Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur många rökare, finns bland Forumisterna?
          Hur många rökare
          Hur många rökare
          Jag röker.... Är odödlig. [ 7 ] ** [6.67%]
          Jag röker... Vill sluta. [ 10 ] ** [9.52%]
          Jag har rökt men slutat. [ 38 ] ** [36.19%]
          Jag har rökt men slutat pga sjukdom. [ 2 ] ** [1.90%]
          Jag har aldrig rökt. [ 48 ] ** [45.71%]
          Totalt antal röster: 112
          Gäster kan inte rösta 
          Betty
          Inlägg 21-11-2003, 13:10
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Ett till tips till de som slutar röka: Lägg en tjuga i en glasburk varje dag och se så mycket pengar du spar jämfört med när du rökte. Ta en ganska stor burk, för den fylls fortare än du tror! ohmy.gif biggrin.gif Man kan göra så mycket roligare saker med pengarna än att elda upp dem! smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 21-11-2003, 19:43
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Aldrig rökt, inte ens provat sleep.gif, men alla har vi våra laster. Choklad tongue.gif Mums.

Citera
          Micke
          Inlägg 22-11-2003, 01:09
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

CITAT (Posse @ 21-11-2003, 10:26)
          Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR.... rolleyes.gif

Hmm, och jag som trodde det handlade om MOTIVATION. Fast citat osar ju lite. Men bra för dig Posse! Du är säkert riktigt präktig... wink.gif

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-11-2003, 07:54
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Betty @ 21-11-2003, 13:10)
          Ett till tips till de som slutar röka: Lägg en tjuga i en glasburk varje dag och se så mycket pengar du spar jämfört med när du rökte. Ta en ganska stor burk, för den fylls fortare än du tror! ohmy.gif biggrin.gif Man kan göra så mycket roligare saker med pengarna än att elda upp dem! smile.gif

Det håller jag med om. biggrin.gif
          Vi la tre Tjugor i vår stora glasburk, varje dag.
          resten av rökpengarna köpte vi gottigott för tongue.gif

Det sporrar en när man ser hur fort burken fylls biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera
          nina L
          Inlägg 22-11-2003, 11:17
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 399

Jag har rökt till och från det jag var 11 år! Uppehåll när barnen var små sen feströkning och sen "Heltids"rökning om vart annat.
          I somras dog min mamma "DEN STORA KVÄVNINGS DÖDEN!!!!" Det var det värsta jag sett. All kraft gick åt att försöka andas!
          Jag ska ALDRIG mer ta en endaste cigg!
          Förbjud rökning på ofentliga ställen!!!
          Egentligen är jag inte för en massa lagar och förbud men när det gäller våra barn och deras hälsa så Yes! Alla rökare borde få hjälp med att sluta om de vill det så klart!

--------------------
          Nin zon 2

Citera
          Nina S
          Inlägg 22-11-2003, 17:14
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem nr: 1 349

Jag anser mig som en ganska intelligent tjej och väldigt logisk, men när det kommer till röknng så åker all logik ut genom öronen med en gång wacko.gif

Jag tycker att det är väldigt konstigt att man fortsätter röka trots att:
          1, man egentligen inte tycker att det är gott (för det är det verkligen inte)
          2, man skäms över att man luktar rök när man kommer hem till folk, eller in på en buss
          3, man vet att det är farligt
          4, det kostar massor

osv osv, listan kan göras väldigt lång

Jag har slutat flera gånger, och sedan börjat röka för att mitt minne "har fått för sig" att jag tyckte sååå mycket om det.... Hur knasig får man lov att bli??
          wacko.gif

Man får hoppas att tioöringen snart faller ner ordentligt!
          rolleyes.gif

//Nina

--------------------
          Det är bättre att fråga och verka dum , än att inte fråga och förbli dum.[COLOR=green][B]

Citera
          Posse
          Inlägg 22-11-2003, 17:29
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Micke @ 22-11-2003, 01:09)
          CITAT (Posse @ 21-11-2003, 10:26)
          Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR.... rolleyes.gif

Hmm, och jag som trodde det handlade om MOTIVATION. Fast citat osar ju lite. Men bra för dig Posse! Du är säkert riktigt präktig... wink.gif

Micke

Jag var inte präktigare än att att jag började vänja mig med ovanan att röka när jag började 7:an. Frestelsen blev mycket värre och möjligheterna enormt mycket större då när man började bussas in till en stad långt bort från den stränge folkskollärarens och föräldrarnas ögon ute på landet.
          Och efter de 3 åren på högstadiet var jag väl fast i lasten. sad.gif

Men när jag börjat yrkesskolan som var belägen mer lantligt, och insåg att jag blivit en nikotinslav och med begynnande rökhosta och -harklande, beslöt jag mig för att bryta mig ur det äckliga nikotinslaveriet.
          Det var inte lätt, men naturligtvis gick det! Det är bara att låta bli och till slut upphör "suget". rolleyes.gif

Jag vill minnas att jag hört ett antal rökare påstå: "jag skulle kunna sluta bara jag ville... men jag vill inte". De påstår sig alltså inte ha motivation att sluta.
          Men varför ska man tro att de verkligen KAN sluta, om de inte bevisar det? Jag tar det förstås som en undanflykt, för varför skulle någon vilja fORTSÄTTA röka?
          unsure.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 22-11-2003, 18:20
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Dr Phil sade en himla bra grej i går kväll (fredag). Varför röker man trots att det är farligt och man vet om det? Jo man får njutning/stimulans NU medan att farorna med rökning d v s allt som kan drabba en ligger så långt borta i framtiden.

Himla bra tanke det.

Hälsar ingrid

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-11-2003, 22:02
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 22-11-2003, 18:20)
          Dr Phil sade en himla bra grej i går kväll (fredag). Varför röker man trots att det är farligt och man vet om det? Jo man får njutning/stimulans NU medan att farorna med rökning d v s allt som kan drabba en ligger så långt borta i framtiden.

Himla bra tanke det.

Hälsar ingrid

Men inte helt sanningenlig ändå....
          Vi som startade dödsloppet i början på sextiotalet hade inte den blekaste aning om att tobak var hälsofarligt.

Citera
          Micke
          Inlägg 22-11-2003, 23:12
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Beklagar Posse, begriper inte riktigt vart du vill komma i ditt resonemang. För egen del ser jag rött så fort någon använder ordet karaktär, men det beror kanske på att jag i många år jobbat på dårhus, ja förlåt, psykiatrisk avdelning kanske det ska heta i Sverige. Många inbillar sig nämligen att psykpatienter inte skulle behöva sitta där de sitter (om de överhuvudtaget slipper in ens idag) om de hade lite mer "karaktär". Den frågan har nämligen lika lite med karaktär att göra som att sluta röka.

De flesta svårigheterna här i livet kan bemästras om motivationen är den rätta och man får det stöd och förståelse man behöver. En del kan lösa vissa problem på egen hand utan någon som helst hjälp - och det är ju bara fint - men det kan kanske bli lite jobbigt för åhörarna om de börjar blåsa upp sin bedrift med antydningar om att det handlar om karaktär...

Alla mina vänner som har slutat röka har inte gjort det tack vare någon enastående karaktär, utan för att de av många helt olika orsaker lyckats bygga upp så mycket motivation att de helt enkelt gjort det. Ett par exempel: ena kompisen slutade röka för att hans hjärta (och därmed också resten av kroppen) mådde så skit av rökandet, den andre slutade för att han tyckte att han betalade alldeles tillräckligt med skatt ändå. Två människor, två olika utgångspunkter och båda slutade röka tack vare en starkt upplevd motivation.

Men det var ju fint att du kunde sluta röka, Posse, tummen upp för det!

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Posse
          Inlägg 23-11-2003, 02:10
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Micke @ 22-11-2003, 23:12)
          Beklagar Posse, begriper inte riktigt vart du vill komma i ditt resonemang. För egen del ser jag rött så fort någon använder ordet karaktär, men det beror kanske på att jag i många år jobbat på dårhus, ja förlåt, psykiatrisk avdelning kanske det ska heta i Sverige. Många inbillar sig nämligen att psykpatienter inte skulle behöva sitta där de sitter (om de överhuvudtaget slipper in ens idag) om de hade lite mer "karaktär". Den frågan har nämligen lika lite med karaktär att göra som att sluta röka.

De flesta svårigheterna här i livet kan bemästras om motivationen är den rätta och man får det stöd och förståelse man behöver. En del kan lösa vissa problem på egen hand utan någon som helst hjälp - och det är ju bara fint - men det kan kanske bli lite jobbigt för åhörarna om de börjar blåsa upp sin bedrift med antydningar om att det handlar om karaktär...

Alla mina vänner som har slutat röka har inte gjort det tack vare någon enastående karaktär, utan för att de av många helt olika orsaker lyckats bygga upp så mycket motivation att de helt enkelt gjort det. Ett par exempel: ena kompisen slutade röka för att hans hjärta (och därmed också resten av kroppen) mådde så skit av rökandet, den andre slutade för att han tyckte att han betalade alldeles tillräckligt med skatt ändå. Två människor, två olika utgångspunkter och båda slutade röka tack vare en starkt upplevd motivation.

Men det var ju fint att du kunde sluta röka, Posse, tummen upp för det!

Micke

Ja, vad är Karaktär och vad är Motivation? unsure.gif

Igår när jag var och handlade fanns där erbjudande om att köpa två stora påsar ostbågar för ett pris som inte så mycket översteg vad en enda påse brukar kosta. Jag blev allt bra sugen på att nappa på erbjudandet, men tänkte att det vore väl bra stolligt ändå... nu när jag äntligen lyckats pressa ner min vikt nästan ända ner dit jag vill nå.
          Men å andra sidan hade det säkert varit jättemysigt ligga och knapra massor med ostbågar framför TV:n.... men NEJ - jag ville övervinna "begäret" och köpte alltså inte ostbågarna.

Karaktär eller Motivation? unsure.gif

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 23-11-2003, 21:05
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

Hejsan!

orkade inte läsa alla inlägg så kanske nån tipsat redan: Äntligen Icke-rökare, av: Allen Carr
          jättebra lättläst kul bok, efter en genomläsning känns det underbart att veta att man inte röker längre (låter otroligt men är sant)
          jag har även tipsat om detta under "Hur många vet vad KOL är"

Lycka till alla som försöker sluta, jag håller tummarna för att ni lyckas!
          Kram Tittiluringen wub.gif

Citera
          Anna C
          Inlägg 25-11-2003, 15:13
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 207

Det pågår ju en debatt om totalt rökförbud på krogen. Det vore intressant att få höra av er som röker vad ni tycker om detta.

Jag gissar att vi som inte röker skulle reagera med allt från likgiltighet till att bli översvallande lyckliga över ett rökförbud. Jag undrar om alla rökare vill fortsätta röka på krogen eller om det finns några rökare som bara skulle rycka på axlarna eller t o m skulle välkomna ett förbud?

Anna

PS. Intressant citat av vad en tobaksbolagsdirektör svarade på frågan om varför han och hans kolleger inte röker: "Vi röker inte skiten, vi säljer den bara. Rätten att röka reserverar vi för de unga, de fattiga, de svarta och de dumma."

Citera
          Posse
          Inlägg 25-11-2003, 16:18
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Anna C @ 25-11-2003, 15:13)
          Det pågår ju en debatt om totalt rökförbud på krogen. Det vore intressant att få höra av er som röker vad ni tycker om detta.

Jag gissar att vi som inte röker skulle reagera med allt från likgiltighet till att bli översvallande lyckliga över ett rökförbud. Jag undrar om alla rökare vill fortsätta röka på krogen eller om det finns några rökare som bara skulle rycka på axlarna eller t o m skulle välkomna ett förbud?

Anna

Jag brukar inte gå på krogen. Då finge de nog införa alkoholförbud först också. wink.gif

Men jag gläds åt att det numer tycks vara vanligt med rökförbud i många danslokaler. smile.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 25-11-2003, 16:37
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Läs om projekt Guldgaffeln här och se vilka serveringar som har rökfritt i just din kommun.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anna C
          Inlägg 25-11-2003, 17:15
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 207

Tips till Posse:

Många krogar har även lunchöppet. Väljer man rätt ställe kan man få riktigt bra mat till lågt pris och de flesta besökare håller sig till lättöl eller svagare drycker.

Anna

Citera
          Ingo
          Inlägg 25-11-2003, 17:36
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

CITAT (Anna C @ 25-11-2003, 15:13)

Jag går ytterst sällan ut nuförtiden men...
          På restaurang röker jag inte, så där får de gärna förbjuda det. Jag tycker själv inte om rök när jag äter.
          På pub, disco o dyl skulle jag sakna rökningen mer men tycker ändå att ett förbud vore uthärdligt och acceptabelt. Förresten skulle jag må bra av det själv - OM jag gick ut, vilket alltså händer sällan numer - för det är väldigt lätt hänt att det blir FÖR många cigg när man dricker öl, så att mun och hals känns #&%!+§ morgonen efter...

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 18:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon