll drar i ström. Min far har gjort så i tre år nu, (sedan de bytte till bergvärme), och han kan se hur kostnaderna växlar över tiden. Hur mycket huset drar i genomsnitt per dag, vecka eller månad. /T
--------------------
Thomas, zon II-III östra sörmland och storstan.
|
|
|
|
|
18-11-2003, 23:20
|

Medlem

|
CITAT (ThomasJ @ 18-11-2003, 23:09) Kan man inte mäta över den tidsperioden med elpryteln? Annars kan man väl mäta 24h och ta det som ett genomsnitt vad frysen eller dyligt drar.
Man får ju åtminstånde ett hum om hur mycket något drar i ström och det var väl som eftersöktes. Jo, självklart! Tyckte bara att löpande timer vore bra för mig. Bara som en kommentar då jag har en sådan mätare som här diskuterades. I övrigt är den suverän. /Smed
--------------------
|
|
|
|
|
19-11-2003, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (Eva Swahn @ 18-11-2003, 12:37) Åh, ibland vore det bra med en karl i huset! Även om det faktiskt är kvinnorna här som snabbast hugger på frågan och kommer med svar. Fast dom har väl nån smart man som står och hänger över axeln när dom sitter vid datorn...  Det är inte ofta jag känner mig förolämpad på detta forum, men nu! För det första var det jag som stod för inställning av automatisk inspelning etc på video när jag "var med karl" och dessutom datakunnandet!! Om jag hade haft någon nu skulle han få göra bättre nytta (  ) än att stå och hänga över min axel...
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
22-11-2003, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj!
Räknenisse här. Jo, vill bara tillägga att ifall man vill mäta sin elförbrukning (under en kort tid) så behövs inga komplicerade manicker, utan bara en klocka. På elmätaren står det: 100r = 1 kWh. Efter lite sifferjonglerande får man att 1r = 10*3600 Ws. Härifrån är det snitslad bana för då är W= 36000/s där W är effektförbrukningen i Watt och s är tiden den där skivan som snurrar har roterat ett varv. Fundersamt? Kanske ett exempel hjälper? OK, jag knatade iväg till min elmätare med stoppuret i högsta hugg. Det tog 26 sekunder för skivan. Det ger alltså 36000/26=1385 Watt el. 1,385 kW. Har jag nu denna förbrukning i en timmes tid så har det alltså åtgått 1,385 kWh. Lätt som en plätt el. Hur?
//T
P.S. Glöm inte att stänga av alla tids- och termostatstyrda elförbrukare under denna övning. DS
PPS angående videor och könskillnader: själv är jag den typen vars videoklocka (ja, nu har jag ingen video, men om jag hade haft en) står och blinkar 00:00. Hade det irriterat mig så hade jag nog tejpat över siffrorna med eltejp:-)
|
|
|
|
|
22-11-2003, 14:14
|
Medlem

|
h j ä l p ! Jag får panik. Lätt som en plätt? Jag fattar íngenting. Gud så hemskt, hur dum i huvudet är jag? På en skala, typ? Nej nu måste jag tröstäta...
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
23-11-2003, 08:41
|

Medlem
Antal inlägg: 435
Medlem nr: 311

|
CITAT (Eva Swahn @ 22-11-2003, 14:14) h j ä l p ! Jag får panik. Lätt som en plätt? Jag fattar íngenting. Gud så hemskt, hur dum i huvudet är jag? På en skala, typ? Nej nu måste jag tröstäta...  Man får inte ta allting så allvarligt... skulle man tröstäta för allt man inte förstår... ja, Jisses. Jag förstår tex inte varför Robinson-Robban fick så många röster eller hur det kommer sig att bankomatkön alltid går åt höger...
--------------------
Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
|
|
|
|
|
24-11-2003, 09:54
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Man kan mäta förbrukningen på enskilda förbrukare med en energimätare. De säljs på Jula/Biltema/ELFA/COOP etc alltså lite varstans för allt från 75-200 sek. Man kan då se hur mycket förbrukaren drar i kWh, men öven totala kWh över tiden om man vill ha den på i dagar, någon vecka eller hela tiden. Man kan även knappa in Elpriset, som mellan tummen & pekfingret är 80 öre/kWh i snitt med alla skatter & avgifter. Man kan alltså se [kWh], [tot kWh] & [tot priset].
Jag har en sådan till mitt förråd som jag har en konvektorelement till. Ett sådant element av typen Admiral betalar man 299 sek på t ex Bauhaus och är elektroniskt myket bra om man vill ha t ex +10 grader i ett förråd.
Kolla på ELFA, www.elfa.se Elmätare PM-300 sök i sökmotorn och sidan kommer upp. Man kan även mäta spänning & ström .. men det är kWh man är intresserad av. Bra att ha koll på kostnaderna. Jag räknar att mitt förråd på 10 kvadrat i anslutning till Carport drar ca 1.500 kWh dvs 1.200 sek / vinter.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|