Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är det någon som har köpt HemPC och nu ska lösa ut den?, Jag köpte en Scaleo XA64 4600+ 2048/500 DVDRW med 19" skärm
          Söttok06
          Inlägg 13-10-2009, 18:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Det är en Fujitsu skärm alltså. Datorn är ganska kraftfull men den köptes för 3 år sedan. Nu är det dags att lösa ut den alternativt lämna tillbaks den. 3195 kr kostar den att lösa ut nu.
          Det är World 2003 och Window XP installerat på den. Samt program som ingick när jag köpte den.

Nu till min fråga. Är det värt att göra det?
          Jag har inte råd att köpa någon ny dator kontant. Utan måste då i så fall ta på avbetalning.
          Måste kunna spela spel, se film, lyssna på musik i den förutom Internet och övriga program som World etc.

Det är jag och min 13-årige son som delar på denna. Han sitter mest vid den kan jag säga. Vi tittar nästan på alla DVD-filmer på datorn numera också.

Eller ska jag lämna den och i stället köpa två bärbara datorer, en till mig och en till sonen och investera i en större skärm som man kan se på film från de bärbara. Jag antar att man kan koppla ihop så.

Är inte så kunnig om den nya tekniken, så jag vill gärna ha goda råd.
          Måste bestämma mig nu i oktober.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          CurlySue
          Inlägg 13-10-2009, 18:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

hej
          tycker att det låter dyrt. Hade själv en stor bärbar HP laptop med 19 tums skärm, den skulle ha kostat 1000 kr att lösa in. Men valde att skicka tillbaka den eftersom jag såg att hårddisken började trassla.

Köp en större laptop med 17-19 tums skärm så kan ni enkelt se film på den.
          Har köpt en Acer ( Acer eM G625-423G25MiArt.nr: 124314 ) laptop till maken med 17 tums skärm på netonnet, den kostade 4990:- och är väl prisvärd.
          Köp en son och en liten acer aspire one med 10 tums skärm om ni vill ha en liten bärbar, eller spelar bärbarheten igen roll, köp 2 st med 17 tumsskärm.
          Här är länken till den dator vi köpt:
          http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/la...Mi(124314,3004)

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          henriks
          Inlägg 13-10-2009, 20:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Hm.... köpa dator på avbetalning.... nja, jag kan förstå frestelsen, och jag tycker också att det låter dyrt att lösa din hempc, men att köpa två nya laptops - då är ju minst halva nypriset väck direkt om du skulle ångra dig. Kan också tänka mig att den nya för fem har betydligt mindre programvaror installerade än din hempc?

Hur du skall göra anser jag alltså hänger mest på ekonomi, inte på teknik.

--------------------

Citera
          KarinSKARA
          Inlägg 14-10-2009, 06:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Nu har jag helt noll koll på olika datorer MEN min dotter hjälpte mig att köpa en pytteliten, bärbar, för en månad sedan. Kostade ca 1500:-
          Där fanns allt i den som jag behövde och lite till, den var starkare än min gamla och hade större lagringsutrymme för bilder.
          Gick hur bra som helst att koppla till min stora skärm, bara att sätta i sladden.
          Att JAG sedan har löst tangentbord och mus underlättar förstårs men de är också billiga i inköp och värda varje krona.

Tycker du skall ta och åka till närmaste datoraffär och prata med dem.
          Där kan du kan förklara vilka behov just DU/NI har. Innehållet och storleken hänger ju på HUR du skall använda datorn.
          Sedan åker du till nästa för att dubbelkolla sorter och priser.

Lösa en 3år gammal, för så mycket pengar, tycker jag lite knasigt. Det är nu snart som grejerna i den börjar gå sönder och då står du med en dyr trasig dator snart.
          Tag lite tid på dig så får du säkert en bra, prisvärd dator innom kort.

Lycka till

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 14-10-2009, 06:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

jag tycker oxå det låter dyrt, jag står inför samma sak, men har inte fått priserna ännu, det ska dock bli skönt att slippa betala för denna varje månad, det är ju inte så lite man betalar längre, sen nya skatten kom. Det är redan livets dyraste datoraffär.

Iaf tänkte jag bara säga att vi har laptop som vi oxå använder som dvd-spelare, men vi brukar bara koppla in den i TVn, fungerar jättebra

Citera
          Söttok06
          Inlägg 14-10-2009, 10:38
          Länk hit: #6

Medlem

Ok. Ni säger att det är dyrt. Det kanske det är. Men jag tänker på alla program man har på den också. De är ju också dyra att köpa eller skaffa igen. Och all tid man måste lägga ner på att installera om allt igen. Jag kan tänka mig att en ny dator med skärm med den kraften vi har inte är speciellt billig heller. För spel, film etc. som jag skrev ovan. Den måste ha ett bra grafikkort, samt mycket minne.
          Vad tror ni om det?

Men självklart är den vi har redan gammal och ve om det pajar. Är själv inte datateknisk och har heller ingen i min bekantskapskrets som är.

Usch vilket svårt val. Hade jag pengar skulle jag självklart ut och köpa en ny på stubinen. Men jag har inga pengar alls för sådana köp. jag antar att det blir några fler tusenlappar än 3195 kr. Och då står vi utan dator om jag inte köper en på delbetalning.

Citera
          KURT
          Inlägg 14-10-2009, 12:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Om du har köpt programmen, så borde du ju ha kvar dem och kan installera dem också på en annan dator. Förutsatt att de kan köras också på det operativsystem du väljer.

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 14-10-2009, 12:50
          Länk hit: #8

Medlem

jag fick mina program installerade i datorn så fick inga skivor med programmen.
          har inte tänkt på det tidigare, men de gör ju så för att man ska köpa samma program flera gånger...

Citera
          varghem
          Inlägg 14-10-2009, 21:01
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Har du köpt ett program och fått det installerat så borde du fått skivan också. Program är inget som följer endast en dator utan när den kasseras och du köper en ny dator så kan du installera igen.

Den gamla du har (beroende på hur gammal den är?) låter väldigt dyr. Vi köpte en häromdagen med bra grafikkort (vi spelar mycket) och bra ny teknik, XP installerat med skiva till för 4700 kr.

redigerat för att tillägga att vår hemPC vi löste ut för några år sedan kostade bara 1000 kr att lösa ut

Redigerat av varghem: 14-10-2009, 21:04

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 14-10-2009, 21:12
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (varghem @ 14-10-2009, 22:01) *
          Den gamla du har (beroende på hur gammal den är?) låter väldigt dyr. Vi köpte en häromdagen med bra grafikkort (vi spelar mycket) och bra ny teknik, XP installerat med skiva till för 4700 kr.

what?? ny? eller du skriver XP, var den begagnad?

Citera
          varghem
          Inlägg 15-10-2009, 07:01
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Malin_MeL @ 14-10-2009, 22:12) *
          what?? ny? eller du skriver XP, var den begagnad?

Jo den var begagnad. Ett år gammal. Men vi såg en hel del helt nya datorer med Vista för mellan 4-5000 kronor. Det lönar sig i dagens läge inte att köpa ut en hemmaPC. Kruxet är bara den att vi absolut vägrar att ha Windows Vista så det fick bli en begagnad.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 15-10-2009, 11:21
          Länk hit: #12

Medlem

Jag vill inte heller ha Windows Vista. Har hört att det inte ska vara så bra. Nu har de släppt en ny version Windows. Den vill jag ha i så fall. Men XP har varit bra tycker jag.

Okej. Vad jag förstår kan man få en ny kraftig dator med skärm för ca 5-6000 kr på marknaden. Och då är den NY, inte tre år gammal som den jag skulle lösa ut för 3000 kr. Har förstått att det priset är för dyrt för en tre år gammal dator.
          Jag ska ge mig ut och kolla på OnOff mfl vad en ny stationär dator kan kosta. För jag antar att man behöver en sådan om man ska kunna spela spel på den också, med bra grafikkort.

Hur kan man spara ner det man har inlagt på den nuvarande datorn om man inte har en till hårddisk. På USB, Diskett eller vad?
          Kan man även spara ner spel man har köpt och installerat?

Citera
          varghem
          Inlägg 15-10-2009, 12:10
          Länk hit: #13

Medlem

USB, Cd, diskett (förutsatt den nya datorn har diskettstation) går bra... färdiginstallerat brukar inte funka för det mesta lägger en hel del i operativsystemet.
          man kan även göra ett nätverk mellan datorerna och spara över saker på det viset.
          men spelen har du väl på cd så det går att installera om. annars sparar man på installationsfilen man har laddat ner till datorn när man köpte spelet.

Citera
          KRT
          Inlägg 15-10-2009, 15:38
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Skulle bara vilja tipsa om att inte bara kolla Onoff och liknande, kolla också vad som finns på nätet. T.ex. Dustin.se har måna gånger haft riktigt bra priser. Min syster beställde en bärbar dator därifrån (tyvärr med Vista, men man kan inte få allt...), hon valde absolut inte det billigaste utan gick mer på prestanda och den kostade runt 6000. Det fanns åtskilliga datorer som var billigare. Och vill man ha stationära datorer kan man få det för bra pris också.

Enklaste sättet att spara material är att ha en extern hårddisk och lägga över allt där. Inte dumt att ha och använda som "back up" om datorn skulle krascha, blir stulen eller något liknande....

Just nu kan du t.ex. köpa en bärbar Acer för ca 3500 kr på Dustin...... Så vad du än gör - köp inte loss din befintliga dator!

Redigerat av KRT: 15-10-2009, 15:39

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Bee
          Inlägg 15-10-2009, 16:02
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Min förrförra dator köpte jag på avbetalning. Det var en Dell. Priset var rimligt (på den tiden, 5 år sen) och jag tog den på 3 års avbetalning. Milde tid så dyr den datorn blev!! GE Money Bank admade lånet till en hutlös ränta. Jag kommer aldrig mer att göra om det misstaget.

Jag vill absolut avråda från att köpa på avbetalning i butik! Försök med checkkredit, medlemslån eller annat banklån i stället.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Vicious Deliciou...
          Inlägg 17-10-2009, 00:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 14 396

Om du nu tänkt dig köpa en dator, stationär eller bärbar varför inte då köpa en Mac? På den kan du köra både Mac OS/X som är oerhört stabilt men du kan också partionera en del av hårdisken för att kunna köra Windows XP/Vista/7!! Du kan till och med köra Linux på en tredja partion om du vill!! Tre datorer i en kan man säga...... Jag har en Mac och kör Macéns egna operativsystem som grund och Windows 7 på en partionerad del av hårdisken och det funkar hur bra som helst! smile.gif p.s kolla blocket efter mac, där finns ibland en del fynd!! d.s

Citera
          KRT
          Inlägg 18-10-2009, 09:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Vicious Delicious @ 17-10-2009, 01:21) *
          Om du nu tänkt dig köpa en dator, stationär eller bärbar varför inte då köpa en Mac? På den kan du köra både Mac OS/X som är oerhört stabilt men du kan också partionera en del av hårdisken för att kunna köra Windows XP/Vista/7!! Du kan till och med köra Linux på en tredja partion om du vill!! Tre datorer i en kan man säga...... Jag har en Mac och kör Macéns egna operativsystem som grund och Windows 7 på en partionerad del av hårdisken och det funkar hur bra som helst! smile.gif p.s kolla blocket efter mac, där finns ibland en del fynd!! d.s

Nu är det ju tyvärr så att Mac är betydligt dyrare än andra PC, och vill man ha en ny dator av garanti-skäl är det inget alternativ att köpa en flera år gamal dator på blocket.
          Att hålla på och partionera upp hårddiskar är inte heller det enklaste och har man inte viss datorvana kan det blir svårt att göra själv.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-10-2009, 12:09
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (varghem @ 14-10-2009, 22:01) *
          Har du köpt ett program och fått det installerat så borde du fått skivan också. Program är inget som följer endast en dator utan när den kasseras och du köper en ny dator så kan du installera igen.

Det finns olika versioner av program och den versionen som medföljer installerad (Exvis windows eller Office) när du köper ett nytt datorpaket är mycket sällan av den typen att du får originalskiva med. Frågan är vilka av programen som TS fick med vid köpet och vilka som installerats senare.

Bärbar dator tror jag inte sonen till TS kommer att vara nöjd med, det är ytterst sällan att de duger att spela annat än småbarnsspel på.

Redigerat av Meriona: 19-10-2009, 12:11

Citera
          Söttok06
          Inlägg 26-10-2009, 18:41
          Länk hit: #19

Medlem

Kan man inte välja Windows XP även om man köpt Windows Vista. Har för mig att det är någon inställning men jag kan ha fel.

dustin.se tycker jag inte är så billiga eftersom det tillkommer moms och frakt. Eller är det sådana datorer som skulle vara ännu dyrare på andra ställen.

Citera
          KURT
          Inlägg 26-10-2009, 18:51
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Nej XP kan du nog inte få nu, och knappast inte heller Vista heller nu, det är ju Windows 7 som gäller nu!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon