Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Enkel 'Trattsoppa', Grönpeppar!!
          Micke E
          Inlägg 21-10-2009, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 22 761

Gjorde denna igår.
          Tips!! Grönpeppar torkad istället för vitpeppar var en höjdare i soppan!!
          Ett ungefärligt recept är 3dl torkade trattisar, som legat i vatten i typ "en rulle Wallander".
          'knöka ner dem med näven', mortel mosar dem för mkt! (Går lika bra med jämförbar fryst eller färskmängd )
          Fräste 1 gul lök och ett par-tre vitlöksklyftor som jag finhackat. När jag kunde lukta på stekoset utan få tårar i ögonen, då hade jag i svampen.
          Fick fräsa lite med salt, vitpeppar (bara lite) (behöver jag nämna att allt annan smörja än smör är bannlyst!!!!)
          sen i med ett par dl grädde och ca 1 l mjölk. Därefter saltade jag och smulade i grönpeppar tills det smakade bra!
          Men OBS!! Vispa som fan! Denna är mjölkbaserad och kokar över så fort man vänder ryggen till!!!
          Fick sjuda i ca 15 min innan jag hittade rätta sältan och pepparmängden.
          Detta för att grönpeppar tar längre tid att lösa ut alla smaker när det är fett i det man tillagar.
          Så offra en kvart av ditt liv för att kunna njuta i flera timmar wink.gif
          Sedan kan man om man vill testa ha i en skvätt vitt vin, gognac, osv men det är på egen risk!
          Däremot, servera med en klick Creme fraich och riven Västerbotten (VSPOP!!) eller Parmersan.
          Personligen föredrager jag den Norrländska osten!!! wink.gif
          Som dryck, ett glas iskall mjölk!
          KO Forever wink.gif
          PS! jag har fryst in den i 3-4 dl portioner för framtida behov!
          DS! Nu har jag ca 3 Kg trattisar att ta hand om. Tack Ylva och Lisa!!!!

Redigerat av Micke E: 21-10-2009, 19:30

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 08:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon