| |
|
  |
Planering inför mitt terrarium, behöver hjälp med inredning och växter |
|
|
|
|
17-10-2009, 11:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Nauti @ 16-10-2009, 19:18)  Jag tyckte orkidépratforumet var så bökigt  Jag håller mig till odla och ett köttätande växt-forum. ..... Tänk vad olika man kan uppfatta saker o ting - jag älskar orkidéprat  Vad är det för köttätande växtforum du menar - är det svenskt? Tycker det är jobbigt med engelska forum.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2009, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
JAg tyckte orkideéprat var bökigt i början, men nu tycke rjag det är ganska simpelt faktiskt. Jag gillar att det är väldigt aktivt och folk lägger upp bilder hela tiden-
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2009, 11:32
|

Medlem

|
Ja, det tog en stund innan man hittade. Nu klickar jag nästan bara på Allt Prat - Nytt - då får jag upp alla nya inlägg under alla kategorier
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2009, 11:57
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (ängsvädd @ 17-10-2009, 12:25)  Vad är det för köttätande växtforum du menar - är det svenskt? Tycker det är jobbigt med engelska forum. http://forum.nepenthes.se/index.php Väldigt inaktivt, tyvärr. Men det verkar som att folk som är där kan väldigt mycket.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-10-2009, 17:10
|

Medlem

|
Nu börjar det dra ihop sig. Terrariet står och väntar och på fredag skall jag hämta det. Det jag undrar nu är om någon vet var man kan få tag på Sikacim? Det är en typ av betonglim som går att använda till att inreda terrarier med. Sedan undrar jag även om fogskum kan skilja sig märken emellan i om de är giftiga eller ej? För vad jag har läst så är de inte giftiga efter att de har härdats. Sedan kanske någon vet var man hittar ett fattigkärr så nära Malmö som möjligt? Jag har mailat och frågat folk men ingen verkar veta, men Google har viskat till mig att det skall finnas i alla fall. Tar gärna emot tips
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-10-2009, 17:20
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 20-10-2009, 18:17)  Är det sphagnum du är ute efter? Orchidehuset säljer levande sphagnum: Jag behöver sphagnum, grenar och stockar att inreda det med. Det blir dyrt att köpa sådana mängder  Dessutom känns det roligare att plocka eget på något vis.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-10-2009, 17:22
|

Medlem

|
OK - såg du att jag lagt till en länk om betonglimmet i inlägget ovan?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
20-10-2009, 18:05
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 20-10-2009, 18:22)  OK - såg du att jag lagt till en länk om betonglimmet i inlägget ovan? Ja, jag har hittat en butik i närheten som säljer det. Tack för länken
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-10-2009, 09:58
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Nauti @ 20-10-2009, 18:10)  Sedan kanske någon vet var man hittar ett fattigkärr så nära Malmö som möjligt? Jag har mailat och frågat folk men ingen verkar veta, men Google har viskat till mig att det skall finnas i alla fall. Tar gärna emot tips  Du frågar väl markägaren om lov. Kanske är det så att ingen vill berätta för att ingen vill att du ska ta vitmossa etc? Här ser man ibland folk komma ut med bilar och plocka mossa i stora mängder (alltså många många stora svarta sopsäckar), det är inte särskilt roligt när de rensar skogen sådär. Eller när alla kommer på våren och plockar rent på liljekonvaljer, de kommer i bilar långt bortifrån och jag som bor här brukar bara unna mig att plocka en enda. Hur skulle det se ut om alla malmöbor gick ut och plockade vitmossa i samma kärr. Så jag förstår om ingen vill berätta.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-10-2009, 10:11
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 21-10-2009, 10:58)  Du frågar väl markägaren om lov. Kanske är det så att ingen vill berätta för att ingen vill att du ska ta vitmossa etc? Här ser man ibland folk komma ut med bilar och plocka mossa i stora mängder (alltså många många stora svarta sopsäckar), det är inte särskilt roligt när de rensar skogen sådär. Eller när alla kommer på våren och plockar rent på liljekonvaljer, de kommer i bilar långt bortifrån och jag som bor här brukar bara unna mig att plocka en enda. Hur skulle det se ut om alla malmöbor gick ut och plockade vitmossa i samma kärr. Så jag förstår om ingen vill berätta. Jag tänkte precis samma sak. Det är ju en form av skövling av naturen. Låt det där enda kärret i malmötrakten få vara ifred. Den vitmossa man köper får man hoppas är odlad - men jag vet inte hur det är med det.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 15:00
|

Medlem

|
Nu har jag fått hem terrariet  Det kanske är tråkigt att se nu men jag lägger upp en bild ändå:  Fler bilder kommer när jag börjat inreda det  Vad gäller skövling och så så skulle jag ju ta de mängder som krävs genom att plocka tovor litet här och var. Pinnar och sådant ser jag heller inget problem med att ta från naturen
Redigerat av Nauti: 23-10-2009, 15:09
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (ängsvädd @ 21-10-2009, 11:11)  Jag tänkte precis samma sak. Det är ju en form av skövling av naturen. Låt det där enda kärret i malmötrakten få vara ifred. Den vitmossa man köper får man hoppas är odlad - men jag vet inte hur det är med det. Odlad vitmossa förekommer nog aldrig. Det sker ju en omfattande torvbrytning i landet som är ett betydligt större hot mot mossarna än vad privatpersoner kan lyckas bära hem. CITAT (Nauti @ 23-10-2009, 16:00)  Nu har jag fått hem terrariet  Det kanske är tråkigt att se nu men jag lägger upp en bild ändå:  Fler bilder kommer när jag börjat inreda det  Vad gäller skövling och så så skulle jag ju ta de mängder som krävs genom att plocka tovor litet här och var. Pinnar och sådant ser jag heller inget problem med att ta från naturen  Åh vad kul! blev det 60x80x60 lbh eller hur stort är det???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2009, 15:30
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 23-10-2009, 16:11)  Åh vad kul! blev det 60x80x60 lbh eller hur stort är det??? 100x80x60  Nu har jag stoppat i växterna, men det lär ta ett tag tills jag kan börja inreda det:
Redigerat av Nauti: 23-10-2009, 15:35
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2009, 11:29
|

Medlem

|
I lördags var jag ute och samlade mossa i en väska som på vägen hem vägde bly. Väskan fick jag släpa i säkert en mil med träningsvärk i ben, armar och axlar samt smärtande rygg och nacke som följd. Det är ett hårt liv att odla saker  I alla fall så börjar jag inreda terrariet i dag.  Här har jag kletat in bakgrunden i Silikon efter att ha fått ett tips om att göra det för att fogskummet skall fästa bättre. Sedan har jag även fäst en stock som jag också fick från kärret där jag hämtade mossan. Tyvärr fanns det inte så många så jag skall pysa iväg till en akvarie/terrarieaffär och köpa mangroverötter i dag. Måste även köpa syreslang, syresten, javamossa och torv till att börja med. Förhoppningsvis skall terrariet stå klart om en vecka  Sedan är det bara växterna som fattas.  Jag plockade två typer av mossa som jag tror att de båda är vitmossa. Vilken av dessa är bäst att odla i? Nu kvittar det ju eftersom jag skall ha växterna i krukor med ett artanpassat medium men det vore intressant att veta till någon annan gång. 
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
02-11-2009, 12:27
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 02-11-2009, 11:29)  I lördags var jag ute och samlade mossa i en väska som på vägen hem vägde bly. Väskan fick jag släpa i säkert en mil med träningsvärk i ben, armar och axlar samt smärtande rygg och nacke som följd. Det är ett hårt liv att odla saker  I alla fall så börjar jag inreda terrariet i dag. Här har jag kletat in bakgrunden i Silikon efter att ha fått ett tips om att göra det för att fogskummet skall fästa bättre. Sedan har jag även fäst en stock som jag också fick från kärret där jag hämtade mossan. Tyvärr fanns det inte så många så jag skall pysa iväg till en akvarie/terrarieaffär och köpa mangroverötter i dag. Måste även köpa syreslang, syresten, javamossa och torv till att börja med. Förhoppningsvis skall terrariet stå klart om en vecka  Sedan är det bara växterna som fattas. Jag plockade två typer av mossa som jag tror att de båda är vitmossa. Vilken av dessa är bäst att odla i? Nu kvittar det ju eftersom jag skall ha växterna i krukor med ett artanpassat medium men det vore intressant att veta till någon annan gång. lite avis en sådan skulle man ha, men det var ett vackert terrarium du hittade ska bli roligt att se hur det utvecklas. om du har plats så finns det ju andra vackra ''akvarieväxter'' som du kan odla exempel cryptocoryne som enbart blommar när den odlas på land. och en marktäckare som jag själv odlar i en liten skål är hemianthus ''cuba''.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2009, 13:21
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 02-11-2009, 12:27)  lite avis en sådan skulle man ha, men det var ett vackert terrarium du hittade ska bli roligt att se hur det utvecklas. om du har plats så finns det ju andra vackra ''akvarieväxter'' som du kan odla exempel cryptocoryne som enbart blommar när den odlas på land. och en marktäckare som jag själv odlar i en liten skål är hemianthus ''cuba''. Först och främst skall jag ha köttätande växter. I andra hand kommer epifytiska orkidéer. Men blir det plats över skall jag stoppa in några fler roliga växter  Hemianthus var fin, men jag skulle vilja ha en litet mer skogig, mossig känsla i terrariet. Jag siktar på någonting åt det här hållet: http://www.cpukforum.com/forum/index.php?showtopic=17757.
Redigerat av Nauti: 02-11-2009, 13:23
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2009, 19:11
|

Medlem

|
Nu har jag handlat mangroverötter, syreslang och torv till terrariet i alla fall. Javamossa hade de inte och syresten skulle jag komma tillbaka och köpa till helgen. Jag började klibba på fogskummet förut. Det stod på flaskan att det skulle räcka till bra mycket mer än det gjorde :/ Nu kommer jag få köpa minst tre, antagligen fyra flaskor till för att lyckas fylla alltihop. Här är en bild på det som det räckte till i alla fall:
Redigerat av Nauti: 02-11-2009, 19:12
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|