| |
Fick katter på husköpet |
|
|
|
|
27-11-2009, 01:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
hej. Om du inte hittat nån som kan hjälpa dig kan gå in här och fråga, finns många från skåne där som hjälper hemlösa, som har både fälla och erfarenhet. Att använda tnr på dem ska nog gå utmärkt, efter som det är så långt ner i landet, och katterna mår ju inte dåligt så länge de får mat, vinterbonat krypin och nån som håller uppsikt om de skulle behöva komma till veterinär. Här kan man läsa mer om hur ett riktig tnr projekt sköts och fördelarna med det. Är du villig att ta hand om dem så är det jättebra, för att hitta hem tilla hemlösakatter är tyvärr för optimistiskt.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
hur ofta kan en katt bli dräktig per år?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
Har missat att den här tråden fortsatte. jag har mejlat hit och dit, men ingen har möjlighet att komma ut med fällor. jag funderade på att köpa en egen men det har varit lite mycket oväntade kostnader med det nya huset, så det har legat på is. Men mest är det att jag känner mig lite handfallen för hur man fångar in dom, jag har ingen koll alls på katter. Hur i hela friedens namn får man dom att gå in i fällan, och när en har gjort det, varför skulle de andra vara så dumma att gå in? Jag har matat dom hela tiden och de ser fortfarande fina ut, men de sticker iväg som blixten när man går ut på tomten.
Jag ska lägga upp en tråd på den sidan så får jag se om det blir något napp.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 11:03
|

Medlem

|
Fick precis kontakt med skånekatten! yippee, väldigt duktiga och trevliga! de ska komma ut med två fällor till mig, möjligen nästa helg. En hade de kontakt med en veterinär i Glostorp i Oxie som hjälper dom, tänkte ta kastrering och vaccinering. det blir lite kostnader men det får det vara värt. De är ju så fina de små liven.
Nu gäller det bara att klura på hur jag ska märka dom efter att jag fångat in dom, så att jag inte tar samma katter hela tiden!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 12:55
|
Medlem
Antal inlägg: 25
Medlem nr: 8 782

|
CITAT (Lavin @ 27-11-2009, 11:03)  Fick precis kontakt med skånekatten! yippee, väldigt duktiga och trevliga! de ska komma ut med två fällor till mig, möjligen nästa helg. En hade de kontakt med en veterinär i Glostorp i Oxie som hjälper dom, tänkte ta kastrering och vaccinering. det blir lite kostnader men det får det vara värt. De är ju så fina de små liven. Så bra at det løser seg! Når det gjelder å lokke de inn i buret er det mest effektivt å sette inn en skål med noe som lukter fryktelig godt. Tunfisk er populært hos de fleste og lukter sterkt. Kokt fisk eller kylling kan også fungere. Det er veldig forskjellig hvordan katten oppfører seg når det en fanget, noen blir helt passive, mens andre blir hysteriske. Det er lurt å ha et teppe klart når katten er fanget for å legge over buret, katten roer seg ofte ned når den ikke ser omgivelsene. CITAT (Lavin @ 27-11-2009, 11:03)  Nu gäller det bara att klura på hur jag ska märka dom efter att jag fångat in dom, så att jag inte tar samma katter hela tiden! Her var jeg litt heldigere, alle mine katter hadde forskjellige farger, så det var aldri et problem. Jeg endte likevel med å fange samme katt flere ganger, men kunne da bare slippe vedkommende ut igjen, og fange en ny. Katter er ikke så smarte som mange tror, de lærer ikke noe særlig av hverandre, og kommer ikke til å sky fellen fordi de har sett att noen andre har blitt fanget. Lykke til!!! -- Hypathia
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 13:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (skogstroll @ 27-11-2009, 08:40)  hur ofta kan en katt bli dräktig per år? En katt kan bli däktig medans de diar sina ungar, så teoretiskt kan de bli rätt många, och sverak har väl regler som säger att man inte får ta mer än 2-3 kullar per honkatt/år, men det gäller ju bkattuppfödarna för att få stamtavla. Läste att en katthona och hennes avkommor kan på 7 år producera 420 000 nya katter, rätt mkt  Kasterar mera  CITAT (Lavin @ 27-11-2009, 11:03)  Nu gäller det bara att klura på hur jag ska märka dom efter att jag fångat in dom, så att jag inte tar samma katter hela tiden! På hittekatter kan du får hjälp och råd med hur du ska fånga dem och se skillnad, eller om du vill få råd för att tämja dem osv, fast det får du nog av skånekatten med  Men det skadar ju inte att får så många perspektiv som möjligt. Håller tummarna för att det ska gå bra
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2009, 21:57
|

Medlem

|
Så råttor är alltså smartare än katter? där ser man! tack för tipsen, man vill ju inte stirra upp dom mer än nödvändigt.
De kanske inte är så lika när man kan se dom på nära håll så att det går att se skillnad på dom. Jag hoppas att det bara är hankatter, verkar vara en rätt tung kastrering för honkatter. Jag får se till att lägga på ett kol i veckan och fixa en dynlåda som de kan sova i lite varmare efter operationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Lavin @ 29-11-2009, 21:57)  ...Jag hoppas att det bara är hankatter... Ja, hoppas det. Honkatter måste ha tratt efter operationen, inte helt lyckat att släppa ut dem då.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 11:34
|
Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 30-11-2009, 09:35)  Honkatter måste ha tratt efter operationen, inte helt lyckat att släppa ut dem då.  Man kan sy med "självupplösande stygn" så slipper katten tratt, du slipper også å dra til veterenæren for å ta stingene. Katten er tilbake i normal form og kan slippes ut etter 3 dager. Jeg har kastrert alle mine 7 hunkatter på denne måten og det har fungert kjempebra for oss. Jeg tror det er helt nødvendig å bruke denne metoden når man kastrerer villkatter. Å forsøke å ha tratt på en livredd, vill katt virker som en helt umulig oppgave. Husk at katten kommer til å gjøre alt den kan for å unngå kontakt med mennesker når den vokner fra narkosen. Og det gjør den raskt. -- Hypathia
Redigerat av hypathia: 30-11-2009, 11:35
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 12:25
|

Medlem

|
jag pratade med skånekatten om det. deras åsikt var att det var bäst att släååa ut ävenhonkatter direkt, för det att de blir så stressade av att vara innestängda. De får antibiotika när de opereras, men jag vet inte hur länge det räcker. Som människa får man ju äta piller ett tag efter op.
Jag funderar på att snickra ett katthus, men det får vänta till sommaren, nu blir det en sån där dynlåda med frigolit.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 14:52
|
Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 30-11-2009, 11:42)  Jaha vad bra  det visste jag inte. Kan inte katten gnaga upp den tråden? Min jourkatt som var sydd med vanliga stygn fick vid ett tillfälle av sig tratten och drog upp halva tråden (det gick bra, hon behövde inte sys om). Och hur är det med infektionsrisken när de slicker såret? Tråden festes på innsiden så den kan ikke gnages opp. Jeg har sett påstand om at infeksjonsrisken kan være større: "Självupplösnade stygn är mer vävnadsretande och därför är risken för sårkomplikationer större (irritation, klåda, svullnad och/eller infektion)", men om dette stemmer vet jeg ikke. Vi har ikke hatt noen problemer på våre katter. Jeg synes dog det er litt rart at katten skal slippes ut direkte. Et fuktig og skittent oppholdssted øker risikoen for infeksjoner, og katten vil trenge et sted med romstemperatur så lenge narkosen sitter i for å hindre nedkjøling. Narkosen kan sitte i så lenge som 24 timer. Jeg har snakket med min vetrenär som har jobbet mye med dette, og hun sier at katten bør holdes inne i minimum 24 timer, hun anbefaler altså 3 døgn. Så lenge katten har et sted å oppholde seg hvor den kan være i fred mesteparten av tiden (bortsett fra innsetting av mat og vann, og tømming av toalett) blir stressnivået relativt lite. Hvis man sørger for at det er få potensielle gjemmesteder i rommet, men at de som finnes er trygge og varme, vil katten oppholde seg der gjennom hele rekovalensperioden. -- Hypathia
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 13:40
|

Medlem

|
har överfört lite bilder, så här är en bild på de snart kastrerade tomtkatterna. Den grå har jag inte lyckats fånga på bild. Var hemma på lunchen idag och såg den svarta hänga med skatorna i en väl organiserad attack mot mina talgbollar.
smakatter.jpg ( 57.01k )
Antal nedladdningar: 41
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 21:02
|
Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem nr: 9 935

|
CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 13:40)  har överfört lite bilder, så här är en bild på de snart kastrerade tomtkatterna. Den grå har jag inte lyckats fånga på bild. Var hemma på lunchen idag och såg den svarta hänga med skatorna i en väl organiserad attack mot mina talgbollar.
smakatter.jpg ( 57.01k )
Antal nedladdningar: 41Först en jättekram för att du bryr dig om dessa utsatta katter!! Sen en liten önskan (hör du det, tomten??  ) om att du har turen på din sida och får detta gjort så fort som möjligt så att de inte hinner bli ytterligare några till! Jag håller tummarna här och ser fram mot uppdateringar!
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2009, 11:31
|
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 12 080

|
Ditt/ert engagemang värmer i hjärtat, det är underbart att det finns personer som verkligen bryr sig Med risk att få "på käften" vill jag säga att jag tror du gör rätt i att försöka ta hand om dom som du börjat, även om det innebär att dom inte får komma in i huset pga av din allergi. Jag har gjort flera försök att "tämja" halvvilda katter och ha dom inomhus men i de flesta fall har det inte fungerat i längden, det var svårt att hålla dom helt rumsrena och dom blev aldrig riktigt handtama, i flera fall fortsatte dom vara mycket skygga och gömde sig under soffor och sängar så fort man kom in i rummet. Jag tror nästan att dom hade varit lyckligare om dom fått fortsätta bo utomhus (men eftersom det är jättekallt på vintern där jag bor var inte det ett alternativ). Nu ska det tilläggas att detta var katter som antingen var födda utomhus eller varit ute länge. Lycka till! Ni som håller på med detta är riktiga vardagshjältar! /Malin
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|