Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Okänd buske - identifieringshjälp uppskattas!, Hur beskära busken???
          KRT
          Inlägg 26-10-2009, 10:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har en buske i trädgården som jag är osäker på, dels vad den har för namn men också när man kan/ska beskära den.

Utseendemässigt är det mest stlående att bladen är grön-vita och barken på yngre grenar är knallröd. Bladen är ca 5+2,5 cm och släta. Det verkar vara en buske, växer inte på höjden så mycket (ca1,8 m hög) men breder ut sig ganska bra på bredden. Bladen har börjat ge sig för vintern nu, men jag hoppas bilden är tydlig nog...

Bifogad fil  DSC04249.JPG ( 395.59k ) Antal nedladdningar: 33

Tidigare stod den halvt under en gran och har alltså en något underlig form där den stärcker ut långa halvkala (blad längst ut) grenar långt ut över gräsmattan. Jag skulle gärna vilja beskära den radikalt om det går så jag får en mindre men tätare buske. Går det att göra på en gång eller måste man beskära i etapper? Eftersom vi har tagit upp det mesta av befintlig växtlighet i den delen av trädgården skulle jag gärna vilja ha någon äldre etablerad växtlighet, så jag vill inte ta bort den och ersätta med något annat - om inte det är enda alternativet att få det utseendet jag eftersträvar.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          anki/ronninge
          Inlägg 26-10-2009, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 26 195

jag tror det är en vitbrokig kornell..

beskäres på våren, feb-mars..

Citera
          KRT
          Inlägg 26-10-2009, 10:44
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (anki/ronninge @ 26-10-2009, 10:43) *
          jag tror det är en vitbrokig kornell..

beskäres på våren, feb-mars..

Tack - ska googla. När man inte har en endaste susning om vad något kan vara - då är det svårt att veta var man ska börja leta smile.gif

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 26-10-2009, 11:18
          Länk hit: #4

Gäster

Jag tror också att det är en vitbrokig kornell, cornus alba Variegata. Den tål att bli beskuren "ända ner till marken" ( 10-20cm stumpar behövs nog) vid behov. De yngre grenarna har ofta en vackrare röd färg än de äldre. Snyggt på vintern. Så man kan ta för vana att ta bort några grenar helt varje vår om man vill.

Citera
          Davidia
          Inlägg 26-10-2009, 11:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 26 350

Jepp, definitivt en vitbrokig kornell, Cornus alba 'Sibirica'.

Tål hård beskärning, så du kan klippa ned den hela vägen til marken, även så här års. Kan verka radikalt, men den tål verkligen det mesta!

Har själv en i trädgården som vi klipper tillbaka hårt varje år, för att bara kunna ha korallröda grenar att titta på. Jag klipper tillbaks på våren, eftersom jag gillar att ha de röda grenarna att titta på nu under vintern. Vinterfägring istället för vintergrönt flirting.gif !

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 26-10-2009, 11:21
          Länk hit: #6

Gäster

Cornus alba Sibirica (korallkornellen) har inte variegerade blad, men i övrigt är de lika. Jag har båda i min trädgård.

Citera
          KRT
          Inlägg 26-10-2009, 11:23
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Davidia @ 26-10-2009, 11:19) *
          Jepp, definitivt en vitbrokig kornell, Cornus alba 'Sibirica'.

Tål hård beskärning, så du kan klippa ned den hela vägen til marken, även så här års. Kan verka radikalt, men den tål verkligen det mesta!

Det fungerar även att beskära den så här års? Annars står det överallt att man ska beskära korneller på våren. Å andra sidan har jag precis varit på korallkornellerna så varför inte ge sig på den vitbrokiga också smile.gif

--------------------

Citera
          Davidia
          Inlägg 26-10-2009, 12:01
          Länk hit: #8

Medlem

Sorry, tar tillbaks mitt sortnamn!

Det finns en hel hög med vitbrokiga korneller, jag har hittat minst fyra sortnamn nu. Även en Cornus alba 'Sibirica Variegata'.

Det finns olika anledningar till när man väljer att beskära. JAS är naturligtvis alltid bäst, rent biologiskt. Sedan kan det vara saker som jag nämnde innan, att man vill ta vara på ett skönhetsvärde och väljer att lägga beskärningen beroende på det. Exempelvis är det ju synd att beskära vissa buskar precis innan de ska till att blomma på våren...

Citera
          KRT
          Inlägg 26-10-2009, 13:20
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Davidia @ 26-10-2009, 12:01) *
          Det finns olika anledningar till när man väljer att beskära. JAS är naturligtvis alltid bäst, rent biologiskt. Sedan kan det vara saker som jag nämnde innan, att man vill ta vara på ett skönhetsvärde och väljer att lägga beskärningen beroende på det. Exempelvis är det ju synd att beskära vissa buskar precis innan de ska till att blomma på våren...

Ok, egentligen skulle jag helst vilja kapa den nu, eftersom jag ska så gräs och plantera en del växter där den just nu "hänger ut" över gräsmattan.
          Det jag funderar på är om det "biologiskt" är en nackdel för växten att beskära nu. Blomning vet jag inget om - men jag tvivlar på att det är för blommorna man har planterat den en gång, tror snarare det är de vackra bladen smile.gif.

Läste förresten någonstans att här nere i söder är det inte bara JAS som gäller, även JASO fungerar biggrin.gif

--------------------

Citera
          Davidia
          Inlägg 26-10-2009, 14:56
          Länk hit: #10

Medlem

Kapa du! JASO funkar absolut, speciellt med Cornus som ju verkligen tål allt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-10-2009, 15:01
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det går beskära den nu, men du ska inte kapa den (blir fult) utan klipp istället ner den till ca 10cm i en form av en kulle. klipp veck allt dött och skadat dessa grenar tas nere vid marken eller vi närmaste friskaste nod. resten va grenarna (om du har tid) som du ska kapa ska/kan du klippa strax ovanför en nog/bladpar/bladveck. gör du så här så kommer busken bli vacker även efter ned kapning och busken kommer må bra och hålla sig vital.

Citera
          KRT
          Inlägg 26-10-2009, 15:28
          Länk hit: #12

Medlem

Problemet är att busken bestod av två rejält tjocka och långa grenar som slutade med några mindre grenar och blad längst ut. Några få (3-4 st) mindre grenar utgick från buskens bas. Inte så mycket att spela på alltså, jag tog bort de två stora grova och låt de röda vara kvar, antar/hoppas att det kommer nya skott till våren från det som finns kvar.....

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 17:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon