Jag funderade på det där med vad man lägger pengar på... För många är ju odling och trädgår en hobby och det kan lätt ränna iväg, om man vill. Många hobbies är ju kostsammare (t ex golf, ridning osv) men hur är det för dig, som hobbyodlare?
Lägger du ned mycket pengar på din trädgård eller försöker du hålla kostnaderna nere?
Som exempel: Köper du den finaste planeringsjorden, 5 säckar för 100:- eller gör du din egen jord? Köper du dyra fröer från exklusiva fröfirmor, på ICA eller samlar in fröer själv? Köper du bra gödning eller hämtar du gödsel från stallet? Beställer du ditt drömväxthus och låter betala för att montera det eller bygger du själv av gamla fönster och virke som blivit över från andra projekt? Köper du färdiga stora plantor, små plantor eller driver du upp perenner från frö?
Själv ligger jag nog i mellannivån men försöker att hålla kostnaderna nere och lägga om mina vanor. Har trädgårdskomposter, hushållskomposter och har precis startat en kompost med gräs och löv som jag tänkt blanda hästgödsel från en väns stall. Hoppas slippa köpa extra gödsel i vår, alltså. Jag har samlat in massor med egna fröer och är med i frökedjan här på Odla (13 olika fröer till kostnad av portot på 12 kr!). Sedan kan man nog inte låta bli fröhyllor och -kataloger på senvintern...
Så, hur gör du?
Kom gärna med tips för att hålla nere kostnaderna!
Redigerat av Peztis: 23-10-2009, 14:57
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|