CITAT (Berith @ 31-10-2009, 08:58)

Men kan man verkligen vara pedofil utan att det finns en "motpart"? Om jag förstår en del rätt här så tycker/tror ni att det finns pedofiler utan att några barn drabbas av det?
Ja, precis. Det handlar naturligtvis om en definitionsfråga; man kan definiera "pedofil" som "person som våldför sig på barn", och i så fall är alla pedofiler naturligtvis destruktiva. Men man kan också definiera det som "person som attraheras av barn". Det är snarare den definitionen jag använder. Socialstyrelsens definition, om jag minns rätt, lägger till två kriterier, dels att det ska ha varat under minst ett halvt år, och dels att man inte ska vara attraherad av vuxna. Jag tycker inte att något av de kriterierna är relevanta i sammanhanget.
Det finns alltså två kategorier: Den större kategorin "personer som attraheras av barn", och den mindre kategorin "personer som våldför sig på barn". Jag använder ordet "pedofil" för den större kategorin. För den mindre finns inget lika praktiskt ord. På engelska säger man ju "child molester", men det är svårt att komma på en praktisk svensk term - "barnvåldtäktsman"?
Det går naturligtvis att vända på definitionerna och använda ordet "pedofil" för den mindre gruppen, och komma på något lämpligt namn för den större. Men jag tycker inte det är en lämplig definition; bland annat skulle man då rimligtvis göra samma sak med andra sexuella grupper. Således skulle man inte kallas heterosexuell om man inte har sex. Det skulle bara vara förvirrande.
En annan sak som kanske behöver klargöras: Ja, det är okej att fantisera om att yxmörda folk, men det är inte okej att utföra det, och det är inte heller okej att propagera för att man ska göra det. Precis samma sak anser jag alltså gäller för sexuella övergrepp, mot barn eller andra.
CITAT (embees @ 01-11-2009, 15:40)

Vad är det för fel i huvet på en människa som inte begriper att barn i sexuella sammanhang är fullständigt tabu? Och kom inte med floskler om att de inte 'kan hjälpa det'. De kan väl för 17 tänka!
Ja, att det är tabu har de nog insett. Men det ändrar inte deras sexuella drifter. Menar du att de själva väljer att bli pedofiler?
CITAT (embees @ 01-11-2009, 15:40)

Du kan verkligen inte jämställa pedofili med homosexualitet. Att man föds som homosexuell är väl idag allmänt vedertaget, men man föds INTE som pedofil. Det är en egenskap man får genom övergrepp eller andra orsaker, men de är inte biologiska.
Det är inte så vedertaget som du tror. Diskussionen om vad som bestämmer en persons sexualitet är mycket intressant och skulle kunna fylla längre trådar än denna. Den så kallade "gay uncle theory" ("bögfarbrorteorin"?), som förklarar hur homosexualitet uppstår genom evolution, hörs fortfarande ofta i debatten, men är närmast övergiven av seriösa forskare. Jag anser själv att dess orimlighet borde vara uppenbar - jag skulle gärna diskutera mer, men det ligger lite utanför ämnet.
Bloggen i fråga tycker jag också är intressant. För en gångs skull får man veta hur en pedofil tänker. Jag håller inte med honom i allt, men det ger värdefulla insikter. Bland annat säger han vad jag förstår att han inte är intresserad av att ha sex med barnen, samt att han inte har någon "vuxensexualitet". Det får mig att undra i vilken utsträckning de sakerna gäller för andra pedofiler.
CITAT (Anki på Öland @ 01-11-2009, 20:55)

Skulle du tycka det var OK att din dotter (om du haft en i den åldern nu) gick på det dagiset? Skulle inga obehagskänslor ta över då heller?? Skulle du hantera det på ett konstruktivt sätt då också??
Jag skulle tycka att det var obehagligt; jag erkänner att jag inte heller är helt rationell i sådana fall. På samma sätt skulle jag känna ett visst obehag om jag till exempel idrottade och duschade tillsammans med en homosexuell man. Det skulle kännas konstigt även om jag egentligen vore medveten om att det inte var ett problem. Det är svårt att kämpa mot sina egna irrationella känslor, men man får försöka.
Vad skulle hända om vi tillät pedofiler (som inte begår övergrepp) att arbeta på dagis?
Skulle det bli fler pedofiler som arbetar på dagis? Antagligen inte; de finns där i alla fall, utan att ge sig tillkänna.
Om det inträffade att någon av dessa pedofiler begick övergrepp vid ett senare tillfälle, skulle det vara större risk att de kom undan? Nej, för det skulle ju vara fler som var medvetna om risken, och observerade deras beteende.
Skulle det vara större risk att dessa pedofiler begick sådana övergrepp? Nej, just eftersom de skulle inse att risken var större att bli upptäckt.
CITAT (Rose @ 02-11-2009, 18:00)

[Ang. hur en "kåt blick" ser ut:]
Hur sjutton har du tänkt man ska förklara det i skriven text? Sånt vet man. Och barn vet också.
Ja, det är just därför det låter tveksamt att förbjuda det. Lagen är som bekant just en skriven text.
CITAT (Jan Lindgren @ 02-11-2009, 15:10)

Låt oss se några goda idéer!
Du har missförstått det hela. Den här tråden går ut på smutskastning och osakliga argument. Vill du vara seriös och konkret får du starta en egen tråd.