Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla inomhus, Grönsaker i lägenhet
          Nauti
          Inlägg 21-10-2009, 14:56
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Fy vad dyrt x( 200£, jag bygger en likvärdig för 200kr sad.gif Åtminstone utan belysning för det har jag själv.

Inte för att vara elak men där tycker jag du kastade pengar i sjön. Så mycket är den definitivt inte värd. Jag byggde hela mitt hydrosystem på 1m² för kring 200-300kr exklusive belysning.

Såg också att följde med belysning till det där ens. 2x24W x( Ingenting med det där systemet är värt den summan.

Redigerat av Nauti: 21-10-2009, 15:07

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-10-2009, 15:06
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hos mig har samtliga växter grott som jag sått på mindre än en vecka (morot, purjolök, rödbeta, vintersallad, plocksallad, huvudsallad) och det med undervärme och rumstemp och den fortsatta tillväxten ser bra ut. och där dom står är det inte ens närheten av +10c +20c.

Citera
          kiml
          Inlägg 23-10-2009, 22:49
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 20 461

Om man är mån om att allt ska se fint och rent ut, och inte vill gömma undan sin odling, kan det nog vara värt att lägga ner 200€ på ett snyggt designat odlingsbord. Men det är sant det du säger, Nauti, det är väldigt mycket pengar för väldigt lite ljus. Å andra sidan räcker 2st 24w lågenergilampor som ljuskälla till de flesta kryddorna, vilket jag antar att de flesta använder dessa bord till.

--------------------
          Skriver odlingsblog på: http://jorden.norrlage.se

Citera
          Sara.
          Inlägg 24-10-2009, 12:06
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 16 833

Så här går det för mina inomhusodlingar:

Den 26/4 sätte jag ett par frön från en Orange paprika jag köpt i mataffären. Jag har gallrat med jämna mellanrum och har nu fyra plantor kvar. Kolla vad jag såg idag:

Bifogad fil  Paprika.JPG ( 151.67k ) Antal nedladdningar: 45

Så här går det för mina vattenmelonfrön jag satte för ca 2 månader sen:

Bifogad fil  Vattenmelon.JPG ( 182.77k ) Antal nedladdningar: 42

Det är verkligen mer än jag förväntat mig, jag satte det bara på prov, för att se om något skulle hända och det har verkligen överträffat mina förväntningar. Jag blev glad bara det kom lite grönt över jordytan alls. Dessutom har 100% av fröna jag satt grott (både paprika och melon).

Även persiljefröna jag satte för någon vecka sen har grott och tittar upp ett par cm över jordytan.

Citera
          urbangarden
          Inlägg 01-11-2009, 09:50
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 26 579

CITAT (kiml @ 23-10-2009, 22:49) *
          Om man är mån om att allt ska se fint och rent ut, och inte vill gömma undan sin odling, kan det nog vara värt att lägga ner 200€ på ett snyggt designat odlingsbord. Men det är sant det du säger, Nauti, det är väldigt mycket pengar för väldigt lite ljus. Å andra sidan räcker 2st 24w lågenergilampor som ljuskälla till de flesta kryddorna, vilket jag antar att de flesta använder dessa bord till.

Eller så kanske man tycker det livar upp rummet med en egen liten odlingsvrå smile.gif Jag har min egen kryddfabrik, som iofs. mest används till chili, men en korianderplanta fick i varje fall va med på ett hörn i somras.

Bifogad fil  PICT4113.jpg ( 586.41k ) Antal nedladdningar: 61

--------------------
          Urban Garden

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 02-11-2009, 21:43
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

CITAT (urbangarden @ 01-11-2009, 10:50) *
          Eller så kanske man tycker det livar upp rummet med en egen liten odlingsvrå smile.gif Jag har min egen kryddfabrik, som iofs. mest används till chili, men en korianderplanta fick i varje fall va med på ett hörn i somras.

Bifogad fil  PICT4113.jpg ( 586.41k ) Antal nedladdningar: 61

Byggt den själv? Vad har du för belysning?

Citera
          Nauti
          Inlägg 03-11-2009, 06:58
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Martin_Blomberg @ 02-11-2009, 21:43) *
          Skulle inte tro det i och med att det är ett massproducerat tält avsett för odling tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          urbangarden
          Inlägg 03-11-2009, 12:05
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 02-11-2009, 21:43) *

tja!

jo som personen här ovanför nämnde så är det ett massproducerat tält avsett för odling. jag kommer nog bygga något eget senare, det är trots allt otroligt lätt, man behöver eg. bara sätta upp en träram och sen fästa fast plast eller mylar. göra plats för ventilation och en kontrollbräda där man kan sätta fast mätare osv. jag använder 200W CFL, blått ljus. och sen 250W MH, och avslutar med 250 HPS... jag brukar använda två skrivbordslampor alldeles i början. du då?

Redigerat av urbangarden: 03-11-2009, 18:44

--------------------
          Urban Garden

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 05-11-2009, 21:06
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

CITAT (urbangarden @ 03-11-2009, 13:05) *
          tja!

jo som personen här ovanför nämnde så är det ett massproducerat tält avsett för odling. jag kommer nog bygga något eget senare, det är trots allt otroligt lätt, man behöver eg. bara sätta upp en träram och sen fästa fast plast eller mylar. göra plats för ventilation och en kontrollbräda där man kan sätta fast mätare osv. jag använder 200W CFL, blått ljus. och sen 250W MH, och avslutar med 250 HPS... jag brukar använda två skrivbordslampor alldeles i början. du då?

Jag har inte tält. Har placerat växterna nära balkongdörren. Kompletterat med 2 stk 21watts T5 lysrör på 6400Kelvin (belysningen högst upp). Nedanför har jag 2 stk 18W lågenergi på sidorna. Dessutom på skoj ett försök med en blå och en röd LED inköpt på Kjell&Co (3W). Tomaterna som hänger i amplarna har gett skörd redan och nya blommor finns så jag antar att det kommer flera tomater. Längst ner är det flera tomater (alla tomater är minitomater) samt ngn japansk salladsliknande sak jag köpte från Odla (kan användas för att göra Sushi enligt reklamen).
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  200911051024.jpg ( 189.77k ) Antal nedladdningar: 42

Citera
          urbangarden
          Inlägg 08-11-2009, 11:10
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 05-11-2009, 21:06) *
          Jag har inte tält. Har placerat växterna nära balkongdörren. Kompletterat med 2 stk 21watts T5 lysrör på 6400Kelvin (belysningen högst upp). Nedanför har jag 2 stk 18W lågenergi på sidorna. Dessutom på skoj ett försök med en blå och en röd LED inköpt på Kjell&Co (3W). Tomaterna som hänger i amplarna har gett skörd redan och nya blommor finns så jag antar att det kommer flera tomater. Längst ner är det flera tomater (alla tomater är minitomater) samt ngn japansk salladsliknande sak jag köpte från Odla (kan användas för att göra Sushi enligt reklamen).

Ser riktigt rogivande ut. Verkligen härligt, jag borde nog hitta på lite lösningar för hemmet där jag ställer ut lampor som både kan användas som vanlig lampa samtidigt som de kan hålla lite exotiska/livliga plantor. Behövs verkligen nu under vintern, borde göra susen för att kompensera mörkret smile.gif Du får uppdatera oss på hur det går med LED, är väldigt blandade resultat, de lite dyrare har tydligen funkat bra för att driva upp chilis, och till och med så d blev bra med frukt. Han som driver fatalii.net hade ett led-projekt som gick riktigt bra, han använde led särskilt till sina bonzai chilis med väldigt lyckat resultat.

--------------------
          Urban Garden

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 20:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon