CITAT (Red Top @ 18-10-2009, 11:06)

Att tillsätta E 440, när man kokar sylt/gele är inte nödvändigt.
Jo det är det vist, beroende på vad du använder för bär. Eftersom vissa bär/frukter innehåller mycket litet pektin är det nödvändigt att tillsätta om man inte vill ha saft i stället för gele och/eller sylt. Jag vet detta av egenerfarenhet eftersom jag tyvär lyckats göra detta vid ett flertal tillfällen och saft är inte samma sak som gelé.....

Inte heller E 210 eller E 330. Gör man på rätt sätt och använder fräscha naturliga råvaror håller det sig minst lika bra.
Och nej igen, fräscha råvaror förhindrar inte mögel, tyvärr. Mögel beror på att det är nästan omöjligt att framställa något utan att det kommer med en endaste mögelspor. Däremot kan man undvika problemet genom att frysa produkterna alternativt göra så små satser att man äter upp det innan det möglar. Vill man däremot kunna lagra produkterna i kyl och/eller göra större satser är det en annan sak.
F.ö. begriper jag inte varför t.ex. citronsyra skulle vara så förfärligt att tillsätta i sylt/saft? En fullkomligt naturlig syra, finns i sura livsmedel och smakar väldigt gott om man gillar surt

.
F.ö. skrev jag också att det finns en HEL DEL E-nummer som man absolut vill undvika -antingen för att de är onödiga, allergiframkallande, onyttiga, beroendeframkallande eller att man av andra skäl inte vill få dem i sig. Men jag vidhåller fortfarande att bara för att mat är hemlagad så är den inte alls fri från E-nummer.

Jag är väl medveten om att alldeles normala tillsatser i mat också fått E-nummer.
Kanske för att dölja de riktiga bovarna bland E-numren.
Handlar inte alls om konspirationsteorier - det handlar om att standardisera för att märkningar ska vara samma i olika länder. Olika namn/beteckninar i olika länder skulle vara betydligt värre för konsumenten, så med tanke på att ett ämna kan ha hur många olika namn och synonymer som helst så föredrar jag alla gånger E-märkningen. Då vet man ju att det är samma tillsats, oavsett om varan är gjord i Sverige, Spanien eller på Irland.
Redigerat av KRT: 18-10-2009, 10:41