Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > "död" rhododendron, hur sköts de bäst?
          elisabeth.mr@com...
          Inlägg 03-11-2009, 01:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 26 708

FRÅGA 1 - En av mina rhododendrons fick antagligen för lite vatten i våras och vissnade ihop totalt. Jag fick rådet att avvakta och se. Inte klippa ner bara vattna ordentligt. OM den överlever visar sig till våren med nya blad. Jag blev rekommenderad att skrapa på barken och se om det var friskt och det är det. Dvs den är inte knastertorr och död i huvudstammen. Har någon något annat tips på HUR jag ska sköta den?
          FRÅGA 2 - Jag fick två "döda" rhododendrons som redan var nerklippta. Skrapar jag på barken så kommer jag in till frisk ved. De är nu planterade och jag väntar med spänning på om de kommer att växa blad till våren. Har de alltså sämre chans än min egen icke nerklippta halvdöda rhododendron?
          Allmänt tips och råd om deras skötsel efterfrågas!
          /Elisabeth

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-11-2009, 07:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Egentligen ska man ju aldrig klippa i Roddisar, men det kan nog gå. Rododendrons vill ha MYCKET vatten. Vi talar om ett par hundra liter vår och höst. På hösten för att lagra vatten i plantan för vintervila och på våren för att komma igång igen.

En bladlös rododendron så här års, skulle jag nog ändå försöka hålla åt det torrare hållet, då den inte har några blad som den kan lagra vattnet i. Däremot till våren, kommer den behöva dränkas, för att kunna sätta nya blad.

Jag är inte helt säker på att nya blad kommer komma på den gamla stammen, men vi har medlemmar på forumet som är väldigt duktiga på Rododendron, som säkert kan svara på det.

Citera
          KarinSKARA
          Inlägg 03-11-2009, 09:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Roddar som tappar alla bladen brukar vara döda MEN har man tålamod så finns inget hinder att man avvaktar för att se om det finns lite liv kvar, precis som du gjort. Roddar slår på gammal ved så de behöver inte vara helt döda.
          (Azaleor skall tappa bladen, så det gäller att man vet vilken Rodde man har.)

Roddar går bra att klippa ner hårt men de flesta tycker man skall låta dem växa orörda. Vissa klipper/sågar vart 10-20 år så det är inget man gör varje år i vart fall. Spara 10-50 cm från backen, beroende på sorten. Man kan känna nere på stammen och ofta så hittar man små knölar som kan bli nya grenar.
          Skall man glesa ur (klippa ner dem,) är det brukligt att man gör det under minst en 2-års period. Första året tar man lite mer än hälvften av grenarna ner till lagom höjd från backen och nästa år tar man de återstående. Svårt att skriva men jag hoppas du förstår hur jag menar.

De få gånger jag klipper/sågar brukar det vara när våren kommit igång, för att det skall bli tillräckligt tid att växa och hinna avmogna inför kommande höst.
          Många vill vänta till efter blomningen för att inte missa den.
          Vilket som är bäst för växten??? Detta strider de lärde om + vart man bor i landet.

De redan nerklipta har nog inte större/mindre chans än din oklipta, utan allt hänger på sorten och VARFÖR de tappat bladen. Till våren skall du hålla lite koll på hur högt upp de ev. bryter nya grenar. Slår inte topparna så klipp bara bort dem och forma till fina buskar.
          Skulle det inte kommit något före Juli får du nog ge upp men vänta till minst dess om du har tålamod.

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2009, 09:53
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (MariaS @ 03-11-2009, 07:22) *
          En bladlös rododendron så här års, skulle jag nog ändå försöka hålla åt det torrare hållet, då den inte har några blad som den kan lagra vattnet i.

Hur gör man när det spöregnar dagar i streck smile.gif? Sätter tält över växten?

Menar allvarligt - funderar en del på detta med vattning iom att jag håller på och planterar en del nu, både nytt och omplanterar gamalt. Jag har inte vattnat något själv, eftersom jag tänker att det inte behövs när växterna inte växer, MEN det spö regnar en hel del här och jag vill ju inte att mina nya växter, eller omplanterade gamla, ska ruttna bort...... Hur hittar man en "balans" och ska man försöka styra fykten i marken. Antar att det har en del med jordmånen att göra - vilken hos mig är lerblandad jord, men inte jättetung och kompakt utan uppblandad med löv, sten, grus och barr....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-11-2009, 17:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (KRT @ 03-11-2009, 09:53) *
          Hur gör man när det spöregnar dagar i streck smile.gif? Sätter tält över växten?

Menar allvarligt - funderar en del på detta med vattning iom att jag håller på och planterar en del nu, både nytt och omplanterar gamalt. Jag har inte vattnat något själv, eftersom jag tänker att det inte behövs när växterna inte växer, MEN det spö regnar en hel del här och jag vill ju inte att mina nya växter, eller omplanterade gamla, ska ruttna bort...... Hur hittar man en "balans" och ska man försöka styra fykten i marken. Antar att det har en del med jordmånen att göra - vilken hos mig är lerblandad jord, men inte jättetung och kompakt utan uppblandad med löv, sten, grus och barr....

Har dina roddar blad, är det bara bra om det regnar mycke även så här års. Azaleorna tar inte upp något vatten och klarar sig därför i torrare lägen, men man ska inte dränka dem med några hundra liter precis...

Roddisarna däremot, även nyplanterade, behöver mycke vatten så här års, så de kan lagra vattnet i stammar och blad inför vintern, så om det regnar mycke, slipper du ju vattna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 20:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon