Min man kommer att bli utförsäkrad från FK, alltså bli utan ersättning från årsskiftet. Inte för att han blivit frisk, utan för att han varit sjukskriven i 550 dagar sedan nya lagen och inte kvalificerar till stadigvarande sjukersättning, tillfällig sjukersättning är borttaget. Han kommer inte att klara av att arbetsträna i nuläget. Det går inte. Han är definitivt inte frisk. (utförsäkrad, vilket jävla ord, finns inte ens med i automatiska stavningskontrollen...)
Vi förlorar hälften av vår inkomst. Panik. Ska det vara så när man är i medelåldern och i hela sitt jävla liv skött sig i samhället?!? Visst, bidragsfusk är förkastligt, men detta drabbar tiotusentals SJUKA människor vid årskiftet! Ännu fler längre fram!!! JAg har 18 månader, sedan vet jag inte. Ingen läkare kan säga med 100% säkerhet att jag aldrig någonsin mer kommer att bli bättre. I nuläget har både FK och läkare samma uppfattning, att jag inte är arbetsför. ÄNDÅ kommer jag att bli utförsäkrad sommaren 2011 som det ser ut just nu.
Hade bestämt mig för att inte skriva om detta på nätet, men jag ångrade mig. Människor måste fatta hur det ser ut! Vem som helst kan drabbas av Regeringen Reinfeldts jakt på sjuka och svaga. Helst vill de väl att man ska gå och ta livet av sig så de slipper problemet.
Hur kan en regering i ett I-land som en gång i tiden (för inte alls många år sedan) haft världens bästa välfärd göra så här mot sina medborgare?
|