Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Aloevera, Vilken/vilka är nyttiga?
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 15:35
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (kina3 @ 25-10-2009, 15:27) *
          Tack för era svar!
          Min växt var tydligen knepig.
          Jag tror att det är samma som växt nr 2 i platinums inlägg ovan. Min är bara lite misshandlad...(inte ung)
          Så: är denna lättare att namnge?

jag skulle tro du har en Aloe vera som inte fått sitt adulta utseende än och är ung (fast inte ung för dig men i plantan sett så är den ung).

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 15:41
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Platinum @ 25-10-2009, 15:32) *
          Det är inte samma som min nummer två, den sorten växer inte på stam utan mer som en rosett (köpt som aloe vera på tradera). Nummer ett däremot är någon form av trädaloe, sort okänd.

på dina växter ser man klart och tydligt vilken som är en trädaloe och en aloe vera. och även din aloe vera är en väldigt juvenil planta och din kommer både bli högre och bredare och få grönare blad med tiden. bild nr 3 av dina skulle jag tro är en Aloe ferox, men det finns många aloe med den typen av taggiga och blåa blad så jag kan inte säga säkert vad du har. men du kanske vet sen innan va det är.

Redigerat av flaxss: 25-10-2009, 15:44

Citera
          RitRat
          Inlägg 25-10-2009, 15:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Hittat:
          Lång artikel om Aloe Barbadensis, med bilder både på unga och äldre plantor:

http://freealoeplant.tripod.com/id14.html

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 16:02
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (RitRat @ 25-10-2009, 15:50) *
          Hittat:

TACK för länken tummenupp.gif

där står klart och tydligt ''It is a stemless or very short-stemmed succulent plant growing 80to100 cm tall''

och där ser man också bilder på dom typiska prickarna på Aloe vera plantor (dock var ingen av dom plantorna väldigt unga). och där ser man också bilder på hur bladen ser ut när dom är äldre (adulta).

denna bild ser man typiskt hur aloe vera blad ser ut och utvecklas

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...th_shoots_3.jpg

(notera att dom minsta/nya skotten ser annorlunda ut än det äldre högre skottet dvs både blad och tillväxt)

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2009, 16:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (RitRat @ 25-10-2009, 15:50) *
          Hittat:

En mycket bra länk som visar de bleka fläckar jag tidigare påpekade, samt att de växer i sin typiska jordnära rosettform. Jag har sett mycket gamla exemplar som till slut har skapat en ca 1cm hög stamdel, där man skördat bladen på undersidan, men plantan kompenserar skörderna av bladen med att liksom trycka ner de nyare bladen mot basen igen. Det finns många liknande Aloe, men ingen som jag vet, som riktigt växer ner i sina egna bladskålar som just Aloe barbadensis.

Jag ska se ikväll när jag kommer hem om jag kan hitta några fler länkar på den äkta varan.

Citera
          kina3
          Inlägg 25-10-2009, 17:20
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Hej!
          Ja nu har jag kollat och jämfört bilder och ser att det måste vara en Aloe Vera jag har. Kul!
          Att den råkar ha ngt som ser ut som en stam här och där är för att jag brutit av blad eller att bladen farit illa på ngt sätt.

Det var otroligt vad fantastisk den där saften kan vara...
          Orkar inte läsa allt men
          Aloe vera stops the pain, then it kills any bacteria present, penetrates the skin, stimulates increased blood flow to the area, promotes blood clotting, reduces inflammation, stimulates the growth of new tissue, and breaks down and digests dead tissue to promote a more rapid healing.

Jag har själv noterat att nariga läppar verkligen läker, över en natt.
          Och att mina utslag pga av torr hy försvinner. Funkar lite som cortison kan jag tänka.

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 17:20
          Länk hit: #27

Gäster

tidigare skrev du så här ?

CITAT (MariaS @ 25-10-2009, 12:45) *
          Du har helt rätt! Aloe vera/Aloe barbadensis får ALDRIG en stam ens i dåligt ljus. Detta är det nästan absolut säkraste sättet att identifiera en "äkta" Aloe. Dock kan de under den mörkare perioden få mycket svaga fläckar på bladen, som man knappt kan skönja.

Här i Sverige är det svårt att finna den "äkta" varan, utan oftast är det just Aloe arborescens som säljs som den äkta. Men den är fullt lika användbar om inte bättre, då A. arborescens inte har den kraftigt irriterande orange vätskan i skalet.

CITAT (MariaS @ 25-10-2009, 16:56) *
          En mycket bra länk som visar de bleka fläckar jag tidigare påpekade, samt att de växer i sin typiska jordnära rosettform. Jag har sett mycket gamla exemplar som till slut har skapat en ca 1cm hög stamdel, där man skördat bladen på undersidan, men plantan kompenserar skörderna av bladen med att liksom trycka ner de nyare bladen mot basen igen. Det finns många liknande Aloe, men ingen som jag vet, som riktigt växer ner i sina egna bladskålar som just Aloe barbadensis.

Jag ska se ikväll när jag kommer hem om jag kan hitta några fler länkar på den äkta varan.

så förklara gärna va du håller på med ?

det var jag som skrev om fläckar och stam inte du confused.gif

Redigerat av flaxss: 25-10-2009, 17:25

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 17:59
          Länk hit: #28

Gäster

En mycket bra länk som visar de bleka fläckar jag tidigare påpekade, samt att de växer i sin typiska jordnära rosettform

den rosettform får dom när dom har gått ur sitt juvenilastadie!! i början är dom platta. likaså försvinner fläckarna mer när dom blir äldre. och får gröna blad och böjar växa i en rosett.

men plantan kompenserar skörderna av bladen med att liksom trycka ner de nyare bladen mot basen igen. Det finns många liknande Aloe, men ingen som jag vet, som riktigt växer ner i sina egna bladskålar som just Aloe barbadensis.

jaså har aldrig jag hört talas om, vart kan man läsa om detta att den trycker ner sig själv?

fortfarande så är det rätta aktuella namnet Aloe vera enligt SKUD.

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2009, 22:14
          Länk hit: #29

Medlem

.

Redigerat av MariaS: 12-12-2009, 20:15

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 22:19
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (MariaS @ 25-10-2009, 22:11) *
          Så nu är jag hemma igen och kan lägga upp en bild på en DNA-bestämd Aloe arborescens, samt en länk från Linnés växtbibliotek. Sen kan du själv jämföra vilken som är mest lik din egen.
          Linnés växtbibliotek
          DNA-bestämd Aloe arborescens
          Bifogad fil  Aloe_arborescens_2.jpg ( 74.24k ) Antal nedladdningar: 104

Maria - den du länkade till är en VUXEN aloe vera!!

LÄNK - Aloe vera , NOTERA dom gröna bladen i toppen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...th_shoots_3.jpg

Länk - Trädaloe

http://www.cactusinfo.net/gallery/A/images...arborescens.jpg

och förklara gärna mitt andra inlägg kl 17:59 ovanför ditt, så att man förstår.

Redigerat av flaxss: 25-10-2009, 22:28

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 22:26
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (MariaS @ 25-10-2009, 22:14) *

så häftigt wink.gif hur gick det till och var har du gjort det ?

Redigerat av flaxss: 25-10-2009, 23:17

Citera
          RitRat
          Inlägg 25-10-2009, 22:39
          Länk hit: #32

Medlem

Tack för bilden Maria. Då är det nog en Aloe arborescens även jag har. Väldigt lik din. Jag har undrat lite vad det är för slags Aloe, fast jag varit ganska säker på att det inte är en Aloe vera.

Jag har läst på andra ställen att ett viktig kännetecken på de olika Aloe-sorterna är bladrosettens mitt, alltså hur nya blad bildas; i spiral, motsatta, o.s.v. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läst detta.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 22:53
          Länk hit: #33

Gäster

Så nu är jag hemma igen och kan lägga upp en bild på en DNA-bestämd Aloe arborescens, samt en länk från Linnés växtbibliotek. Sen kan du själv jämföra vilken som är mest lik din egen.
          Linnés växtbibliotek
          Bifogad fil  Aloe_arborescens_2.jpg ( 74.24k ) Antal nedladdningar: 104

Här kommer också en mycket bra länk Om Aloe vera/barbadensis och dess användningsområden

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry688347

här har du ju en bild på din aloe vera. dvs din aloe vera är väldigt lik Kina3 aloe (tycker jag ialla fall om det är rätt vet jag inte). din aloe vera maria har prickar eller hur?

Här kommer också en mycket bra länk Om Aloe vera/barbadensis och dess användningsområden

hmm ja det var en jätte bra länk

''Det finns över 250 olika arter av Aloe. Aloe liknar en kaktus men tillhör vitlök- och liljefamiljen. Aloe Vera (Aloe Barbadensis Miller) är den art som har de bästa medicinska egenskaperna.''

CITAT (RitRat @ 25-10-2009, 22:39) *
          Jag har läst på andra ställen att ett viktig kännetecken på de olika Aloe-sorterna är bladrosettens mitt, alltså hur nya blad bildas; i spiral, motsatta, o.s.v. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läst detta.

som jag sa innan så växer Aloe vera FÖRST platt sedan när den blir äldre i rosett referens boken kulturväxter i kruka. först får den prickiga blad som juvenil och som äldre får den gröna blad.

Redigerat av flaxss: 25-10-2009, 22:58

Citera
          kina3
          Inlägg 25-10-2009, 23:04
          Länk hit: #34

Medlem

Om man kollar noga på den där Linnésidan så tycker jag mig se prickiga mindre blad till vänster.
          Maria: kan de blandat ihop DNAerna på labbet?

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-10-2009, 23:14
          Länk hit: #35

Gäster

hittade en annan länk där MariaS skriver att denna är en Trädaloe - Aloe arborescens

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...294&hl=Aloe

den har väldigt få prickar(på några blad inga prickar alls) och tycker jag liknar mer de som jag visar är trädaloe (som jag hittat på nätet).

kanske bra om vi alla försöker reda ut arterna.

om Maria nu inte tycker detta är en Trädaloe vad är det då?

söker jag på vetenskapligt namn så får jag upp bilder som liknar denna.

Redigerat av flaxss: 25-10-2009, 23:20

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-10-2009, 00:07
          Länk hit: #36

Gäster

sista inlägg för i kväll

referens - författare Lena månsson, boken ''Krukväxter'' ; står det så här

Trädaloe ; Beskrivning - De bakåt böjda , långsmala, gröna bladen kan bli upp emot 50cm långa.

Aloe Vera; Beskrivning - En växt vars tjocka, grågröna blad bildar rosetter vid marken eller på korta stammar. utvecklar sidoskott. Unga blad har ljusa fläckar.

ja det var nog så jag skrev innan också i tråden.

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-10-2009, 00:26
          Länk hit: #37

Medlem

.

Redigerat av MariaS: 12-12-2009, 20:21

Citera
          RitRat
          Inlägg 26-10-2009, 00:44
          Länk hit: #38

Medlem

På webb-albumet Webshots finns många växtbilder (och tiotusentals andra) från användare i hela världen.
          Jag sökte med Aloe arborescens och fick fram detta:

http://www.webshots.com/search?query=Aloe+...rch_results_top

Lite olika, men t.ex. denna http://home-and-garden.webshots.com/photo/...055129513IzsfBb liknar bilden som flaxss la ut.

Aloe barbadensis gav detta:
          http://www.webshots.com/search?media=photo...rce=search_menu

Man ska komma ihåg att dessa bilder är ditlagda av privatersoner, hobbyodlare såväl som absoluta experter. Man ska ta dem med en nypa salt....

--------------------

Citera
          kina3
          Inlägg 26-10-2009, 11:43
          Länk hit: #39

Medlem

Hej!

Oavsett det är en aloevera eller trädaloe jag har så verkar båda funka bra enligt vad jag läst i denna tråd. Så det gör inte så mkt att det råder delade meningar för min del.

Undrar: kan jag äta den (tar bort "skalet" isf) Hur mycket isåfall är lämpligt?
          En matsked?

Har för mig att den smakar rätt beskt så jag strykt på läpparna.
          Provar... nä det smakat neutralt så länge man inte slickar på "skinnet"

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-10-2009, 14:06
          Länk hit: #40

Medlem

.

Redigerat av MariaS: 12-12-2009, 20:21

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 00:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon